V prípade regiónov Kysuce a Orava reálne hrozí paralyzovanie prímestskej autobusovej dopravy, pretože verejná súťaž je od marca blokovaná. Situáciou sa na dnešnom rokovaní zaoberali aj poslanci zastupiteľstva ŽSK.
Správu o priebehu verejného obstarávania na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy nechala v piatok doplniť na dnešné rokovanie krajského zastupiteľstva predsedníčka ŽSK Erika Jurinová. Poslanec Ján Podmanický zdôraznil, že taký závažný bod by si zaslúžil osobitnú schôdzu a nielen doplnenie na úvod už ohláseného programu.
Aktuálny stav troch verejných súťaží vypísaných pre obdobie 2020 – 2021 poslancom priblížil člen expertnej skupiny na prípravu súťaží pre zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy Michal Miškovič. “Pri zákazke pre región Liptov už vyhodnocujeme ponuku a v zásade sme pred ukončením verejnej súťaže. V prípade súťaže pre regióny Turiec a Horné Považie v súčasnosti z dôvodu nepredloženia ponuky prebieha priame rokovacie konanie s viacerými dopravcami,” skonštatoval Michal Miškovič. Ako ďalej uviedol, najväčším problémom je zákazka pre regióny Kysuce a Orava, keďže táto verejná súťaž je od marca blokovaná v dôsledku uplatnenia revíznych postupov a odvolania, a ŽSK stále čaká na rozhodnutie Rady Úradu pre verejné obstarávanie ako odvolacieho orgánu.
Na rokovaní zastupiteľstva ŽSK sa zúčastnil aj podpredseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter, ktorý žilinským poslancom priblížil situáciu spred roka v banskobystrickom regióne. Podľa jeho slov tu boli dodatkami predĺžené desaťročné zmluvy s dopravcami na ďalších päť rokov, ale na základe právnej analýzy ich nové vedenie označilo za neplatné. Erika Jurinová si tiež myslí, že vypísanie verejnej súťaže bolo jediným možným riešením. “K tomu, aby sme mohli podpísať dodatok, potrebujeme mať splnené minimálne dve podmienky, a síce, že pôvodná zmluva bola súťažená a nová zmluva má charakter koncesie. Ani jedna z týchto podmienok splnená nebola. Inú možnosť, ako ísť do verejnej súťaže, sme nemali. Hovorí nám o tom európske nariadenie aj zákon o verejnom obstarávaní”.
Z poslaneckého pléna sa ozývali kritické hlasy na adresu vypísania súťaže na krátke časové obdobie. “Rok a pol sa na úrade pripravuje veľký tender, a na poslednú chvíľu aj tak ideme súťažiť krátkodobé zmluvy. Nedostali sme sa týmto sami do časovej tiesne, čo samozrejme dopravcovia vedia? Nevystavili sme sa sami horším podmienkam, ktoré nám budú dopravcovia klásť? My sme jednoducho v situácii, že o dva mesiace potrebujeme, aby bežala autobusová doprava. Dopravcovia to vedia a teraz si budú klásť také podmienky, ktoré by nikdy v živote predtým nedali,” uviedol vo svojom vystúpení Ján Podmanický.
Podľa Igora Janckulíka je súťaž na také krátke obdobie neatraktívna. “Chcel by som vidieť toho samovraha z radov podnikateľov, ktorý by si kúpil 460 autobusov, zamestnal tisíc ľudí a prihlásil sa do súťaže na dva plus jeden rok,” povedal Janckulík.
Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová poslancom garantovala, že k žiadnemu zanedbaniu pri príprave verejnej súťaže nedošlo. “Od januára 2018 začala fungovať pracovná skupina a hneď po tom, čo sme sa zhodli, že dodatok k zmluvám by bol veľmi vážnym právnym problémom, okamžite sme zverejnili oznámenie v európskom vestníku. Pripraviť súťaž na taký objem financií si zaslúži maximálnu pozornosť a po trištvrte roku práce sme uznali, že sa nestihne pripraviť súťaž do takej miery, aby sme vedeli garantovať, že bude dobrá, otvorená a transparentná,” zdôraznila Jurinová.
Po viac ako dvojhodinovej debate nakoniec poslanci tesnou väčšinou 25:24 zobrali správu o priebehu verejného obstarávania na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy na vedomie.