Šokujúca objednávka 
Jedna z najväčších európskych taxislužieb a požičovní automobilov Sixt si objednala dodávku 100 000 áut v priebehu 6 rokov od čínskej firmy BYD do svojej flotily po celom svete.  Pritom EÚ po dlhých mesiacoch vyšetrovania uvalila na automobilku BYD 17% dovozné clo, na Geely (Volvo a Polestar) 18,8 %, na SAIC (čínska spoločnosť stojaca za MG) 35,3 % clo a na ostatné spoločnosti 20,7 %. Treba však mať na pamäti, že EÚ uvalila ďalšie paušálne clo na dovoz automobilov vo výške 10 %, ktorá sa prirátava k týmto dovozným clám. Napriek týmto 27% clám pre dovoz automobilov BYD sa spoločnosti Sixt oplatí doviezť automobily z Číny, keďže stále budú o 5-7 tisíc lacnejšie ako najlacnejšie modely európskych a amerických konkurentov.
 
Čína sa obracia Európe chrbtom
S takýmito clami sa však čínski autovýrobcovia začínajú zamýšľať, či má vôbec význam investovať v Európe a nepresmerovať radšej svoje investície inam. Ich európske sny sa vďaka colným bariéram rozplývajú a tak presúvajú svoje investície a aktivity do Ázie. Mnohí veľkí čínski výrobcovia pozastavili svoje investičné plány a projekty, ktoré vyzerali už isté ako fabriky, výskumné pracoviská a výrobne batérií v Nemecku, Maďarsku a Francúzsku, a teraz sa stali otázne. Novými destináciami čínskych investícií sa stávajú Thajsko, Indonézia a Vietnam, ktoré sa v obchode nesprávajú nepriateľsky, nestavajú colné múry a ponúkajú veľké výhody investorom vrátane lacnej pracovnej sily. Navyše je to jeden z najrýchlejšie rastúcich regiónov na svete s mladou populáciou oproti starnúcej skostnatenej Európe.
 
Nemecké automobilky v kríze 
„Proti Číňanom nemajú nemecké automobilky šancu“: ich podiel klesol pod 20 % v Európe, USA aj v Číne, uvádza Berliner Zeitung. Nemecký automobilový priemysel sa nachádza v hlbokej kríze, ktorá sa vyznačuje poklesom ziskov, masívnym prepúšťaním a pomalým prechodom na elektromobilitu. Významní výrobcovia ako Volkswagen a Mercedes-Benz bojujú s klesajúcimi tržbami a sú nútení zavádzať úsporné programy a rušiť pracovné miesta. Hlavnými príčinami sú rastúca konkurencia zo strany čínskych a amerických výrobcov elektromobilov, zlyhania pri vývoji atraktívnych a cenovo dostupných elektrických modelov, ako aj všeobecné ekonomické problémy a stagnácia predaja elektromobilov.
Nemeckí výrobcovia automobilov sa nachádzajú v kríze. Strácajú podiely na trhu aj pracovné miesta. ZDFheute live analyzuje, čo môžu VW, BMW a spol. urobiť pre comeback. Podiely na trhu a zisky v posledných rokoch klesli, výrobcovia rušia pracovné miesta a desiatky tisíc ďalších sú ohrozené. Na Medzinárodnom autosalóne (IAA) v Mníchove výrobcovia teraz predstavujú mnoho nových modelov, ktoré podľa niektorých pozorovateľov môžu byť poslednou šancou pre nemeckých výrobcov automobilov.
„Je jasné, že v oblasti e-mobility sa teraz musí udiať veľa“, zdôrazňuje to ekonomický expert ZDF Florian Neuhann. Je to „skutočne hlboká kríza“, uvádza expert. Ide pravdepodobne o najväčšiu krízu v nemeckom automobilovom priemysle od jeho vzniku.  Svet je uprostred prechodu na nové formy pohonu, ale nemecký automobilový priemysel zaostáva. Problémy sú v podstate na troch trhoch: na domácom trhu, na čínskom trhu a na americkom trhu.
 
Mexiko po lobovaní zo strany USA zavedie 50 % clo na čínske automobily
 
Nemecký automobilový priemysel predáva na domácom trhu menej áut – podľa Neuhanna bolo v poslednom čase zaregistrovaných menej nových vozidiel ako pred krízou spôsobenou koronavírusom. V súčasnosti nie sú žiadne náznaky oživenia. Na čínskom trhu, kde sa predáva zďaleka najviac áut, nemeckí výrobcovia podľa Neuhanna už roky strácajú trhový podiel – najmä v prémiovom segmente. Na americkom trhu sú problémom najmä clá prezidenta Donalda Trumpa. V tomto ohľade nemecký automobilový priemysel tvrdo zasiahla trojitá kríza.
„Vnútorne je však hlavným problémom aj nerozhodnosť, a to tak v samotnom nemeckom automobilovom priemysle, ako aj v politike v Európe a Nemecku, keď ide o otázku, či sa máme skutočne spoliehať na tieto nové pohonné systémy a predovšetkým na ktoré? Svetový trh sa už dávno rozhodol,“ objasňuje Neuhann. Konkrétne v prospech e-pohonu. Napríklad v Číne je už dávno jasné, že cesta smeruje k elektrickým pohonom. V Nemecku boli ľudia dlho veľmi opatrní, pretože ešte stále zarábali veľa peňazí spaľovacie motory. Svoju úlohu zohrali napríklad nemeckí politici, ktorí náhle ukončili dotovaný príspevok na nákup elektromobilov. To spôsobilo neistotu a zdržanlivosť zákazníkov. To všetko prispelo k tomu, že nemecký automobilový priemysel je tam, kde je teraz. V mnohých oblastiach je závislý od Číny a tá ho predbehla napríklad v oblasti batérií a softvéru.
 
