Nebezpečnosť spojenectva oligarchie a zapredanectva amatérskych štátnikov pre masy

Nebezpečnosť spojenectva oligarchie a zapredanectva amatérskych štátnikov pre masy

Bratislava 16. septembra 2019 (HSP/Foto:TASR/AP-Czarek Sokolowski)

 

Základnou témou dnešnej úvahy je prezentovanie toho, akým ohrozeniam čelíme, prečo nesmieme podceňovať ozbrojené sily a zbory. Medzi nimi ani spravodajské prvky a kvalifikáciu tých, ktorí ich majú riadiť

Ilustračné foto

Medzinárodné prostredie bolo po páde železnej opony charakterizované zásadným znížením ohrozenia globálnym konfliktom. Tým sa výrazne znížila pravdepodobnosť rozsiahleho ozbrojeného konfliktu podobného dvom svetovým vojnám. S ustupu­júcim ohrozením globálnej konfrontácie sme v poslednom období čeliliproblémom, ktoré sú spô­sobené dôsledkami regionálnych ozbro­jených konfliktov. Špecifickú kategóriu dnes predstavuje zmena charakteru ohrození, ktoré sa v minulosti nevyskytovali.

Reklama

Na orientáciu v pojmoch je možné za vojenské ohrozenia označiť také faktory ohrozujúce bezpečnosť štátu, ktorých eliminácia je možná prednostne použitím vojenských síl a prostriedkov štátu. Rozhodujúcou črtou vojenských ohrození je aktívna účasť ozbrojených síl protivníka. Týka sa to aj vnútorných konfliktov charakteru občianskej vojny.

Na druhej strane nevojenské ohrozenia predstavujú také faktory ohrozujúce bezpečnosť štátu, ktorých eliminácia je možná prednostne použitím nevojenských síl a prostriedkov štátu. Tieto ohrozenia v prípade neriešenia, nesprávnej analýzy alebo nezvládnutia, môžu prerásť do ozbrojeného konfliktu. Časť nevojenských ohrození má taký charakter, že ozbrojené sily musia byť pripravené poskytnúť osobitnú podporu vojenského charakteru príslušným orgánom štátnej moci a samosprávy. Rýchly reakčný čas v takýchto podporných operáciách si vyžaduje, aby si ozbrojené sily vybudovali a udržiavali špecifické spôsobilosti.

Reklama

Jedno je isté – Slovensko nepotrebuje, nebuduje, nemodernizuje ozbrojené sily pre NATO. Členstvo v NATO je len jeden z nástrojov prípravy na potenciálne riešenie konfliktov väčšieho rozsahu. Ale je to dvojsečné, pretože riziko zatiahnutia štátu do konfliktu väčšieho rozsahu zároveň s členstvom narastá. Armádu všetky štáty, čiže aj Slovensko potrebuje výlučne a len na zabezpečenie vlastnej obranyschopnosti. A predovšetkým na ochranu štátnosti a štátu pred vonkajšími ohrozeniami.Akákoľvek iná vojenská angažovanosť mimo domova je politickým rozhodnutím.

Nástroje na analýzu bezpečnostného prostredia sú rôzne. Spracovatelia prvej a jedinej Vojenskej stratégie v histórii Slovenska, ktorým som šéfoval, zvolili veľmi unikátny prístup. Rozhodli sme sa nielen zadefinovať typy ohrození, ale tieto sme podrobili analýze podľa systému charakteristík. Tie sme zapracovali do prehľadnej tabuľky. Analýza aj dnes potvrdzuje, že pravdepodobnosť vypuknutia rozsiahleho vojenského konfliktu je pomerne nízka a čas výstrahy aj prípravy na tento typ konfliktu zostáva primerane dlhý. Odraďovacím elementom je jadrový potenciál. Aj keď provokovaním dvoch superveľmocí ich obkľučovaním vojenskými základňami,sa politici zahrávajú so zápalkami pri sude s pušným prachom. Ibaže, vplyv rozsiahleho vojenského konfliktu na životné záujmy štátu je vysoký, dnes dokonca fatálny pre ľudstvo a civilizáciu. Tento typ ohrozenia nie je v rukách malých štátov, ich politici môžu hrať len úlohu užitočných idiotov mocností.

