Župné noviny spravuje agentúra Komplot Advertising, ktorá organizovala aj Lunterovu volebnú kampaň na predsedu BBSK. Problém je aj v tom, že aktuálne číslo sa podľa odborníkov podbá skôr na “fotoalbum Luntera” ako na krajský informačný kanál. Uviedol to portál napalete.sk.
Transparency International Slovensko na svojej stránke uvádza, že “Lunter prechod na verejnoprávne župné noviny nezvládol“. Zaujímavé na tom je najmä to, že práve Lunter kritizoval predchádzajúce vedenie samosprávy, akým štýlom vedie krajské noviny Náš kraj. Podľa Luntera malo ísť o ideologickú propagandu bez priestoru pre poslancov a občianske názory. Nakoniec Kotlebovi samotní župní poslanci vzali peniaze na vydávanie novín a ten ich odvtedy vydával s pozmeneným názvom Bystrický kraj.
Podľa samotnej mimovládky však Lunter zrejme pri kritike Kotlebu hovoril o tom, ako chce noviny viesť on sám. “Prvé číslo Lunterovho župného časopisu sa viac podobá na volebný leták, ako na časopis pre občanov. Na každej fotke, kde sa objavujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín je horší ´kult osobnosti´, ako má 99 percent slovenských samosprávnych novín (Kotleba mával na celé jedno vydanie dve, tri fotky). Skôr ako Náš kraj by sa mesačník mal premenovať na Náš župan,“ napísala o súčasných krajských novinách organizácia Transparency International.
Problémom je aj to, že okrem príhovoru Luntera nie je nijaký článok podpísaný a v novinách nie je uvedený ani šéfredaktor či iná zodpovedná osoba. “Takmer všetky články sú vedené v duchu názoru vedenia župy – čo sme dokázali, čo napravili, čo chystáme. Nečudo, že už do podtitulu časopisu si autori zvolili slogan Dobré správy pre Náš kraj. Zjavne nič ´zlé´ či kritické o župe sa v časopise platenom z daní a distribuovanom do 252-tisíc domácností po celom regióne neplánuje zverejniť,“ uviedol v blogu Gabriel Šípoš, šéf Transparency International.
Dizajn novín, grafiku a editáciu textov má na starosti agentúra Komplot Advertising, ktorú vedú marketéri Peter Hajdin a Adam Znášik. Agentúra pomáhala Lunterovi vyhrať župné voľby. Rovnaká agentúra viedla prezidentskú kampaň Andreja Kisku a v súčasnosti vedie kampaň kandidátovi na hlavu štátu Robertovi Mistríkovi.
Navyše, tlač a distribúciu novín, má na starosti spoločnosť RedPost, ktorej kraj uhrádza 28-tisíc eur na tri mesiace. “Aj s touto firmou Lunter pred voľbami spolupracoval. Po prepočítaní vychádzajú ročné náklady na noviny Náš kraj, a to bez práce interných ľudí župy, na 125-tisíc eur,“ dodáva nezisková organizácia. Informovali Hospodárske noviny.
Transparency International sa nebojí hovoriť o podozrení z korupcie, podľa šéfa organizácie Šipoša sú v tomto prípade splnené základné predpoklady. “Po prvé, PR špecialisti by nemali robiť župný časopis, lebo tí majú v popise práce chrániť imidž župy a nie záujmy občanov. Po druhé, nijaká súťaž nebola, ani len prieskum trhu – Komplot dostal zákazku priamym zadaním.” Úrad argumentuje, že ide o služby ´intelektuálneho charakteru´, kde kľúčovú rolu hrajú referencie a dobré meno dodávateľa, ako aj to, že dostali 70-percentnú zľavu z cenníka agentúry.“
K situácii sa vyjadril aj Adam Znášik z firmy Komplot Advertising: “Je prirodzené, že sa župan pri kľúčových aktivitách župy objavuje a objavuje sa teda aj na fotografiách. Ich početnosť a kompozíciu môžeme aj na základe vašej spätnej väzby do budúcnosti zvážiť.“
Podľa Znášika dostávajú zákazky nielen na priamo, ale aj v súťažiach. “Za podstatné považujem, či sú v takýchto obstarávaniach verejné prostriedky minuté hospodárne a v súlade so zadaním,“ dodal.