Analýza pádu AN-24 (3): Hypotetická projekcia posledného úseku

Analýza pádu AN-24 (3): Hypotetická projekcia posledného úseku

Bratislava 23. apríla 2019 (HSP/Foto:TASR – Milan Kapusta)

 

Aktuálne prinášame ďalšiu časť analýzy pádu AN-24 kapitána aerolínií a vojensko-bezpečnostného analytika Petra Šveca. Tretia časť sa venuje hypotetickej projekcii posledného úseku letu vojenského lietadla, ktorého pád pri maďarskej obci Hejce bol najväčšou leteckou tragédiou v slovenských dejinách

Zbytky lietadla boli 22. januára 2006 prevezené na vojenskú leteckú základňu v Prešove

Predstavme si to: klesáme, svetlá Košíc sa strácajú, na tmavom horizonte namiesto nich vystupujú akési tiene v tvare uší. Možno si v nejakom momente letovod spomenul na mapku a maličký krúžok s minimálnou bezpečnou nadmorskou výškou. A opatrne oznámil kapitánovi, či by nebolo múdre zastaviť klesanie.

Reklama

Možno už medzitým začalo svitať aj kapitánovi, že tu čosi nesedí. Možno si (teraz z mojej strany domýšľavo) pripomenul metódy človeka, ktorému „mladí sokolíci“ (ako kadetov zvykol nazývať jeden veterán) vymysleli prezývku „profesor lietania“ (možno to nemysleli v zlom). Ktorý ho nútil pri každom lete „odbrífovať“ minimálnu sektorovú nadmorskú výšku a nadmorskú výšku „rovinky“. Pri ktorom jej podklesanie znamenalo prepadnutie pri preskúšaní, alebo aspoň razantný rozbor.

Keď sa svoju prezývku po rokoch autor týchto riadkov dozvedel, nezobral ju negatívne a tradične žoviálne sa nad vecou povznášal. Tak vysoko, ako teraz lieta. Možno si kapitán vtedy spomenul, že by predsa len „nemal dôverovať veliteľovi“ a začať sa správať ako kapitán.

Reklama

Podľa všetkého si možno uvedomil aj ďalšie znaky čohosi, čo malo paralelu s mačkou – žiadne svetlá domov, žiadne svetlá kolón áut kopírujúcich zakrivenia ciest, žiadne tmavé odrazy riek v údolí. Možno mu svitlo jediné, čo to môže znamenať – hory, kopce!!!

Najprv sa možno opýtal letovoda: „koľko je výška rovinky?“ Totiž mapu piloti pred sebou „tradične“ nemali. A už vôbec nie prepočtové tabuľky. Všetky kroky si vyžadovali čas, možno len – tentoraz drahocenných – „paru sekúnd“ ako by povedali moji spišskí spolurodáci. Fatálnych „paru sekúnd“. Možno hneď zavelil: „horizont 800 metrov“.

Evidentne neskoro, evidentne zotrvačnosť asi 22 tonového kolosu urobila svoje a stratili ďalších pár desiatok metrov. Teraz sa určite nájde ktosi, kto s vyskočí od radosti, že v mojich vedomostiach našiel chybu. A duša nežičlivca zapiští. Povedzme: „Čo to ten chumaj tliacha, veď maximálna vzletová hmotnosť typu je o tonu nižšia. A vraj odborník.“ Trvám si na tom a viem, čo píšem.

Táto časť textu sa v knihe nachádza v inej kapitole, týkajúcej sa čŕt nezdravých organizačných kultúr. Ale ako hypotéza mala byť komisiou preskúmaná, preto ju pripájam. Týka sa faktu, že vzlet s plnými nádržami paliva bol ďalšou inštitucionálnou chorobou. Dlhé desaťročia. Už pred získaním samostatnosti. Pri náklade 37 cestujúcich, priemernej hmotnosti každého s vysoko nadštandardnou váhou batožiny, ako aj pri plnom palive, mohol byť vzlet vykonaný vysoko nad maximálnou vzletovou hmotnosťou.

Aj keď po dvoch hodinách mohli spáliť dve tony, stále mohli byť vysoko nad maximálnou pristávacou hmotnosťou. Teraz sa vynára hypotéza, ktorá mohla súvisieť s polohami ovládacích prvkov pohonnej jednotky z publikovaných obrázkov, ktoré som mal možnosť vidieť. Ide o hypotézu, že lietadlu vysadil motor vo veľkej výške, nie až po „kosení“ porastu. Nie som tejto hypotéze naklonený z jednoduchého dôvodu. Radista by určite riadiacemu oznámil, že lietadlu vysadil motor. Ak by sa tak stalo v akejkoľvek výške, preťažené lietadlo na jeden motor nemohlo stúpať, dokonca ani udržiavať horizontálny let. Mohlo len klesať!!! Až po náraz do prekážky. Obyčajná fyzika.