Klesajúci odbyt. Čísla sú alarmujúce 
Celkovo bolo k 30. júnu v nemeckom priemysle zamestnaných približne 5,42 milióna ľudí, čo je o 114 000 menej ako pred rokom. To znamená, že v priebehu dvanástich mesiacov bolo zrušených 2,1 % pracovných miest. Od roku 2019, posledného roka pred pandémiou koronavírusu, dokonca zaniklo približne 245 000 pracovných miest. To zodpovedá poklesu o 4,3 percenta. Znižovanie počtu pracovných miest odráža zložité podmienky podnikania: v druhom štvrťroku sa obrat v odvetví znížil o 2,1 percenta, čo je ôsmy štvrťrok poklesu za sebou. S výnimkou elektronického priemyslu zaznamenali podľa EY pokles všetky odvetvia.
„Masívny prepad zisku“ núti zavádzať programy znižovania nákladov. V automobilovom priemysle klesol predaj o 1,6 %. Výrobcovia automobilov trpia pomalým predajom, silnou konkurenciou z Číny a nákladným prechodom na elektromobilitu. K tomu sa pridávajú vysoké ceny energií, byrokracia a colný spor s USA, ktorý zdražuje nemecký vývoz. Výrobcovia ako Mercedes-Benz, VW a dodávatelia ako Bosch a Continental už oznámili programy znižovania nákladov. Porsche chce do značnej miery ukončiť činnosť svojej dcérskej spoločnosti Cellforce, ktorá vyrába batérie. „Masívne poklesy zisku, nadmerné kapacity a oslabenie zahraničných trhov spôsobujú, že výrazné znižovanie počtu pracovných miest je nevyhnutné – najmä v Nemecku, kde sa nachádzajú riadiace, administratívne a výskumno-vývojové funkcie,“ hovorí expert EY Jan Brorhilker.
 
Aký význam má automobilový priemysel pre nemecké hospodárstvo?
„Veľká časť našej prosperity závisí od nemeckého automobilového priemyslu,” zdôrazňuje Florian Neuhann. Je to kľúčové odvetvie nemeckého hospodárstva.  Ak automobilový priemysel zakašle alebo má chrípku, celá krajina má skutočný problém.  V roku 2024 predstavoval nemecký automobilový priemysel približne 737 000 pracovných miest. Podľa prognóz by v súčasnosti mohlo byť ohrozených viac ako 100 000 z nich, hovorí ekonomický expert ZDF. V priebehu jedného roka bolo zrušených približne 51 500 pracovných miest, čo predstavuje takmer sedem percent všetkých pracovných miest. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti EY na základe údajov Spolkového štatistického úradu. Žiadne iné odvetvie nezrušilo toľko pracovných miest. Len samotný VW chce do roku 2030 zrušiť 35 000 pracovných miest. V tejto rovnici zohráva úlohu prehodnotenie situácie v priemysle a zvýšený dôraz na e-mobilitu: „Vieme, že pre elektrický pohon je potrebných podstatne menej ľudí,“ hovorí Neuhann. Na automobil so spaľovacím motorom je potrebných približne 1 000, niekedy 2 000 dielov. Dodávatelia sú preto žiadaní. Pre elektromobil je niekedy potrebných len okolo 200 dielov – podľa Neuhanna sa v najbližších rokoch stratí veľa pracovných miest v dodávateľskom priemysle ako základnej súčasti nemeckého automobilového priemyslu.
 
Bude Nemecko “deindustrializované”? 
Znižovanie počtu pracovných miest sa týka aj iných priemyselných odvetví: Viac ako 17 000 pracovných miest bolo zrušených v strojárstve a dobrých 12 000 v kovovýrobe, zatiaľ čo v chemickom a farmaceutickom sektore sa nezrušilo takmer žiadne pracovné miesto. Záver je taký, že nemecký priemysel trpí drahou energiou, byrokraciou a slabým domácim dopytom. V poslednom čase bol negatívnym faktorom aj colný spor s USA.
 
