Moskva 6. marca 2019 (HSP/Foto:TASR/AP-Pool, Str)
Vojenské plavidlá iných štátov sa už nebudú môcť voľne plaviť severnou morskou cestou od Murmansku po Beringov prieliv. Vláda Ruskej federácie schválila nové pravidlá využívania tejto strategickej plavebnej trasy v Severnom ľadovom oceáne. Podľa nových podmienok budú musieť vojenské plavidlá cudzích štátov žiadať o súhlas Moskvy minimálne 45 dní pred plavbou. Navyše po celú dobu plavby budú musieť strpieť prítomnosť ruských lodivodov na veliteľskom mostíku
Rusko si zároveň vyhradzuje právo odoprieť súhlas k plavbe cudzích vojenských plavidiel. V prípade nerešpektovania zákazu môžu byť prijaté mimoriadne bezpečnostné opatrenia vrátane fyzickej likvidácie cudzieho vojenského plavidla.
Poslednou kvapkou, ktorou pretiekol pohár trpezlivosti Moskvy ohľadne svojvoľného pohybu cudzích vojenských plavidiel v blízkosti arktického pobrežia Ruskej federácie, bola neohlásená plavba lode tylového zabezpečenia francúzskeho vojenského námorníctva „le Rhône“, ktorá absolvovala plavbu severnou morskou cestou na jeseň 2018 napriek tomu, že Francúzsko nemá v Arktíde žiadne územie.
Vzhľadom na to, že francúzske vojenské plavidlo nedisponovalo špeciálnou ochranou proti ľadovcom, jeho plavba bola nezodpovednou a riskantnou avantúrou, kvôli čomu museli ruské záchranné zložky držať pohotovosť pre prípad, že by sa francúzski námorníci ocitli v ohrození života.
Omnoho väčším problémom je potenciálne riziko svojvoľného pohybu cudzích vojenských plavidiel s krídlatými raketami na palube, ktoré by priamo ohrozovali vojenské a priemyselné centrá na ruskom Severe. V existujúcej politickej situácii Moskva jednoducho nemôže dovoliť podobnú anarchiu na severnej morskej ceste.
Podľa podpredsedu zahraničnopolitického výboru Štátnej dumy Alexeja Čepa musí Rusko garantovať adekvátnu kontrolu plavby severnou morskou cestou.
Je evidentné, že NATO a USA sa pokúšajú destabilizovať situáciu v ruskom sektore Severného ľadového oceánu, pričom sa uchyľujú k provokáciám, akou bola plavba francúzskej vojenskej lode „le Rhône“.
Vojenský expert Vladislav Šurigin v tejto súvislosti upozornil, že tieto provokácie sa budú opakovať, takže striktné pravidlá kontroly plavby v Severnom ľadovom oceáne sú maximálne potrebné.
S ohľadom na záujmy ruskej národnej bezpečnosti Moskva nemôže vyhovieť požiadavke Washigtonu, aby severná morská cesta od Murmansku po Beringov prieliv mala mať štatút medzinárodného dopravného koridoru, ktorý by bol voľne prístupný aj americkým vojenským plavidlám.
Túto požiadavku tlmočil minulý rok veliteľ americkej pobrežnej ochrany (U.S. Coast Guard) admirál Paul Zukunft, podľa ktorého Rusi využívajú zmenu klimatických podmienok a sezónne topenie ľadu k zvyšovaniu dodávok skvapalneného plynu (LNG) z polostrova Jamal na európsky trh, čím znižujú konkurencieschopnosť amerických dodávateľov bridlicového plynu.
Gabriel Gačko