Bratislava 31. júla 2018 (HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
Dve študentky gymnázia založili celoštátnu súťaž pre stredoškolákov, kde si študenti spravujú svoj fiktívny štát. Projekt beží už tretí rok, zúčastňujú sa ho desiatky škôl zo všetkých kútov republiky. Je zameraný na to, aby mladí nevolili strany, ktoré organizátorky považujú za extrémisické.
Michaela Knošková má 19 rokov a študuje na bilingválnom gymníziu v Sučanoch. Spolu so spolužiačkou Adriánou Repáňovou pomáhali na jar organizovať zhromaždenia Za slušné Slovensko a vlani organizovali v Žiline Veľký protikorupčný pochod. Ich najväčším projektom je však súťaž Create & Control, ktorú založili a organizujú už od svojich šestnástich rokov.
Projekt Create & Control je celoročná súťaž medzi študentskými tímami, ktoré si založia a spravujú svoju fiktívnu krajinu a riešia aj medzinárodné problémy. Vyžrebujú si polohu svojej krajiny aj s jej históriou a geopolitickými danosťami a potom si vymyslia politický a ekonomický systém a krajinu spravujú. Môžu si zvoliť aj diktatúru, ale tomu potom bude zodpovedať aj výsledok v súťaži. Podľa organizátoriek je cieľom projektu zvýšiť porozumenie stredoškolských študentov politickým a ekonomickým systémom, správe krajiny a fungovaniu svetovej burzy, ale aj zlepšiť schopnosť argumentovať a pôsobiť v tíme.
Myšlienka je to nepochybne zaujímavá a mohla by byť užitočná. Ako však je táto obdoba skutočnej politickej a ekonomickej hry „pre dospelých“ nadizajnovaná? O tom môže niečo napovedať motivácia zakladateľky vytvoriť ju. Knošková hovorí, že dôvodom, prečo vymyslela tento projekt, boli celoštátne simulované voľby do parlamentu medzi stredoškolákmi spred pár rokov. Mládež vtedy volila tak, že v 150-člennom parlamente by dostala 31 kresiel Kotlebova ĽSNS a 33 kresiel Kollárova Sme rodina. To sa jej zdalo príliš veľa: „Rozmýšlali sme, čo mohlo našich spolužiakov viesť k takej veľkej podpore extrémistov. V tom čase sme obe boli už pomerne aktívne, tak sme premýšľali, ako tomu vieme pomôcť, ako zvýšiť informovanosť u našich spolužiakov.“
Knošková hovorí, že sa do podobných aktivít pustila, pretože mladí sa nezaujímajú o politiku a nemotivuje ich k tomu ani škola. Občianska náuka im vraj neprináša ani základné informácie o tom, ako funguje štát a jej rovesníci vraj ani nevedia aký je rozdiel medzi ľavicou a pravicou, či medzi vládou a parlamentom. Súťaž Create & Control ich vtiahne do problematiky, musia spracovať témy ako keby išlo o skutočné politické a ekonomické témy. A tieto výstupy potom hodnotia experti na dané témy, a dávajú študentom spätnú väzbu.
A tu sme pri koreni veci. Študenti, takmer ešte deti, riešia témy, o ktorých majú len veľmi kusé a „školské“ vedomosti, a potom im tieto ich predstavy uvedú „na pravú mieru“ experti s tým správnym názorom, ktorí sa zúčastnia stretnutí ako „porotcovia“. Ak ľudia s iným ako tvrdo proamerickým a liberalistickým názorom majú dnes na Slovensku vstup na akademickú pôdu pod rôznymi zámienkami alebo aj bez vysvetlenia zakázaný (viď napríklad kauzy historika Martina Lacka, právnika Jána Cupera či filozofa Tibora Eliota Rostasa, ale aj ďalšie), v tomto prípade sú politickí experti podľa výberu organizátoriek priamo súčasťou projektu, a majú tak na indoktrinovanie študentov svojimi politickými názormi ideálny priestor.
Knošková sa smeje, že ju obviňujú z toho, že je platená Sorosom, keď ona pritom žiadne peniaze za svoju aktivitu nedostáva. Jej projekt Create & Control bol vlani ocenený ako jeden z 15 najlepších vzdelávacích projektov na Slovensku Nadáciou Pontis (tá pre zmenu je pevnou súčasťou sorosovskej rodiny nadácií známych ako Open Society Foundations, pôsobiacich po celom svete). Víťazný tím čaká aj výnimočná výhra – návšteva Európskeho parlamentu spolu s europoslancom Štefancom, ktorý je azda najtvrdším kádrom liberalistov medzi slovenskými europoslancami.
Aj za socializmu mládež bola organizovaná, aby bola uvedomelejšia, aby nepodliehala ideologickej diverzii nepriateľa a smerovala k tým správnym hodnotám a názorom. Okrem hodín občianskej náuky a výletov na pamätné miesta holokaustu a boja robotníckej triedy sa to uskutočňovalo aj cez súťaže ako „Poznaj ZSSR“. Ale aby sme boli spravodliví, dnešok sa od čias dávno minulých v mnohom líši. Napríklad v kvalite.
Kvalita absolventov stredných škôl strmo klesá, konštatoval pred časom v Denníku N v článku „Úroveň stredoškolákov je mizerná, doplácajú na to univerzity“ vysokoškolský pedagóg Ivan Sekaj: „Ich úroveň je často, s prepáčením za výraz, mizerná. Čitateľ nemusí byť odborník, aby vedel, že keď študent prvého ročníka technickej univerzity nevie upraviť zložený zlomok alebo nevie, koľko stupňov má kruh atď., niečo nie je v poriadku. Som naozaj veľmi ďaleko od toho, aby som velebil úspechy socializmu. Lenže napriek, alebo práve (?) v dôsledku reforiem školstva všetkých ponovembrových vlád ide úroveň absolventov našej univerzity neustále dolu.“
Za tohto stavu chce stredoškoláčka Knošková pretvoriť hodnotový rebríček veľkého množstva ľudí tým správnym smerom a verí, že spolu s ďalšími nadšencami sa im to podarí. Dvere na školách majú otvorené… Hoci s ľuďmi s opačnými názormi to vraj ide ťažko, pretože tí vraj hneď začnú vyťahovať výmysly z konšpiračných webov. Na otázku, aké konšpiračné weby najčastejšie spomínajú, odpovedá, že jednoznačne Hlavné správy. Ako príklad výmyslu z konšpiračných webov (a je to zároveň aj dobrý príklad hĺbky a kvality jej pochopenia problematiky) uvádza, že slovo „mimovládka“ neznamená nič zlé, a že tieto združenia robia v podstate to, v čom štát zlyháva. Podľa nej, keby si štát plnil svoju úlohy, nemusel by existovať ani projekt Create and Control.
Stredoškoláčky teda chcú učiť ľudí, o čom je politika. Chcú ľudí viesť k múdremu svetonázoru, aby vedeli lepšie rozlišovať, kto je dobrý a kto zlý. Lenže je tu jedna nepríjemná otázka, ktorú by si azda mohol položiť nejaký zlomyseľný pochybovač. A síce: sú tieto naprogramované deti tými správnymi „opinion-makermi“, ktorí majú ostatných učiť rozumieť svetu?
Ivan Lehotský