Štokholm 3. decembra 2019 (HSP/Foto:SITA/AP//The Canadian Press-Dave Chidley)
Gréta Thunbergová, ktorá z ekologických dôvodov odmieta lietať lietadlom, použila v auguste na plavbu cez Atlantický oceán plachetnicu s nulovými emisiami. Dostala sa tak do Spojených štátov na 60 metrovej závodnej jachte vybavenej solárnymi panelmi a podvodnými turbínami
Po ceste do Ameriky musela však čeliť kritike, že jej cesta nebola práve ekologická, pretože dvaja členovia posádky jachty museli letieť späť do Európy lietadlom.
Ako to teraz vyzerá, pri ceste plachetnicou späť do Európy, to nie je žiaľ, čo sa týka ekologickosti inak.
Potom, ako bol samit, na ktorom sa mala 16-násťročná Švédka zúčastniť, presunutý na poslednú chvíľu z Čile do Madridu, vydala aktivistka prosbu cez sociálne médiá o pomoc pri návrate cez Atlantický oceán.
Podarilo sa jej zadovážiť si odvoz na plachetnici La Vagabonde Voyage patriacej austrálskemu youtuberskemu páru. Plavba La Vagabonde Voyage mala za cieľ ušetriť približne 2 alebo 3 tony emisií oxidu uhličitého. Avšak len mala. Zasa sa kvôli Gretke muselo letieť cez Atlantik.
Ako vyplynulo z najnovších informácií, z Británie musela priletieť 26-ročná skipperka Nikki Hendersonová, aby sa ujala navigácie 48 metrov dlhého katamaránu. Hendersonová, ktorá podľa vlastných slov Gretu obdivuje, je skúsená skipperka a bola už kapitánkou v troch pretekoch ARC Trans Atlantic. Avšak jej let z Británie do USA pravdepodobne priniesol rovnaké množstvo emisií, aké sa dúfalo, že cesta plachetnicou ušetrí.
Pri takomto výpočte môže každému napadnúť jedna otázka. Keď bolo teda účelom cesty plachetnicou ušetriť emisie oxidu uhličitého, ale letom Nikky Hendersonovej sa tieto ušetrené emisie prakticky anulovali, tak načo bol tento celý cirkus vlastne dobrý?
Andrea Lopatková