Washington 9. júla 2018 (HSP/Foto:TASR/AP-Richard Drew)
Podľa prieskumov agentúry Gallup až 62 % Američanov považuje správy za zaujaté a skreslené. V televízii podľa nich tvoria tretinu správ úmyselne vymyslené správy (fake news), uvádza portál Deadline.com.
Súčasný americký prezident Donald Trump, ktorý je v úrade už rok a pól často používa pojem fake news – falošné správy, ktorým, ako sa zdá, nakazil aj obyvateľstvo krajiny. Viaceré mediálne kauzy, potvrdené klamstvá a odhalené vymyslené príbehy potvrdili Trumpove slová a podpora médií v USA sa tak dostala na historické minimum. Minulý týždeň sme priniesli rebríček Top 10 najväčší prešľapov amerických médií (viac v článku).
Mnohé skreslené informácie publikované maistreamovými médiami “priniesli svoje ovocie”: v súčasnosti podľa prieskumu spoločnosti Gallup viac ako polovica ľudí nedokáže vymenovať ani jedno médium, ktoré by poskytovalo objektívne správy.
Prieskum Gallupu ukázal, že 62 percent Američanov považuje správy novín, televízií a rádií za zaujaté a skreslené. Američania v priemer veria, že 44 percent obsahu nezodpovedá skutočnosti. Ľudia nemajú dôveru najmä v televízne spravodajstvo. Viac ako tretina správ v mainstreamových televíziách je podľa Američanov priamo dezinformačných.
Porovnanie so staršími dátami Gallupu sa zjavne potvrdzuje, že dôveryhodnosť médií postupne klesá. Kým teraz vidí politicky motivovanú zaujatosť spravodajstva 45 percent ľudí, v roku 1989 to bolo len 25 percent obyvateľov USA. A zatiaľ čo teraz len 32 percent čitateľov a divákov verí, že médiá nemiešajú do správ svoje názory, v roku 1984 si to isté myslelo 58 percent Američanov. V priebehu 30 rokov tak klesla dôveryhodnosť amerických médií takmer o polovicu.
Američanov na správach údajne obťažuje hlavne ich posadnutosť prezidentom Donaldom Trumpom. Portál iDnes.cz v analýze uvádza, že médiá v Spojených štátoch sú “závislé na Trumpovi”.
“Oznamovanie ďalších a ďalších pokrokov vo vyšetrovaní, po ktorých má nasledovať zásadný zlom – a po ktorých sa nedeje vôbec nič – otupuje pozornosť a dôveryhodnosť.” To, čo začalo ako súboj s nečakaným prezidentom, sa stalo posadnutosťou a potom aj chorobou, ktorá požiera aj tie najlepšia médiá. Snaha dostať Trumpa sa vrátila ako bumerang. Trump obviňoval novinárov, že produkujú fake news, a oni odpovedali s tak detinskou zaťatosťou, že si teraz o nich väčšina Ameriky naozaj myslí, že fake news skutočne tvoria.