Nitra 22. januára (TASR) – Stovky podnikateľov nie sú zaregistrované na Colnom úrade v Nitre napriek tomu, že od 1. januára tohto roka majú platitelia DPH povinnosť komunikovať s colným úradom pri správe spotrebných daní elektronicky. Colný úrad Nitra vyzýva platiteľov DPH, aby sa okrem registrácie na daňovom úrade zaregistrovali aj na colnom úrade čo najskôr a vyhli sa tak náporu pred podaním daňového priznania, upozorňuje podnikateľov hovorca Colného úradu Nitra Stanislav Pacher.
Elektronická komunikácia je od januára povinná s každým správcom dane, teda s daňovým aj colným úradom. Dohoda o elektronickom doručovaní, ktorú podnikateľ podpísal s daňovým úradom, nestačí na komunikáciu s colným úradom. Podnikateľovi síce zostáva to isté ID číslo, ale dohodu je podľa zákona potrebné podpísať s každým správcom dane osobitne. „Kým s daňovým úradom si prišli dohody o elektronickej komunikácii podpísať tisícky podnikateľov, na colnom úrade si túto povinnosť zatiaľ nesplnilo niekoľko stoviek platiteľov DPH,“ informoval Pacher.
Na colný úrad si musí prísť podpísať dohodu o elektronickej komunikácii každý platiteľ DPH, ktorý sa zaoberá činnosťami súvisiacimi s predmetom spotrebnej dane (tabakové výrobky, lieh, pivo, víno, minerálne oleje, medziprodukt, elektrina, zemný plyn, uhlie). Ak si už podpísali dohodu na daňovom úrade, ID číslo im ostáva v platnosti, no colný úrad ich potrebuje tiež zaregistrovať. Potrebné informácie je možné získať okrem portálu finančnej správy aj osobne na Colnom úrade Nitra na Priemyselnej ulici či na jednotlivých pobočkách v Topoľčanoch, Nových Zámkoch, Leviciach, Komárne a Štúrove. Colný úrad Nitra z tohto dôvodu predĺžil do 27. januára svoje úradné hodiny do 19. hodiny. „Pokiaľ si podnikateľ nepríde podpísať dohodu s colným úradom, nie je možné sprístupniť daňovému subjektu oblasť spotrebných daní, napríklad daňové priznania na spotrebné dane, žiadosti o registráciu či hlásenia. Všetky formuláre aj s logickými a matematickými kontrolami sú pripravené v osobnej internetovej zóne daňového subjektu. Kým však registrátor na colnom úrade k ID číslu podnikateľa nepriradí podpísanú dohodu alebo zaručený elektronický podpis, nemôže tieto formuláre podnikateľ využívať,“ informoval hovorca.
Daňový subjekt môže s colným úradom komunikovať aj prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu. V tomto prípade nie je potrebné podpisovať Dohodu o elektronickej komunikácii, je však potrebné, aby sa osoba konajúca za daňový subjekt dostavila na colný úrad z dôvodu autorizácie a vytvorenia väzby. Pre väčšinu platiteľov DPH je pri spotrebných daniach termín na podanie daňového priznania 27. január 2014.