Ani podceňovanie pravdepodobnosti vojenského konfliktu obmedzeného rozsahu by nebolo rozumné napriek tomu, že je relatívne nízka. Čas výstrahy aj prípravy na taký typ konfliktu zostáva relatívne dlhý. Vplyv na životné záujmy malého štátu je pomerne vysoký. Zmenilo sa niečo v porovnaní s prvou polovicou roka 2001, keď bola Vojenská stratégia spracovaná? Určite. Nové ohrozenia vyjadruje stredný riadok tabuľky.

Pozn.: unikátny koncept akceptovateľného rizika je popísaný v inom článku

Reklama

Dnes v Európe prudko narástli vnútorné ohrozenia s vonkajšími zdrojmi. Ohrozenia s hĺbkovými koreňmi v nezodpovednej a pokryteckej politike pseudo-humanistického ultraľavicového liberalizmu, spôsobujúceho vnútorný rozklad štátov. Ako sa ukázalo, vznik vo svojej podstate nového typu ohrozenia podmieňuje viacero faktorov. A netýkajú sa len Slovenska.

Akýsi začiatokmožno datovať už sledovaním nedomyslených reakcií neadekvátnymi prostriedkami na útok z 11.9.2001. Neskôr precenením schopnosti koalície v obidvoch irackých vojnách vyhrať vojnu, ako aj fatálnym nedocenením dôsledkov aroganciou prehratého mieru, sme sa ocitli v pasci. Vývoj pokračoval sledovaním tzv. Arabskej jari, kedy boli porevolučné dôsledky podobné – rozklad štátov a chaos. Vždy ide o reťazec zlyhaní rozvinutých štátov na všetkých úrovniach. Od politickej, cez sociálnu, diplomatickú, vojensko-analytickú, policajno-ochrannú, atď.

Výsledky sú evidentným dôkazom absencie kontinuálnej kvalifikovanej analýzy situácie zodpovednými orgánmi. Ide o krízu informačno-spravodajského charakteru. Táto má korene v mechanizmoch riadenia spravodajských služieb. Tie majú v demokracii byť v rukách politikov. Ak ich nedokážu riadiť stále menej kvalifikovaní amatérski zliberalizovaní a zhumanizovaní politici-aktivisti, riadia ich stále pragmatické náhradné orgány v pozadí politikov. Riadi ich oligarchia. Je najvyšší čas na kritickú analýzu schopnosti politickej elity rozpoznať trendy a riadiť relevantné orgány, ktoré majú vplyv na politické rozhodovanie v bezpečnosti a obrane. Rovnako vážny je fakt, že vyspelý svet pokračuje v aplikovaní analytických šablón, ktoré sa neosvedčili.

Hĺbkové korene stavu sú v rozsiahlej politickej nekvalifikovanosti politikov. Pritom masy sú pod vplyvom cielenej mediálnej manipulácie stále viac náklonné voliť nepolitikov do politiky. Politik sa musí sformovať. Kombináciou praxe, prekonávania ťažkostí, sumy vedomostí, formulačných schopností. Dnešný stav nie je náhoda, je to riadený proces. Vyhovuje len novodobej šľachte – oligarchii, ktorá prípravu na vládnutie nepodceňuje.

