Išlo o bežnú cestu českého vodiča do Británie, akých už absolvoval desiatky, avšak jedna cesta v júni 2016 sa pre Tomáša zmenila na zlý sen. Pri kontrole vo francúzskom Calais si britská polícia všimla, že sa v jeho návese ukrýva 14 eritrejských migrantov. Do kamiónu sa pravdepodobne dostali vo chvíli, keď sa vodič ocitol v kolóne automobilov, ktoré smerovali do prístavu, a pri jazde spomalil.
V júni 2018, teda po dvoch rokoch od incidentu, prišla vodičovi za údajné pašovanie vysoká pokuta. Tomáš Němec mal zaplatiť 600 libier za každého prevážaného migranta, dohromady 8 400 libier. Takúto sumu si nemohol dovoliť. Pokutu v rovnakej výške dostala aj spoločnosť, pre ktorú pracuje. “Máme dve deti a moja manželka si dorába vysokú školu. Všetci sú závislí len na mojom plate. Pokuta by pre nás bola likvidačná,” povedal pre iDnes.cz zúfalý vodič.
Britská polícia vodičovi vytýka, že náves nezabezpečil zámkami. To však podľa Němca nie je pravda, pretože si zámok zaobstaral z vlastnej iniciatívy po tom, čo mu firma odmietla dať colné lanká s tým, že to nie je potrebné. Pri colnej kontrole však na dverách návesu už žiadny zámok nebol.
V júni sa do problému vložil europoslanec Tomáš Zdechovský, ktorému sa tento týždeň prostredníctvom intervencií podarilo s britskou stranou vyjednať zníženie pokuty na 602 libier. “Je to už niekoľký prípad, ktorý sa nám podarilo takto zvrátiť. Je však potrebné, aby ČR a EÚ začali problém riešiť systematicky. Vodiči si na ceste musia povinne dať pauzu, ktorá môže vyjsť práve na okolie Calais. A akonáhle zastavia, do kamiónu im vlezú migranti,” uviedol Zdechovský, ktorý tému neoprávnene pokutovaných vodičov v Calais otvoril aj v pléne Európskeho parlamentu.
Paradoxom podľa neho je to, že zatiaľ čo vodiča čaká kontrola a problémy so zákonom, migrantom sa nič nestane. “Vodičov sa nám v poslednej dobe ozvalo veľké množstvo. Ale ak nemajú v poriadku všetky dokumenty, alebo prídu neskoro, nedokážeme im už pomôcť,” pokračuje Zdechovský. Podľa europoslanca vodiči a dopravné spoločnosti pri cestách do zahraničia niekedy bezpečnosť podceňujú, pretože situáciu v Calais či v Belgicku nepoznajú. Vodiči sa navyše často nemajú kam obrátiť s otázkou, ako majú pri prejazde oblasťami ako Calais, postupovať. “Ich zamestnávateľ na školeniach rieši len české právo a na stránkach ministerstva dopravy nie sú žiadne informácie o zahraničných cestách,” vysvetlila pre iDnes.cz hovorkyňa europoslanca Jitka Filová.