Košice 22. októbra (TASR) – Desaťročie úspešných projektov založených na myšlienke Košičanky Silvie Kalapošovej potvrdzuje, že ani deťom od najútlejšieho veku nemusí byť cudzí jazyk skutočne cudzí. V týchto dňoch sa uzatvára posledný z trojice týchto projektov. Pod názvom PT VELL zapojil do procesu osvojovania si cudzej reči aj rodičov detí v predškolskom veku, a to okrem Košíc, aj v Prahe, nemeckom Bochume a pri talianskom Miláne.
"Čím skôr začne dieťatko prichádzať do kontaktu s cudzím jazykom, tým skôr si ho môže dobre osvojiť. Vďaka PT VELL si jazykovú úroveň v angličtine zlepšujú aj rodičia. Projekt dokonca pomôže aj jazykovo dobre vybaveným rodičom, ktorí pri hre didakticky správne pomáhajú deťom osvojovať si jazyk pod odborným vedením skúsených učiteľov, mentora a vývojového psychológa," hovorí Kalapošová, riaditeľka košického English Learning Centre a autorka pôvodnej myšlienky. Okrem toho, že rodič trávi pri jazykových hrách s dieťatkom vzácny čas v radostnej atmosfére, obaja podľa nej strácajú obavy z používania cudzieho jazyka.
Projekt umožnil aj medzinárodné prepojenie rodičov a zdieľanie ich názorov na fóre webovej stránky www.ptvell.eu, facebooku i prostredníctvom medzinárodnej videokonferencie.
V Košiciach absolvovali zúčastnení rodičia v rámci PT VELL spolu 219 hodín jazykových kurzov a 93 hodín metodických kurzov. Uskutočnilo sa šesť sedení s psychológom a sedem koučingových stretnutí.
Európsky príbeh ELC začal pred desiatimi rokmi experimentovaním na pôde jazykových klubov pre batoľatá. Skúsenosti s jazykovým vzdelávaním detí sa zúročili v projekte Mama, oco a ja (2004 – 2006), ktorý podporila aj Európska komisia. V roku 2007 ho dokonca vybrala medzi 30 najlepších jazykových projektov v Únii. Ďalším medzníkom bol rok 2009, keď medzinárodný tím učiteľov a koordinátorov v rámci ďalšieho projektu VELL vypracoval ucelenú metodiku vrátane rodičovskej príručky, pracovného zošita, učiteľskej príručky a CD.
V porovnaní s inými je metodika z dielne ELC dynamickejšia. "Obsahuje viac pohybových aktivít rodičov a detí, viac piesní a básní, viac výtvarných činností. Naši lektori nedostávajú prísne pokyny, len určitý návod, ako postupovať. Neobmedzujeme ich, ak si chcú aktivity rozšíriť. Na hodine sa tiež snažíme zohľadňovať potreby detí, ich náladu, duševný stav," vysvetľuje Kalapošová.
Metodika projektu PT VELL je k dispozícii všetkým záujemcom na westránke www.ptvell.eu. Záleží tak len na chuti lektoriek a lektorov pracovať s deťmi a odvahe materských škôl či materských centier vyskúšať systematický prístup pri osvojovaní si cudzieho jazyka u tých najmenších.