Akej novej kategórii ohrození dnes čelíme? Ukazuje sa, že sme svedkami asymetrického a nelineárneho typu ohrození proti podstate štátnosti resp. štátností. Nielen proti civilným cieľom a objektom štátnej moci, ale najmä proti charakteru spoločnosti. Pravdepodobnosť vážnych dôsledkov, vyplývajúcich z nelineárnych ohrození pre štáty, pre ich zachovanie a pevnosť ich základov, ako aj pre bezpečnosť ich obyvateľov, má znaky malej predvídateľnosti a z dlhodobého hľadiska môže byť veľmi vysoká. Likvidácia štátov, čiže dosahovanie absolútnych cieľov vojny, má svoje presné zámery. Ich nahradenie superštátmi totalitného charakteru, pevne v rukách elitárskej hŕstky – oligarchie, teda vlády menšiny nad väčšinou.

Reklama

Zárodky tohto procesu boli zasiate dávno v rámci Slovenska aj mimo neho. Týka sa aj a najmä obsadzovania rozhodujúcich najvyšších štátnych funkcií v štátoch amatérmi, zapredancami, kolaborantmi, agentmicudzích mocí, bez vzťahu a bez hlboko zakorenenej úcty k vlastnej štátnosti. Dosadenými za obrovské cudzie peniaze na to, aby plnili zámery tých, ktorí ich vstupenku k moci zaplatili. Vo vojnách ide o štáty. V občianskych vojnách ide často o zmeny moci, čiže režimu v štáte. Vojny vyvolávajú nekvalitní nekvalifikovaní politici. Ich dôsledky najviac doľahnú na obyvateľov. Ale zarába na nich predovšetkým oligarchia. Je ťažké pochopiť, prečo je amaterizmus politikov v záujme oligarchie, ale ide úplne proti záujmom väčšiny? Ktorá im práve svojou neúčasťou umožní zvolenie? V hybridnej vojne „progresivizmu“ ide o ovládnutie štátov nekrvavou formou cestou ich rozvrátenia zvnútra a prevzatia moci politickými šarlatánmi v prospech nadnárodných totalitných oligarchických superštátov. Sú to ohrozenia – štátu a štátnosti, čiže slobody, maximálnej miery nezávislosti, ľudskej dôstojnosti väčšiny, ale najmä demokracie ako vlády drvivej väčšiny v záujme  drvivej väčšiny.

Priamo súvisiace politickým amaterizmom vyvolané vnútorné ohrozenia, s vonkajším pôvodom, majú zdroj vytvorením obrovskej masy ľudí, ktorí v dôsledku vojen a revolúcií stratili perspektívu a dôstojnosť. Tým sme v nich aj v početnom potomstve na desaťročia zasiali nenávisť k tým režimom, ktorých rozhodnutia ich stav spôsobili. Aj malá časť takto zmýšľajúcich a zradikalizovaných jednotlivcov zodpovedá paralele tisícok zbraňových nosičov. Časť z nich prešla vojenskou kariérou, alebo v novej generácii militantnou rodinnou výchovou. Nevieme aká je veľká, pretože štátne orgány sa pod závojom humanizmu vzdali svojej povinnosti preverovania individuí, ktoré si pustíme do našich bytov. Tým fatálne zlyhali v ochrannej úlohe svojich občanov. Systém sa nemusí podobať sieti buniek a nezávisí od existencie formálnych štruktúr. Skôr sa podobá infikovaniu vírusom. Detekcia je možná až po infikovaní. Inkubačná lehota a symptómy prepuknutia sú neznáme alebo nepredvídateľné. Či už ide o nenávisť alebo túžbu po pomste, tieto symptómy sú len v hlavách nosičov. A tí sazriedka zoskupujú do orgánov, ktoré by umožňovali ich detekciu.

Vznikajú tu organizácie s vojenskými črtami a mimo štátnej kontroly. A nemyslím tým Slovenských brancov. Tí sú presným opakom, náhradou za absenciu systémovej štátnej reakcie. Oveľa väčšiu pozornosť si vyžadujú provokatéri z tábora „mimovládne slušných“. Takéto v podstate civilné armády bez kontroly, platené najmä z vonkajších zdrojov, sa pomerne nepozorovane už teraz infiltrujúaj do našej spoločnosti. Môžu v nich kreovať kritickú masu aktérov, ktorých možno nazvať osamelými šakalmi alebo svorkami. Kto môže zaručiť, že okrem vlajok EÚ a plagátov na okamžité použitie nemajú niekde vo svojich brlohoch aj zbrane?