Reklama

Boli aj tu urobené dôkladné a zdôvodnené prepočty? A súvisiace analytické závery? Je možné to zvaliť na pochybenie posádky? Kto im plánoval cestujúcich? Kto mohol a mal povedať cestujúcim, akú maximálnu batožinu si zoberú? Kto im povedal hmotnosť nákladu? Boli aj vtedy v platnosti predpisy o plných nádržiach? Kto ich vydal (alebo nezrušil)? Posádka to určite nebola. Má to súvislosť s tým, čo sa mohlo stať. A malo to byť dôkladne zanalyzované. Po analýze buď potvrdené, alebo vyvrátené. A napokon zverejnené. Nie utajené.

Vrátime sa do pravdepodobnejšej hypotézy. To už asi začali kosiť vrcholky stromov na kopci Borsó Zhodou okolností v nadmorskej výške „rovinky“. Ibaže, vybratie v 800 metroch indikovanej námornej výšky pri teplote mínus 15°C (aj keby bola podľa iného zdroja „len“ -6°C) znamenalo okolo 760 metrov pri plusovej teplote. Znovu jednoduchá fyzika.

V tom momente si kapitán uvedomil, že treba ísť z toho hore, do bezpečia. A že už musí byť kapitánom, už nesmie byť podriadeným. Už musí letieť on. Ak teda za veľmi záhadných okolností skartované biochemické testy dokazujú, že lietadlo v čase nárazu riadil kapitán, vonkoncom to nemusí znamenať, že to lietadlo do výšky nárazu s terénom kapitán aj aktívne priviedol vlastnými rukami. Tento spochybniteľný a absolútne nepodložený záver utajenej správy, ktorý bol oficiálne prezentovaný, znovu dokazuje nekvalifikovanosť vyšetrovania. Flagrantným spôsobom dokazuje potrebu obnovenia vyšetrovania novou vyšetrovacou komisiou.

Evidentne to nebolo všetko. Ak jedna z vrtúľ začala „kosiť“ vrcholky stromov, systémy automatického prestavenia vrtuľových listov do režimu minimálneho odporu (prevzatím z češtiny to piloti volajú „práporovanie“) nutne museli začať konať svoju robotu, na ktoré boli dizajnované. Aj keď v tom momente bol osud letu spečatený, v tej etape to ešte neznamenalo, že všetci v pilotskej kabíne sú mŕtvi.

Pri tentoraz už horizontálnom lete vo výške sekania stromov ešte palubný technik mohol mať doslova tri až štyri sekundy života na to, aby stav vyhodnotil ako vysadenie motora a prestavil ovládače do polohy, v ktorej boli nájdené. Tento fakt podľa všetkých indícií vyšetrovacia správa odignorovala.

Reklama

Ďalšia metóda menej osvietených na vyhnutie sa problémom. To, čo popisujem, je len hypotetický predpoklad. Jedine výrobca motora a vrtúľ by dokázal na svojich zariadeniach urobiť testy. Po zistení polôh ovládacích pák mala vyšetrovacia komisia povinnosť si pozvať zástupcov výrobcu lietadla, motorov, aj vrtúľ. Možno by testy vylúčili mnou uvedenú hypotézu a prišli by s novou. Niektorá z nich sa mohla buď potvrdiť, alebo vyvrátiť, alebo ani jedno, ale s pravdepodobným záverom. Jediné, čo sa nesmie a nemá robiť, je odignorovanie polôh a priživovanie dohadov.

Na faktoch, ktoré sú zrejmé z dostupných fotiek, nie je možné nič zmeniť. Ale nie je ich možné ani utajiť, ani odignorovať. Ak sa utajená správa týmito faktami nezaoberá, alebo ak neobsahuje hodnoverné závery (bez výrobcu lietadla v komisii ich nie je možné urobiť), tak je to ďalší nepochybný dôkaz o nekvalifikovanosti vyšetrovania a doslova nutnosti obnovenia vyšetrovania. Aj v záujme prevencie zopakovania podobných vecí v budúcnosti. Aj v záujme rešpektu k obetiam.

Toto všetko mala komisia zistiť a vyvrátiť, alebo potvrdiť všetkými inými dostupnými metódami. Ak nemali nevyvrátiteľné dôkazy, nemali žiadne právo robiť bohorovný, pritom flagrantne nezmyselný a spochybniteľný záver. Napríklad o tom, že lietadlo pilotoval kapitán. Všetko sú to dôkazy totálnej nekompetentnosti vyšetrovacej komisie. Všetko sú to zásadné argumenty na nutnosť obnovy vyšetrovania úplne novou odbornou vyšetrovacou komisiou. Na to netreba súdny, ani prokurátorský príkaz.

Trestno-právne orgány svoj záver urobili. Nebol spáchaný trestný čin, posádka úmyselne neuviedla seba do nebezpečnej situácie. Posádka len nezabránila tomu, čo sa kopilo z dôvodu veľmi nezdravej inštitucionálnej kultúry dlhé roky až desaťročia. Ťahali leva za chvost … až sa vzoprel … a zahryzol… Bolestivo.

