Dolný Kubín 27. júna 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR-Tomáš Doboš)
Zameranie Základnej školy (ZŠ) Petra Škrabáka v Dolnom Kubíne je prioritne na regionálnu výchovu. Škola sídliskového typu so 413 žiakmi a 54 zamestnancami sa úspešne venuje aj environmentálnej výchove, kde žiaci nehľadajú len problémy, ale hlavne riešenia
Začiatky jej fungovania však boli sťažené nedostatkom finančných prostriedkov, čo sa prejavilo jej umiestnením v priestoroch Základnej školy na Nemocničnej ulici. “Aj napriek spomenutým problémom dosahovala škola dobré výchovno–vzdelávacie výsledky. V priebehu niekoľkých mesiacov sa podarilo postaviť novú budovu na Ulici Martina Hattalu, kde sídli dodnes. Škola sa však neustále mení a zariaďuje novým zariadením,” uviedla pre TASR riaditeľka Magdaléna Kubisová.
Ako ďalej uviedla, škola je výnimočná najmä rozsiahlym zážitkovým vyučovaním. Pedagógovia organizujú žiacke univerzity, v rámci ktorých žiaci vyučujú svojich spolužiakov. “Dáva im to veľmi veľa, pretože si dokážu naštudovať rôzne materiály, nielen z internetu. Ak sa žiak tvorivo učí a nielen bifľuje, je to pre neho podstatné,” vysvetlila. Žiaci nahrádzajúci učiteľa si pre všetky triedy pripravia výklad témy, rôzne súťaže a odmeny. “Určite na tomto interaktívnom stretnutí získajú viac ako na klasickom tematickom celku podľa učebných osnov,” doplnila s tým, že žiacke univerzity si podľa ich vzoru začali organizovať aj na iných školách.
Dominantou ZŠ je školská knižnica, ktorá obsahuje približne 6000 kníh pre všetky vekové kategórie. Knihy požičiavajú aj iným školám. “Je tu počítač s pripojením na internet, tlačiareň a čítačka čiarových kódov. Náš knižničný fond sa neustále rozširuje. Školská knižnica slúži aj ako učebňa, ktorú často využívame počas vyučovania. Konajú sa tu aj rôzne aktivity, ako napríklad besedy so spisovateľmi, s policajtmi a podobne,” dodala Kubisová.
Základná škola má aj analematické hodiny
Najnovšie v rámci neho pribudli v školskej záhrade slnečné analematické hodiny, ktorými sa škola môže pýšiť ako jediná na Slovensku.
Analematické hodiny zostrojili pedagógovia v spolupráci so žiakmi v máji tohto roka. Ukazovateľom času je priamo tieň postavy. “Ak si chcete odčítať správny čas podľa Slnka, postavte sa na dosku s vyznačenými mesiacmi a váš tieň ukáže na ciferníku presný čas. A Slnko neklame, ukazuje presne v každom ročnom období,” vysvetlila pre TASR riaditeľka školy Magdaléna Kubisová. Ako ďalej uviedla, svojpomocne zostrojili aj solárnu sušičku, v ktorej sušia ovocie či zeleninu. “Hneď vedľa sušičky máme solárnu pec, ktorá funguje podobne ako lupa. “Antikorové štvorce upriamujú slnečné lúče do jedného bodu v strede skrinky. Táto energia je taká veľká, že dokáže uvariť aj vajce,” doplnila.
Hlavným cieľom projektu je podľa nej ukázať nielen žiakom, ale aj širšej verejnosti spôsoby jednoduchého, lacného a šetrného spracovania potravín. “Zamerali sme sa najmä na solárnu energiu, pretože o jej jednoduchom využití je len málo poznatkov a platí všeobecný predpoklad, že je to drahé a málo funkčné. Už v priebehu práce a tiež pri prezentácii výsledkov sme museli odpovedať na veľké množstvo otázok, ktoré kládli nielen žiaci, ale aj naši kolegovia či rodičia. A tak sú vytvorené modely nielen funkčné, ale spĺňajú aj motivačnú, vzdelávaciu a reklamnú funkciu. Žiaci sa postupne stali zdrojom informácií pre svoje okolie. Plníme tak jeden z cieľov našej školy, a to učiť pre život a cez deti pôsobiť aj na rodičov,” skonštatovala riaditeľka školy.
