“To znamená, že pre EÚ obraz ruskej hrozby zostáva.(…) Rovnako ako obraz čínskeho nepriateľa v americkej rétorike pri pokusoch označiť vírus za “čínsky“. Ide o otvorený rasizmus. Je to neúspešný pokus, je ale veľmi ukážkový.(…) Som ďaleko od myšlienok o tom, že nastúpi rýchle prímerie, bohužiaľ,” vyhlásila profesorka v rozhovore pre Bulharske národné rádio.
Historička si myslí, že koronavírus neprinúti európske krajiny odmietnuť stratégiu hľadania vonkajšieho nepriateľa.
“Európa by bola silnou iba spolu s Ruskom. O tom sme hovorili opakovane. A raz to pochopí časť európskych krajín. Kedy k tomu ale dôjde, to je ťažké povedať, ak zmení tento vírus nejako situáciu,” spomenula profesorka.
V stave šírenia koronavírusu nikto nehovorí o tom, ako sa to odrazí na trhovej ekonomike, myslí si Grigorova.
“Nikto nehovorí o tom, čo nám vírus ukazuje: Že trhová ekonomika je nahá. Všimnite si, že na karanténe, kde sa nachádza dostatočné množstvo ľudí, je prístup veľmi hedonistický: bav sa, čítaj si rozprávky, tancuj a mysli si, že tým zachrániš svet, ale pritom sa nesnaž premýšľať o príčinách tejto situácie,” spomenula historička.
Podľa jej názoru niektoré opatrenia (“opatrenia“) v boji s koronavírusom pripomínajú praktizovanie teórie – prežije len ten najsilnejší.
“Z druhej strany sa prejavil Darwinizmus: Je možné ho označiť za atlatistický, ale nielen.(…) Ako sa tak môžete správať k starým ľuďom? (…) Počuli ste, aby, povedzme v Iráne, nechávali starých ľudí chorých? (…) Nič také nepočujete. My to, ale prijímame, ako niečo prirodzené. Veď, ale jedným z ukazovateľov civilizácie je jej vzťah k starým. Alebo napríklad, myslíte si, že vás budú v USA liečiť bez zdravotného poistenia? Nebudú. (…) My nie sme pripravení (na príchod koronavírusu – pozn. red.), ale nie preto, že je desivý, ale preto, že sme zničili sociálny štát,” dodala Grigorova.