V súčasnosti je verejný priestor spravovaný viacerými externými spoločnosťami s rôznymi zmluvnými podmienkami. O zimnú údržbu ciest a chodníkov sa napríklad stará spoločnosť Žilinské komunikácie, a. s., kosenie a ošetrovanie drevín majú na starosti ďalšie dve firmy. Celkovo mesto vynakladá na správu verejného priestoru ročne viac ako 3 milióny eur.
“Po poldruharočnej skúsenosti cítime potrebu zmeniť celkový prístup k správe a údržbe verejného priestoru. Dnes je systém nastavený zmluvami s externými dodávateľmi z minulého obdobia a my máme inú predstavu o tom, ako spravovať verejný priestor. Preferujeme založenie vlastnej spoločnosti, pretože ak by sme chceli výrazne zmeniť čistotu a poriadok pri súčasných zmluvných vzťahoch, museli by sme siahnuť veľmi hlboko do vrecka. V prípade mestskej firmy by k navýšeniu financií nemuselo dôjsť,” uviedol primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Viacerí poslanci v diskusii naznačili, že je ekonomicky nezmyselné momentálne vypisovať verejné obstarávanie na jedného dodávateľa pre všetky služby. “Asi sa zhodneme v tom, že Žilina je jedno z najšpinavších miest. Zhodneme sa aj na tom, že treba hľadať cestu, ako to zmeniť. Po skúsenosti z iných krajských miest ju vidím v kombinácii mestskej firmy, ktorá bude zabezpečovať časť služieb, a externých dodávateľov. Určite odmietam jednu monopolnú firmu, ktorá sa bude ťažko kontrolovať a nikto sa jej nedokáže zbaviť, či už to bude robiť dobre, alebo zle,” vyjadril svoj názor poslanec Martin Kapitulík.
Poslanec Denis Cáder odporúčal pri hľadaní alternatív vytvorenia mestského komunálneho podniku zvážiť aj využitie 20-percentného majetkového podielu mesta Žilina v akciovej spoločnosti Žilinské komunikácie. Prednosta Michal Berger by na základe uznesenia prijatého poslancami mal pripraviť predmetnú analýzu už na najbližšie rokovanie mestského zastupiteľstva.