Automobilky a energetika ťahajú slovenský priemysel ku dnu
 
„Masívny pokles vývozu do USA v poslednom čase tvrdo zasiahol nemecký priemysel,“ hovorí Brorhilker. Tento vývoj vyvoláva zásadnú otázku umiestnenia výroby. Kritici už hovoria o „deindustrializácii“ Nemecka.
 
Ťažké časy pre inžinierov
Brorhilker očakáva, že trend poklesu počtu pracovných miest v priemysle bude pokračovať, keďže úsporné programy sa v štatistikách prejavujú s oneskorením. To je zlá správa pre absolventov škôl a univerzít. „Automobilový a strojársky priemysel teraz zamestnáva oveľa menej mladých ľudí ako v predchádzajúcich rokoch.“ Trh práce sa napríklad pre mladých inžinierov stáva nepohodlným a mnohí sa pravdepodobne budú musieť preorientovať. „Budeme svedkami rastúcej nezamestnanosti absolventov vysokých škôl – niečo, čo sa v Nemecku už dlho nestalo.“
 
Príčiny krízy
- Zhrňme si teraz spoločne to, čo krízovú situáciu v európskom automobilovom priemysle spôsobilo:
 
- Rastúca konkurencia: Čínski výrobcovia sú v oblasti vývoja elektromobilov, najmä menších a lacnejších modelov, výrazne úspešnejší a získavajú čoraz vyššie podiely na trhu.
 
- Zanedbanie elektromobility: Nemecký priemysel sa príliš dlho sústreďoval na spaľovacie motory a v prechode na elektromobilitu zaostáva.
 
- Problémy s predajom elektromobilov: Predaj elektromobilov v Nemecku klesá a súčasné modely sú drahé a pre zákazníkov nedostatočne atraktívne.
 
- Ekonomický tlak: Celé nemecké hospodárstvo a najmä automobilový priemysel trpia klesajúcimi tržbami a vysokou infláciou.
 
- Politika protiruských ekonomických sankcií EÚ, ktoré spôsobili stratu ruského automobilového trhu, na ktorom boli európske automobilky „vo vzduchovom tuneli“ nahradené čínskymi
 
- Rovnako politika protiruských energetických sankcií EÚ, vďaka ktorým narástli ceny energií pre nemeckých výrobcov automobilov a podstatne znížili ich konkurencieschopnosť voči ázijským a americkým konkurentom.
 
Ostatné dva závažné dôvody však nemeckí analytici a novinári akosi „opomínajú“, akoby boli tabu. Rovnako akosi prehliadli ešte jeden závažný moment závislosti európskych automobilových výrobcov dodávok prvkov vzácnych zemín.
 
Závislosť od Číny
Automobilový priemysel (najmä elektromobily a hybridy) je veľmi závislý od prvkov vzácnych zemín (PVZ), najmä pre vysoko výkonné permanentné magnety používané v elektromotoroch.   Medzi vzácne zeminy a magnety v automobilovom priemysle patria Neodým (Nd), Praseodým (Pr), Dysprosium (Dy), Terbium (Tb). Tieto magnety na báze Nd-Pr-Dy-Tb sú nevyhnutné pre elektrické trakčné motory, systémy posilňovačov riadenia, senzory, stierače čelného skla, motory sedadiel a ďalšie. Hlavným dodávateľom do Európy je Čína, ktorá dominuje globálnemu dodávateľskému reťazcu vzácnych zemín. Kontroluje ~ 60 – 70 % celosvetovej ťažby PVZ a ~ 85 – 90 % spracovania a výroby magnetov.  Takmer celá výroba magnetov NdFeB je v Číne.  Austrália (Lynas Rare Earths) je hlavný nečínsky dodávateľ, ale väčšina materiálu stále putuje na spracovanie do Ázie. USA (MP Materials, Mountain Pass) vyrába koncentrát, ale veľká časť sa stále posiela do Číny na rafináciu.  Európa je v súčasnosti je takmer úplne závislá na dovoze, s malými pilotnými projektmi vo Švédsku (LKAB, Norra Kärr) a Estónsku (závod Silmet), ale zatiaľ bez veľkých domácich dodávok.
 
Dôsledky pre odvetvie
- Pokles ziskov: Veľkí výrobcovia ako VW a Mercedes-Benz zaznamenávajú výrazný pokles ziskov.
 
- Masívne prepúšťanie: Od augusta 2024 bolo v automobilovom priemysle zrušených viac ako 50 000 pracovných miest a straty pokračujú.
 
- Úsporné programy: Spoločnosti ako Mercedes-Benz spustili úsporné programy, ktoré vedú k prepúšťaniu a reštrukturalizácii.
 
 
Výhľad
Nemecký automobilový priemysel sa nachádza v ťažkej fáze a musí sa presadiť na globálnom trhu prostredníctvom dôsledného a rýchlejšieho prechodu na elektromobilitu, vývoja lacnejších modelov a posilnenia svojej konkurencieschopnosti. Napriek problémom sa neočakáva úplný koniec nemeckého automobilového priemyslu, hrozí však strata vedúcej pozície v globálnom automobilovom svete.