Počas trvania programu vybudovali v areáli školy náučný chodník s rozličnými ihličnatými a listnatými drevinami, vyvýšené zeleninové aj bylinkové záhony, kvetinové hriadky, ovocný sad, v ktorom má každá trieda svoj strom, o ktorý sa stará. Záujem detí priťahuje hotel pre hmyz, kamenná stavba pre jašterice, ale aj kompostoviská či akvárium. “Pribudli dve nové triedy v záhrade, kde sa žiaci učia o prírode priamo v prírode. Súčasťou areálu je aj jazierko a prírodná nádrž, v ktorej pozorujeme život vo vodnom biotope,” opísala Kubisová.
Žiaci pomocou zabudovanej 6000-litrovej nádrže zbierajú dažďovú vodu a postupne vytvárajú dažďové záhrady. V novovytvorených dielňach a s využitím nových pomôcok vytvárajú aj meteostanicu, ktorej súčasťou je anemometer, zrážkomer, vlhkomer, teplomer a ukazovateľ smeru vetra. Na vyučovaní sa tiež žiaci učili pripravovať si mydlá, balzamy na pery či krémy z prírodných surovín.
Základná škola učí žiakov cieľavedomosti a priebojnosti
Žiaci Základnej školy sa učia sledovať a ovplyvňovať verejnú politiku, pričom sa zameriavajú na celoštátne, miestne, školské aj triedne problémy a snažia sa ich tvorivo riešiť. Výchovu mládeže k demokratickému občianstvu realizuje ZŠ v rámci projektu Občan.
Žiaci sa pod vedením svojho pedagóga učia rozoznávať, ktorá verejná inštitúcia a na akej úrovni je na riešenie určitého problému vhodná. “Naša škola sa zapojila do projektu v posledných rokoch a riešili sme témy ako napríklad zavedenie povinnej etickej výchovy v školách, nedostatok detských programov vo vysielaní verejnoprávnej televízie, ako aj mobily a ich používanie. Tento rok sa venujeme ihriskám na našom sídlisku Brezovec a potrebe ich obnovy a rekonštrukcie,” povedala pre TASR riaditeľka Magdaléna Kubisová. Prácu v rámci projektu dokumentujú žiaci prostredníctvom vypracovania triedneho portfólia, ktoré prezentujú v závere školského roka na regionálnej a celoštátnej úrovni v Národnej rade SR.
Pedagógovia školy kladú veľký dôraz aj na vzdelávanie žiakov v oblasti zdravého stravovania. Zapojili sa do celoslovenskej súťaže Hovorme o jedle. “V rámci projektu sme spracovali niekoľko tém, prebiehali ochutnávky, besedy, chemické pokusy a tiež zber, vysievanie a vysádzanie plodín,” vysvetlila. Najväčší úspech u žiakov majú takzvané lokálne raňajky s využitím všetkých produktov v oravskom regióne. “Deti si na desiatu donesú jabĺčka, koláčiky, syry, rôzne druhy zdravej stravy. Spoločne si to potom naaranžujú na stôl a ochutnávajú,” opísala riaditeľka ZŠ. V súťaži získala škola ocenenie Zlaté pásmo.
Absolventi ZŠ Petra Škrabáka sú podľa nej priebojní a nebojácni. “Neboja sa tvoriť. Veľakrát vidíme, že naši žiaci po príchode na stredné školy prenášajú to, čo sa u nás naučili, napríklad organizovanie žiackeho parlamentu. V živote sa určite nevzdávajú,” dodala Kubisová.