Jedna zahraničná polovojenská skupina, ktorá sa začala premávať po Slovensku, je už legitímne v Európskom parlamente a potichu si v susedných štátoch zakladá filiálky. Bez reakcie zo strany tých, ktorí v menej vážnych prípadoch okamžite posielajú nóty. Nepodceňujme niektoré zdanlivo nesúvisiace vyhlásenia amatérskej držiteľky prezidentského úradu. Ktorá explicitne nezastupuje väčšinovú časť štátotvorného národa, ktorému chce vládnuť. Čas výstrahy a prípravy na dôsledky, vyplývajúce z popísaného typu ohrozenia,môže byť nulový.

Rovnaký charakter majú „spontánne“ vyprovokované protesty „slušných“. Alebo demonštrácie na podporu EÚ s tisíckami vlajok EÚ, ako to vidíme v posledných dňoch v Londýne. Tie sa ľahko môžu zvrhnúť na niečo vážne. Zamyslime sa.Už len kto by zaplatil z vlastného vrecka všetko, čo si vyžaduje príprava? Skúste spontánne zorganizovať pokojnú vlasteneckú demonštráciu so stovkami slovenských vlajok. Vôbec nie je prekvapujúce, že všetko zlo podporuje práve protištátny ultraliberálny „progresivizmus“. Hádam aspoň táto analýzabude mať účinok na pochopenie, o čo pôjde v nasledujúcich parlamentných voľbách z pohľadu ohrození, čo a prečo treba kategoricky odmietnuť. Nepodceňujme politický amaterizmus, pôsobí práve proti záujmom väčšiny.

Peter Švec

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

17:56

Štátna pomoc so zvýšenými splátkami hypoték sa od júna rozšíri aj na refinancované úvery, čo doteraz nebolo možné. Poslanci Národnej rady (NR) SR schválili túto zmenu v stredu v rámci zákona o správcoch úverov a nákupcoch úverov.

17:53

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý v stredu schválila Národná rada SR, prináša vyššiu ochranu spotrebiteľov aj v online prostredí. Spotrebiteľom tiež predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní.

Legislatíva zároveň zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi a prináša taktiež lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.

17:52

Americký prezident Joe Biden v stredu podpísal zákon o pomoci vo výške 95 miliárd dolárov pre Ukrajinu, Izrael aj Taiwan. Zároveň oznámil, že Spojené štáty začnú Kyjevu posielať vojenskú pomoc v priebehu niekoľkých hodín. Správu priniesla agentúra AFP.

17:50

Izraelské sily uskutočňujú “ofenzívnu akciu” v celom južnom Libanone. V stredu to oznámil izraelský minister obrany Joav Galant bez toho, aby špecifikoval, či pozemné sily prekročili hranice. Informovala agentúra AFP.

17:49

Britské úrady zadržali troch ľudí podozrivých z porušeniach imigračných zákonov po tom, čo pri snahe preplaviť sa cez Lamanšský prieliv zahynulo v utorok päť ľudí vrátane dieťaťa. Informovali agentúry DPA a AFP.

17:46

Britský premiér Rishi Sunak a nemecký spolkový kancelár Olaf Scholz sa v stredu zaviazali podporovať Ukrajinu tak dlho, ako to bude potrebné. Scholz však takisto potvrdil svoj odmietavý postoj k dodaniu nemeckých plochodrážnych striel Taurus dlhého doletu pre Kyjev. Informovali o tom agentúry AP, AFP a DPA.