Posádka podľa všetkého pochybila. Ale v skutočnosti pochybila organizácia tým, akým spôsobom sa roky zabezpečovali letecké prepravy. Ako robila výcviky, výbery, údržbu, modernizácie, predpisy, postupy. Ako ignorovala trendy a poznatky. Optimálnu situáciu si teraz skúsime naprojektovať v akomsi imaginárnom identickom lete „modelovo vzorovej“ posádky.

Peter Švec, z kapitoly pripravovanej knihy

 

Analýza pádu AN-24 (1): Leteli piloti podľa stôp alebo metrov? Uskutočnili teplotný prepočet pre mínusové teploty?

Analýza pádu AN-24 (2): Indície – kto riadil lietadlo?

 

Reklama

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

12:05

Jeden zo šoférov autobusu, ktorý v stredu havaroval pri nemeckom Lipsku, bol 53-ročný Slovák. V čase nehody, ktorá si vyžiadala štyri obete na životoch, však šoféroval jeho 62-ročný český kolega. Vodiči medzi obeťami nie sú.

11:50

Neďaleko pamätníka padlých vojakov Červenej armády vo Viedni vznikli dva veľké portréty nedávno zosnulého ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného. Nasprejované sú na múre patriacemu k pozemku, ktorý vlastní šľachtická rodina bývalého a tiež už zosnulého ministra zahraničných vecí ČR Karla Schwarzenberga.

Navalny
Na snímke obraz Alexeja Navaľného na múre
11:23

Ceny benzínov a nafty pred veľkonočnými sviatkami zdraželi o tri centy za liter. Spotrebiteľské ceny oboch benzínov dosiahli najvyššie hodnoty za posledných 20 týždňov.

11:13

Ekvádorským úradom sa podarilo potlačiť vzburu vo väznici v meste Guayaquil, odkiaľ v januári ušiel jeden z najobávanejších šéfov zločineckých gangov. Informovala agentúra AFP.

11:03

Jednu obeť si vyžiadal požiar v domove dôchodcov, ktorý vypukol vo štvrtok nadránom vo východomaďarskej obci Ököritófülpös.

Riaditeľstvo úradu civilnej ochrany (OKF) uviedlo, že do hasenia požiaru v jednoposchodovej budove nasadili 19 hasičov s piatimi vozidlami.

10:53

Ukrajinská armáda v noci na štvrtok zneškodnila 26 dronov, ktorými útočili ruské sily. Uviedol to veliteľ ukrajinských vzdušných síl Mykola Oleščuk.

10:40

Nemecký maloobchod dosiahol vo februári slabšie výsledky. Tržby sa znížili v porovnaní s januárom aj s rovnakým mesiacom minulého roka, oznámil vo štvrtok spolkový štatistický úrad Destatis.

10:13

Štyria ľudia zahynuli a najmenej päť ďalších utrpelo zranenia pri útoku nožom na severe amerického štátu Illinois.

Incident sa odohral v stredu popoludní miestneho času v meste Rockford, ktoré leží asi 145 kilometrov od Chicaga. Útočník v rôznych lokalitách smrteľne pobodal 15-ročné dievča, 63-ročnú ženu a dvoch mužov vo veku 49 a 22 rokov.

09:59

Vyše 70 percent Poliakov si neželá vyslanie vojakov svojej krajiny ani Severoatlantickej aliancie na Ukrajinu. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu verejnej mienky, ktorý vypracoval inštitút IBRIS pre poľský denník Rzeczpospolita.

09:38

Francúzsky prezident Emmanuel Macron odmietol plánovanú dohodu o voľnom obchode medzi Európskou úniou (EÚ) a juhoamerickým zoskupením Mercosur v jej súčasnej podobe.

Potrebné sú podľa neho rokovania o novej a zodpovednejšej dohode, ktorá bude prihliadať na rozvoj, ochranu klímy a biodiverzitu.

09:24

Tisíce vodičov autobusov vstúpili vo štvrtok v juhokórejskej metropole Soul do generálneho štrajku pre spor týkajúci sa platov. Podľa odborov postihol štrajk 97 percent tamojších autobusových liniek a spôsobil chaos počas rannej dopravnej špičky. Po zhruba 11 hodinách sa však vodičom podarilo so zamestnávateľmi dohodnúť a vrátili sa do práce.

09:13

Slovenský hokejista Martin Chromiak pomohol asistenciou k triumfu Ontaria nad San Jose 3:2 v nočnom zápase AHL. Dvadsaťjedenročný útočník má po 61 dueloch sezóny na konte 29 bodov (13+16).

08:49

Výbor Parlamentného zhromaždenia Rady Európy (PZ RE) pre politické záležitosti a demokraciu vyjadril podporu prípadnému prijatiu Kosova do RE. Srbsko toto rozhodnutie odsúdilo ako škandalózne.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Veľké vlny na pláži Nazare v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Michael Probst

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali