Bratislava 20. januára (TASR) – Banky na Slovensku v súčasnosti doručujú klientom oznámenia o koncoročných zostatkoch na účtoch. Niektoré z nich žiadajú odsúhlasenie zostatkov klientmi. Ak klient nepodá včas námietky, potvrdí tým správnosť zostatkov. Asociácia bankových klientov (ASBK) je ale presvedčená, že tento postup zo strany bánk je prenášaním zodpovednosti za správne vedenie účtov na klientov. ASBK preto podáva podnet na Národnú banku Slovenska (NBS) aj Slovenskú bankovú asociáciu (SBA), aby tieto kroky bánk preverili. Zároveň chce SBA vyzvať, aby odporučila svojim členom zmenu formulácie zasielaných listov.
ASBK informovala, že klientom bánk sa tento postup nepáči, lebo ak majú účet v banke a navyše si zaň aj platia, banka v prvom rade zodpovedá za jeho správne vedenie. "Výpisy z účtov sú predsa oficiálnymi dokladmi v mnohých situáciách. Niektoré banky však vidia svoju zodpovednosť inak a prenášajú ju na klientov," tvrdí predseda asociácie Ľubomír Čigáš.
Asociácia zároveň uvádza, že bankám vyplýva zo zákona o účtovníctve povinnosť vykonať inventarizáciu majetku a zásob. Najmä preto banky pristupujú ku koncoročnému vyčísľovaniu zostatkov. "Žiadny zákon však bankám neukladá povinnosť mať zostatky odsúhlasené klientmi. Navyše, banka si sama stanovuje lehotu, v akej má klient možnosť sa k zostatkom vyjadriť. Banky tak alibisticky prenášajú na klientov zodpovednosť za správne vedenie účtov a vyčísľovanie zostatkov. Spoliehajú sa pritom na ich dôveru, pasivitu či nevšímavosť," povedal Čigáš.
ASBK k tejto problematike oslovila aj právnikov. "Postup bánk môže napĺňať znaky postupu, ktorý nie je v súlade s právom. V zásade platí, že nečinnosť či mlčanie nemôžu vyvolávať právne účinky. Napríklad v Českej republike je už známe rozhodnutie Najvyššieho súdu, podľa ktorého právne účinné domnienky možno vytvoriť len zákonom, a nie zmluvou alebo všeobecnými obchodnými podmienkami," tvrdí právnik Alexander Bröstl z Advokátskej kancelárie Illeš Šimčák Bröstl. Podľa jeho slov domnienka banky, že klient svojou nečinnosťou potvrdil jej úkon, má len psychologický charakter. Z dôvodu opatrnosti však odporúča, aby klienti neboli pasívni a na výzvy bánk reagovali, keďže banka sa bude na takéto odsúhlasenie odvolávať až do momentu, kým súd autoritatívne nerozhodne o tom, že takýto spôsob odsúhlasenia zostatku na bankovom účte nie je z právneho hľadiska prípustný.
NBS zatiaľ podnet od ASBK nedostala. Po jeho doručení sa ním však bude zaoberať. "Platná právna úprava ustanovuje oznamovaciu povinnosť pre banku, ktorá vedie klientovi bežný účet. Banka je tak povinná oznámiť bez zbytočného odkladu majiteľovi bežného účtu výšku zostatku jeho účtu ku koncu kalendárneho roka," informovala hovorkyňa NBS Martina Solčányiová.
UPOZORNENIE:
Správa je rozšírená o 5. odsek.