Bratislava 19. septembra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Počiatek navrhol sledovanie vodičov bez toho, aby poriadne vysvetlil načo
Na Slovensku sa má v budúcnosti vytvoriť Národný systém dopravných informácií. Poslanci dnes v pléne definitívne schválili vládny návrh zákona z dielne ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) o inteligentných dopravných systémoch. Ten vytvára rámec na tvorbu inteligentných dopravných systémov a tiež na vznik Národného dopravného informačného centra.
To by malo zbierať informácie z ciest o počtoch áut, nehodách či zápchach. Následne ich bude poskytovať vodičom, záchranárom a polícii. Odhadované maximálne náklady na takýto projekt sú 150 miliónov eur. Z toho 120 miliónov eur má byť financovaných z eurofondov a zvyšných 30 miliónov eur má ísť zo štátneho rozpočtu.
Kedy by sa mal systém vybudovať, koľko presne bude stáť a ako bude vyzerať, je však podľa ministra Počiatka predčasné hovoriť. Zákonom sa podľa jeho slov iba prijíma európska smernica. “Smernica vytvára len rámec pre zavádzanie inteligentných dopravných systémov,” skonštatoval minister.
Opozícia sa nebojí vlády strojov, ale kontrolovania vládou
Niektorým poslancom v pléne sa však nepozdávala napríklad odhadovaná suma na celý projekt či nedostatočné informácie v predkladanom zákone. Je podľa nich príliš všeobecný a možno pod ním rozumieť čokoľvek. V budúcnosti by tak podľa nich mohol znamenať napríklad montovanie čipov do áut či monitorovanie áut na cestách a sledovanie ich rýchlosti. Opozícia vyčítala, že je príliš všeobecný, a môže sa ním zaviesť takmer všetko. Nepáčili sa tiež možné náklady, ktoré by Slovensko na inteligentné dopravné systémy malo vynaložiť.
Podľa Počiatka však zákon vytvára len rámec na zavádzanie inteligentných dopravných systémov. Či sa nejaký vytvorí a ako bude vyzerať, je podľa neho len hudbou budúcnosti. “Cítim sa tu normálne ako Alenka v ríši divov, čo všetko ste boli schopní posplietať,” skonštatoval šéf rezortu dopravy.
Žiadna povinnosť montovania čipov do áut či zavádzanie mýta pre osobné autá podľa jeho slov zo zákona nevyplýva. “Prioritou takýchto systémov je zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky,” dodal Počiatek.