Ako uviedol v stredu pre agentúru SITA riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) František Palko, nový šéf rezortu dopravy bude mať o to zložitejší štart vo funkcii, bude sa musieť spoliehať na odborné názory pracovníkov, ktoré nie vždy budú optimálne, a bude preňho zložitejšie ich vyhodnotiť.
“Je dôležité, aby nový minister vnímal rezort ako rezort, ktorý má v pôsobnosti nielen dopravu, ale aj oblasť cestovného ruchu, stavebníctva, mestského rozvoja, ale aj sféru legislatívy poštových služieb a telekomunikácií. Je samozrejmé, že jeho výsledky budú vnímané hlavne skrz dopravu, avšak musí sa venovať aj ostatným odvetviam,” informoval Palko.
Prichádzajúci minister dopravy podľa ekonóma bude musieť aktuálne riešiť predovšetkým výpadky zdrojov hlavne v železničnej osobnej doprave z dôvodu jej obmedzenia pre koronavírus. Straty však zaznamenajú aj letiská v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva dopravy pre zákaz medzinárodnej leteckej osobnej dopravy. “Zároveň bude musieť pokračovať v príprave nového programového obdobia za oblasť dopravy, ale aj cestovného ruchu. Bude musieť zistiť, v akom stave je výstavba rozbehnutých diaľničných úsekov, ktorá zaostáva za plánmi,” poznamenal Palko.
Ministra dopravy čaká pokračovanie výstavby obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu, ale aj zintenzívnenie výstavby chýbajúcich úsekov na D1 medzi Bratislavou a Košicami, ako aj príprava ďalších úsekov D1 od Košíc k hraniciam s Ukrajinou. “Starosti bude mať dozaista aj s diaľničným úsekom D1 a tunelom Višňové,” upozornil šéf IHP.
Palko poznamenal, že v oblasti cestovného ruchu končí v tomto roku vládou prijatá stratégia a nová ešte nebola verejnosti prezentovaná. Príprava nového stavebného zákona sa podľa experta zdá ako nekonečný príbeh od vzniku Slovenskej republiky. “V pracovnej podobe jeho návrhy existujú, avšak vždy to skončilo na politickej vôli. Teraz síce koaliční lídri (odchádzajúcej vlády – poz. red.) prejavili záujem o nový stavebný zákon a zlúčenie územného so stavebným konaním z dôvodu akože výstavby nových nájomných bytov, avšak táto oblasť má mnoho lobistických skupín, a to aj zo sféry developerov. Takže také jednoduché to nebude ani teraz,” očakáva Palko.
Rezort má v pôsobnosti aj bytovú politiku, teda aj nájomné byty, ako aj rekonštrukciu existujúceho bytového fondu. “Hnutie Sme rodina má v tejto sfére politické ciele a je preto otázka, ako sa tejto témy zhostí nový minister,” priblížil Palko. Hnutie Borisa Kollára malo pred voľbami medzi hlavnými prioritami výstavbu 25-tis. nájomných bytov ročne, niektorí však spochybňovali reálnosť tohto zámeru. Problematika mestského rozvoja je podľa odborníka veľmi roztrieštená najmä cez agendu smart cities. “Bolo by prínosom, keby sa táto téma sústredila pod novým ministerstvom regionálneho rozvoja a odovzdali sa kompetencie aj z ďalších rezortov. Myslím si, že aj cestovný ruch by mohol byť presunutý pod nové ministerstvo regionálneho rozvoja,” dodal riaditeľ IHP František Palko.