Bratislava 24. októbra (TASR) – Systém, pomocou ktorého by si mohol Bratislavčan požičať bicykel na jednom mieste, presunúť sa do cieľa svojej cesty a vrátiť ho na inom, mal začať v hlavnom meste fungovať na jar budúceho roka. Z vybraného prevádzkovateľa, ktorý by systém aj zafinancoval, sa však nakoniec stal len dodávateľ a mesto nenašlo dosť peňazí, aby projekt zaplatilo. Bratislavskí poslanci však požičovňu chcú, takýto zámer dnes schválili, vypíše sa však nová súťaž. Prevádzkovať systém požičiavania bicyklov bude mesto samo.
Súťaž teraz ide robiť mesto iným spôsobom, nebude hľadať prevádzkovateľa, ale dodávateľa. "Rozhodli sme sa zmeniť model na oveľa štandardnejší, chceli sme mať systém pod kontrolou, prevádzkovateľom teda nebude súkromný subjekt, ale mestská organizácia, navrhujeme Správu telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ), ktorá má v meste na starosti cyklotrasy, alebo Dopravný podnik Bratislavy (DPB)," povedal pre TASR poradca primátora Michal Feik. Verejnú obchodnú súťaž chce mesto vypísať začiatkom novembra a dodávateľa vybrať do konca tohtoročnej zimy. Oficiálnu prevádzku potom plánuje spustiť do leta 2014.
Mesto zatiaľ predpokladá, že na zriadenie systému bude potrebovať asi 300.000 eur bez DPH. Zo svojho rozpočtu chce vyčleniť približne 35.000 až 50.000 eur, zvyšok by mal byť hradený prostredníctvom komerčných partnerov. Prevádzku či prípadné opravy bicyklov by mala Bratislava pokryť z prevádzkových príjmov, prípadne z rozpočtu pre cyklistickú dopravu.
Požičovňa mestských bicyklov by mala umožniť Bratislavčanom požičať si bicykel na krátku dobu a jednorazovo, napríklad na cestu zo stanice do hotela, ale bude fungovať aj na predplatené karty. "Zo skúseností z iných miest možno konštatovať, že systém je využívaný najmä obyvateľmi mesta na krátke vzdialenosti. Merania v Bratislave preukázali, že bicykel je v meste na krátke vzdialenosti do piatich kilometrov najrýchlejší spôsob dopravy," podotkol Feik. Pred požičaním sa budú musieť záujemcovia jednorazovo zaregistrovať, a to cez internet, mobilný telefón alebo v turistickom informačnom centre. Systém je navrhnutý tak, aby sa dal bicykel požičať prvú pol hodinu bezplatne, na hodinu zaň užívateľ zaplatí len jedno euro, no každá ďalšia hodina bude stáť už tri eurá. "Systém je primárne zameraný na krátkodobé pôžičky, a tým aj vyššiu obrátkovosť. Výpožička nad tri hodiny sa už neoplatí," upozornil Feik. Predplatený balík alebo kredit na 24 hodín by mal stáť dve eurá, na mesiac päť eur, na osem mesiacov 20 eur. Systém bude totiž v prevádzke len od marca do októbra. Ak užívateľ bicykel nevráti, zaplatí 400 eur.
Mesto uvažuje, že najprv by sieťou pokrylo asi 3,5 štvorcového kilometra, čo by zahŕňalo centrum mesta a časť Petržalky. V pilotnom projekte chce umiestniť 20 staníc s približne sto bicyklami. Návrh, v ktorých lokalitách stanice budú, by mal primátor predložiť poslancom vo februári. Vyberať ich má dopravná komisia a komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu.
"Stanice by mali byť od seba vzdialené asi 300 až 350 metrov, aby boli dobre pešo dostupné. Mali by byť tiež umiesťované prioritne v prestupných uzloch verejnej dopravy, pri obchodných centrách, biznis centrách a atraktívnych turistických lokalitách," priblížil Feik. Minulý rok mesto uvažovalo napríklad nad lokalitami ako Hviezdoslavovo námestie pri Novom moste, River Park, Šafárikovo námestie, Eurovea, Karloveské rameno, Sad Janka Kráľa, Aupark, lokalita Námestia Slobody, Poštová ulica, či parkovisko Ekonomickej univerzity.
Bicykle by mali byť odolné voči vandalizmu, chránené proti rozmontovaniu, prispôsobené celoročnej prevádzke aj na mestskú dopravu s predným košíkom a so systémom uzamykania v stojane. Na robustnom ráme má byť logo mesta a na stanovišti na verejných priestranstvách budú dostupné 24 hodín denne. Výhodou systému podľa Feika je aj to, že pre používateľov odpadajú mnohé problémy spojené s vlastníctvom bicykla, teda riziko krádeže, vandalizmus, nedostatok parkovacích miest, skladovanie, či požiadavky na opravu a údržbu.
Po celom svete je v súčasnosti spustených 535 systémov na požičiavanie bicyklov, ktoré ponúkajú obyvateľom celkovo 517.000 bicyklov. Medzi krajiny s ich najväčším počtom patria Španielsko (132), Taliansko (104) a Čína (79).
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.