Zvolen 8. septembra (TASR) – Preteky parných rušňov – veteránov z Rakúska, Maďarska a Slovenska, motorových vozňov M 131.1 – Hurvínkov a ďalšie atrakcie sú súčasťou dnešného 14. ročníka pretekov parných rušňov GRAND PRIX Slovensko 2012 vo Zvolene. Zúčastňujú sa na nich štyri parné lokomotívy z troch európskych krajín a tri historické motorové vozne zo Slovenska. "Je tu aj štvrtý najstarší historický vozeň rady 262, ten však nesúťaží," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii vo Zvolene predseda Klubu historickej techniky pri zvolenskom Rušňovom depe Peter Oravec. Program podujatia je celodenný.
Európskym unikátom a atrakciou pretekov je disciplína šprint na 100 metrov, v ktorej sa naraz rozbiehajú štyri lokomotívy na paralelných koľajniciach. Medzi ďalšie disciplíny patrí šprint s presnosťou zastavenia. "Lokomotíva vyštartuje maximálnou rýchlosťou a musí zastaviť v určitom vymedzenom mieste," priblížil Oravec. Ďalej sú to pomsta indiánov, anglická pošta či pivo na spojnici. Takéto disciplíny sú modifikované aj na motorové vozne.
Okrem pojazdných parných rušňov môže verejnosť obdivovať súčasné i dobové vozidlá. Pre milovníkov histórie je pripravená aj jazda mimoriadnych vlakov na trase Zvolen – Banská Bystrica, Zvolen – Banská Štiavnica, Zvolen – Kremnica, Zvolen – Kriváň, Zvolen – Krupina a Zvolen – Prievidza a späť.
Podľa Jiřího Kubáčeka, generálneho riaditeľa Sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR jednou z ciest na zlepšenie imidžu železnice je aj organizovanie takýchto akcií. "Kde cez históriu oslovujeme verejnosť a radi by sme aj v tejto téme zjednotili všetky tri železnice do usporadúvania akýchsi dní železnice, ako je to obvyklé v iných krajinách," dodal Kubáček. Ministerstvo momentálne končí s vypracovaním materiálu s pracovným názvom Jednotná vízia železničného sektora v SR. Jednou z tém je aj spomínané zlepšenie imidžu.
V tomto roku si slovenské železnice pripomínajú 164. výročie príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska. Dňa 20. augusta 1848 prišiel po novovybudovanej trati Uhorskej centrálnej železnice do Bratislavy, a tým i na územie dnešného Slovenska, prvý parný vlak. Táto skutočnosť podľa Oravca ovplyvnila zásadným spôsobom ďalší rozvoj krajiny a stala sa základom dlhodobej tradície železničnej dopravy na jej území. Preprava tovarov po železnici skrátila vzdialenosti a začlenila Slovensko do európskeho obchodu jeho postupným spriemyselňovaním.
Hlavným organizátorom podujatia je Klub historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen, spoluorganizátormi Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Železnice Slovenskej republiky a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.