New York 25. septembra (TASR/OTS/PRNewswire/HSP/Foto:HSP)
Zákonná ochrana vzdelávania v konfliktných zónach sa musí zlepšiť
“Obete ničivého účinku porušovania práv na vzdelávanie v dobe konfliktov musia dostať väčší priestor, aby dosiahli spravodlivosť a získali šancu na obnovu svojich životov,” povedal vo štvrtok ohľadom zákonnej ochrany vzdelávania v bojových zónach jeden z vedúcich predstaviteľov.
V novej inovatívnej sade nástrojov pre prokurátorov, sudcov a právnikov poukazuje organizácia Education Above All (EAA – Vzdelávanie nadovšetko) na neutešiteľnú situáciu zabudnutej generácie detí, ktoré vyrastajú v konfliktných zónach, a demonštruje, ako je možné a nevyhnutné v reakcii na túto situáciu využiť medzinárodné právo.
28 miliónov detí žije vo vojnových zónach
Predpokladá sa, že vo svete je okolo 61 miliónov detí školského veku bez oficiálneho vzdelávania, z toho 28 miliónov detí žije v konfliktných zónach.
Sheikha Moza bint Nasser z Kataru, predsedníčka EAA, povedala: “Odobrať deťom právo na vzdelanie neznamená len ľudskú tragédiu, je to prekážka pre obnovu a budovanie lepšej budúcnosti. Keď sa krajiny spamätávajú z konfliktov, vzdelanie je dôležitým stavebným blokom pre dosiahnutie zlepšenia v oblasti zdravia, budovania mieru a ekonomického rastu. Laxný prístup k tejto problematike, ktorého sme svedkami, je takmer taký zlý ako samotný problém.”
Dostupné údaje pôsobia mrazivo. Rada bezpečnosti OSN informovala, že v roku 2011 bolo v Pobreží Slonoviny celkovo 477 škôl poškodených, vydrancovaných a/alebo použitých ozbrojenými jednotkami, čím tak prišlo o vzdelávanie približne 67.500 detí, a že v Sýrii boli deti dokonca zadržiavané, mučené a zabíjané.
V Zimbabwe zažíva každý druhý učiteľ násilie
Nórsky medzinárodný asistenčný fond študentov a učiteľov ohlásil, že v tom istom roku sa 50 percent vybraných učiteľov v Zimbabwe stalo obeťami násilia, pričom štyria z vybraných piatich učiteľov zažili vyhrážanie.
V dobe neistoty a ozbrojených konfliktov na celom svete sa s narastajúcim trendom stalo samozrejmosťou, že sú školy a univerzity ničené, učitelia zabíjaní, vedci ohrozovaní a študenti verbovaní ako mladí vojaci.
Zasiahnutá je každá oblasť, a tí, ktorí sú pripravení o vzdelanie, zostanú nevzdelaní, neskúsení a náchylnejší na násilie.
Ochrana vzdelania v neistote a ozbrojených konfliktoch: Príručka medzinárodného práva sa snaží obrátiť pozornosť na túto zanedbávanú problematiku a zastrašiť všetkých, ktorí si teraz možno myslia, že takéto hanebné útoky sa môžu diať beztrestne.
“Tieto útoky nielenže ničia šance našich detí na získanie dobrého vzdelania, ony vážne potláčajú šance na obnovu spoločností, v ktorých žijú. Vieme, že deti, ktorým sa odoberie právo na vzdelanie, sa oveľa ľahšie stanú súčasťou násilia. Toto je oblasť, v ktorej musia hriešnici pochopiť, že za tieto ťažké zločiny budú niesť jasné a ťažké tresty,” povedala Sheikha Moza.
Vzdelanie pre všetkých – príručka
Education Above All, nezávislá organizácia zaoberajúca sa výskumom politiky a podpory, volá po lepšom usporiadaní medzinárodného zákona o ľudských právach, medzinárodného trestného zákona a medzinárodného humanitárneho zákona.
Uvedenú príručku, ktorú objednala organizácia EAA a vypracoval britský Inštitút pre medzinárodné právo a porovnávacie právo (BIICL), opísala bývalá predsedníčka Medzinárodného súdneho dvora Dame Rosalyn Higgins DBE, QC ako “neobvyklú a dôležitú… (ponúkajúcu) hĺbku a koncepčnú jasnosť” — vysvetľuje a skúma prelínanie medzinárodných ľudských práv, humanitárneho a trestného práva s ohľadom na porušovania práv na vzdelanie a ďalších príslušných práv v dobe neistoty a ozbrojeného konfliktu.
Na základe týchto medzinárodných práv je študentom, učiteľom, školám a univerzitám poskytnutá ochrana. A predsa je potrebné vykonať ešte viac, aby sa zabezpečilo, že je tento zákon implementovaný a presadzovaný, tvrdí EAA.
Príručka ponúka odporúčania, akým spôsobom je možné a potrebné posilniť túto zákonnú ochranu vzdelávania v dobe neistoty a ozbrojeného konfliktu.
Cieľom tejto príručky nie je len spustiť proces zameriavania sa na zákonnú ochranu vzdelávania v dobe neistoty a konfliktov, ale aj obrátiť pozornosť sveta na obťažnosť hľadania dostupných a účinných nápravných prostriedkov vrátane reparácie, za porušenia medzinárodného práva v súvislosti so vzdelávaním. Nielen že by mali mať obete adekvátny prístup k týmto prostriedkom, ale aby tieto mechanizmy dokázali rozpoznať, kedy porušenia medzinárodného práva súvisia so vzdelávaním, a podľa toho by ich mali spracovať.
Elektronická verzia príručky je dostupná na adresách http://www.educationaboveall.org/legalresources a http://www.biicl.org/research/education.