Ak by takto poistenec postupoval, stane sa dlžníkom Sociálnej poisťovne. V tlačovej správe o tom informoval hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.
Ak si SZČO alebo DPO chcú korektne vyrovnať preplatok čo najskôr, mali by písomne požiadať o jeho vrátenie príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne. Lehota na vrátenie poistného je 30 dní a počíta sa odo dňa doručenia žiadosti. Rovnaká lehota platí aj v prípade, že preplatok zistí Sociálna poisťovňa. Okrem základných identifikačných údajov je vhodné v žiadosti uviesť aj spôsob vrátenia preplatku.
Sociálna poisťovňa prednostne použije preplatok na úhradu dlhu za najstaršie obdobie. Ak by SZČO chcela presunúť preplatok ako poistné na nasledujúci kalendárny mesiac, musí o to písomne požiadať príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne.