Praha 2. augusta 2021 (HSP/Sputnik/Foto:facebook)
Ekonómka Markéta Šichtařová v rozhovore pre Parlamentní listy okomentovala trend naberajúci na sile, podľa ktorého jednotlivé korporácie alebo štáty začínajú od svojich občanov a zamestnancov vyžadovať očkovanie proti covidu–19. V rozhovore sa potom hovorilo aj o tom, nakoľko sa správne zachovala Česká pošta, keď sa rozhodla podporiť festival Prague Pride
Spoločnosti Google, Facebook a Netflix tento týždeň oznámili, že všetci ich zamestnanci v USA majú byť po návrate z home officu späť do kancelárií očkovaní proti koronavírusu. Zatiaľ čo mnohí to vyhodnotili ako neprimeraný zásah do slobôd pracovníkov, Šichtařová sa domnieva, že ak sa táto požiadavka nevzťahuje na štátnych zamestnancov, o diskriminácii sa hovoriť nedá.
“Ak sa posmievam kvótam na ženy, mužov či etniká vo vedení firiem a tvrdím, že firma musí mať právo vyberať si takých zamestnancov, akých chce ona, potom tiež musím rovnakým dychom hájiť právo firmy rozhodnúť sa, že chce mať len očkovaných zamestnancov. Súkromná firma nech si ale so svojimi zamestnancami robí, čo chce. A komu sa to nepáči, nemusí pre takú firmu pracovať. A vedľa toho nech si zase existujú firmy, ktoré budú prijímať napríklad iba neočkovaných zamestnancov. Proti gustu žiaden dišputát,” povedala Šichtařová.
Osobne sa ale domnieva, že tento prípad je do neba volajúca idiocia vo vedení spoločnosti.
“Úplne iná vec samozrejme je, že takéto triedenie ľudí je do neba volajúca idiocia a výraz psychickej slabosti snehových vločiek vo vedeniach mnohých firiem. Ale aj na idiociu máte konieckoncov právo,” poznamenala ekonómka.
Ani sloboda ani logika
To, že sa povinné očkovanie v tej či onej podobe teraz zavádza aj v štátoch, ako je Francúzsko, Nemecko alebo Grécko, vypovedá podľa Šichtařovej o tom, že západné poňatie osobnej slobody stratilo svoj pôvodný význam.
“Západné poňatie osobnej slobody sa už dávno rozpadlo, prakticky neexistuje. S covidom sa spoločnosť fašizuje. A to nepoužívam nejako zámerne expresívne slová. Myslím to doslova a do písmena tak, ako to hovorím. Najbizarnejšie na tom je, že tieto kroky ani nie sú logicky obhájiteľné; ak by proti sebe stála logika versus osobná sloboda – dalo by sa o niečom diskutovať. Ale tieto opatrenia logické nie sú,“ tvrdí Šichtařová.
Preočkovat čo najvyššie percento populácie dáva podľa nej zmysel len v prípade, že by vírus bol eradikovateľný, vďaka čomu by potom boli chránené rizikové skupiny. Keď ale vieme, že k odstráneniu koronavírusu dôjsť nikdy nemôže, potom taký imunitný štít pre rizikové skupiny tiež nikdy podľa Šichtařovej nevytvoríme a nikdy nezabránime riziku infekcie úplne.
“To potom ale mení poňatie vakcíny. Zatiaľ čo v prípade eradikovateľnosti vírusu čo najširšie vakcinácia slúži ako ,dobro‘ pre celú populáciu, v prípade neeradikovateľnosti, je vakcína ,dobrom‘ len pre toho, kto je priamo ohrozený, pretože na plošný imunitný štít sa spoľahnúť nemôžeme,” vysvetlila Šichtařová.
“Vakcinácia teda, ak prebehne rýchlo, celkom iste zníži počet úmrtí a ťažkých prípadov, nemusí však viesť k zásadnému zníženiu počtu infikovaných, teda ani k ukončeniu ekonomických uzávierok!“ dodala.
O Českej pošte
Potom, čo Česká pošta na svojich stránkach oznámila, že sa stane strategickým partnerom festivalu na podporu LGBT komunity Prague Pride, dopadlo na spoločnosť veľa kritiky, že by namiesto prezentácie ideológie mala radšej doručovať riadne a včas zásielky, k čomu bola štátom zriadená. Šichtařová vo svojom kritickom hodnotení iniciatívy Českej pošty išla ešte ďalej.
“Štátny podnik nemá právo podporovať akúkoľvek ideológiu ani akýkoľvek súkromný biznis, pretože tým vyhadzuje peniaze daňových poplatníkov za nikým nevolenú ideológiu, ktorá nikdy nebola preverená v riadnych parlamentných voľbách. Myslím, že by sa na to mal pozrieť Najvyšší kontrolný úrad, pretože pošta sa voči peniazom daňových poplatníkov nespráva ako riadny hospodár,” domnieva sa česká ekonómka Markéta Šichtařová.
Reklama