Scholz povedal, že Európa musí naďalej zvyšovať svoju pomoc pre Ukrajinu aj po tom, ako USA v utorok schválili rozsiahly balík vojenskej pomoci. “Rozhodnutie USA nás tu v Európe neoslobodzuje od úlohy naďalej rozširovať našu pomoc pre Ukrajinu, aby sa táto krajina mohla brániť voči agresorovi,” povedal kancelár na spoločnej tlačovej konferencii so Sunakom.

Britský premiér Rishi Sunak na návšteve v Nemecku
Na snímke nemecký kancelár Olaf Scholz (vpravo) a britský premiér Rishi Sunak počas tlačovej konferencie v Berlíne
17:43

Traja ľudia utrpeli zranenia pri “vážnom incidente” v škole na juhu Walesu. Podozrivá osoba bola zadržaná, oznámila miestna polícia. Informovala agentúra AP.

Podľa britského denníka The Telegraph došlo v škole k útoku nožom. Medzi zranenými je údajne učiteľka.

17:39

Londýnsky súd rozhodol o vydaní stíhaného Daniela Bombica na Slovensko.

“Nie, ešte nikam nejdem, ešte si budete musieť počkať na kolaudačku na letisku, ale áno – ako som vravel minule – návrat na Slovensko sa začína,” vyjadril sa Bombic alias Danny Kollár.

16:56

Francúzsky najvyšší súd v stredu definitívne potvrdil odsúdenie bývalého premiéra Francoisa Fillona v kauze sprenevery, ktorej sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope. Zároveň nariadil nový súdny proces o uložení trestu. Informovala agentúra AFP.

15:26

Taliansky parlament schválil opatrenie krajne pravicovej vlády premiérky Giorgie Meloniovej, umožňujúce protiinterrupčným aktivistom vstúpiť na konzultačné kliniky, čo vyvolalo hnev opozičných strán. Informovala agentúra AFP.

Opatrenie prijaté senátom v utorok večer umožňuje regiónom, aby povolili skupinám “s kvalifikovanými skúsenosťami na podporu materstva” ísť za ženami pomýšľajúcimi na interrupciu na klinikách riadených štátnym zdravotníckym systémom.

14:56

Súd v Madride vo stredu informoval o prebiehajúcom prípravnom konaní voči manželke španielskeho premiéra Pedra Sáncheza. Podozrieva ju z obchodovania s vplyvom a korupcie v podnikateľskom sektore. Informovala o tom agentúra AFP.

Madridský súd v krátkom vyhlásení spresnil, že vyšetrovanie vedené proti Maríi Begone Gómezovej sa začalo už 16. apríla a “podlieha príkazu na utajenie“. Bližšie detaily v tejto veci neuviedol.

14:40

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v stredu schválili historicky prvé pravidlá EÚ týkajúce sa boja proti násiliu na ženách. Ich cieľom je predchádzať rodovo motivovanému násiliu a chrániť jeho obete, najmä ženy a obete domáceho násilia.

Smernica požaduje zavedenie prísnejších zákonov proti kybernetickému násiliu, lepšiu pomoc pre obete a opatrenia na prevenciu znásilnení.

14:29

Z korupcie obvinený námestník ruského ministra obrany Timur Ivanov zostane vo väzbe prinajmenšom nasledujúce dva mesiace, a teda do 23. júna. Rozhodol o tom v stredu moskovský súd. Informovala o tom agentúra AP a stanica Sky News.

Podľa ruského Vyšetrovacieho výboru (Sledkom) je podozrivý z prijatia úplatku v obzvlášť veľkom rozsahu. Za tento trestný čin mu v prípade usvedčenia hrozí až 15 rokov väzenia.

Námestník ministra obrany bol zadržaný pre podozrenie z korupcie
Na nedatovanej snímke vydanej 11. kanuára 2024 námestník ministra obrany Timur Ivanov v Moskv
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Múzeum STM Solivar v Prešove

Autor: FOTO TASR-Maroš Černý

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali