Pravidelná nákladná železničná doprava medzi Európou a Čínou funguje už viac ako dva roky. Vlak prechádza cez Kazachstan, Rusko a Bielorusko až do Poľska. Odtiaľ sa potom môže tovar prepraviť do ďalších európskych krajín, ako je Nemecko či Česká republika.
Ako píše český denník idnes.cz, takýto spôsob v spolupráci s logistickými firmami využíva pardubický výrobca elektroniky Foxconn alebo aj automobilka Škoda, ktorá takto vyvezie rozličné diely a rozložené súpravy áut pre montáž do Kazachstanu. Nemecké BMW zase takto prepravuje diely na montáž z Lipska až do Číny.
Vlaky sa ukazujú byť efektívnejším prepravcom tovaru ako lode či lietadlá. “Dopyt po tejto preprave rastie. Je to rýchlejší spôsob než čakať na doplávanie lodí a nie je tak drahá ako doprava lietadlom,” konštatuje riaditeľ logistickej spoločnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký. Vlak dopraví tovar zhruba o polovicu rýchlejšie ako loď a štyrikrát lacnejšie ako lietadlo.
V režime “door to door” logistická firma odvezie tovar priamo od čínskeho dodávateľa ku vlaku, ktorý ho prepraví do Európy a potom aj ku konečnému zákazníkovi. V súčasnosti sú vozne prispôsobené aj na prevoz tovaru citlivejšieho na poškodenie pri náraze či vplyvom výkyvu teplôt, ako napr. potraviny či elektronika, takže aj bezpečnosť prepravy hovorí v prospech vlakov.
Slovensku by železničné spojenie s Čínou taktiež prospelo. Našu krajinu však trasa žiaľ obchádza, hoci sa nachádzame v priamom strede Európy, nie sme križovatkou trás, ba dokonca ani tranzitným územím. Malým uspokojením môžu byť prekladiská na hraniciach s Ukrajinou, ale to je prakticky všetko.
Uspokojivým pre nás bolo aj to, že cez Slovensko prechádzali energetické linky z Ruska, resp. z Ukrajiny. Najnovšie pripravovaná stavba plynovodu Nord Stream 2 však Ukrajinu obchádza, a tým žiaľ aj nás. Akosi strácame dosah na dôležité prepravné tepny v Európe.
Slovenská vláda vôbec nezvládla túto výzvu a nezabezpečila naše napojenie ani na nové plynovody, ani na trasu tzv. Hodvábnej cesty. Vyzerá to tak, že na najbližšie desiatky rokov sa zo srdca Európy stane tmavá diera, periféria, ktorá bude mimo všetkých energetických a prepravných trás. Slovensko príde nielen o finančné prostriedky, ktoré teraz poberá za tranzit plynu, ale tento vývoj môže spôsobiť aj naše vážne zaostávanie.