“Tu môže nastať jeden problém, kompromis medzi dôležitosťou a pripravenosťou. Ale takýto dokument by bol veľkým prínosom, aby nedochádzalo k zmenám po každej výmene vlády. A bol by prínosom aj pre stavebný sektor, ktorý by si vedel plánovať svoje kapacity,” poznamenal Palčák.
Vládny program obsahuje aj zámer zlúčiť Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., a Slovenskú správu ciest, ktorá má na starosti štátne cesty prvej triedy. “Toto chce realizovať už tretia vláda a ani jednej sa to nepodarilo, ale podľa mňa je v tom racio. Ak môžem poradiť, je veľmi dôležité tento proces rozbehnúť na začiatku volebného obdobia, lebo v jeho priebehu sa vôľa znižuje,” tvrdí Palčák. Expert považuje za veľmi aktuálnu aj úlohu vyriešenia poplatkov za využívanie cestnej infraštruktúry, vrátane výberu mýta. Nový minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (Sme rodina) podľa odborníka k tomu pristupuje veľmi konštruktívne a vecne, preto očakáva, že nájde najlepšie riešenie pre štát.
“V oblasti železničnej dopravy podľa môjho názoru sú všetky dôležité úlohy zadefinované. Bude veľmi dôležité dosiahnuť zvýšenie podielu železničnej dopravy, ideálne by bolo blížiť sa k 30 percentám, čo po nás do roku 2030 bude požadovať aj Európska únia,” poznamenal Palčák. V prípade verejnej osobnej dopravy je podľa neho najdôležitejšie dotiahnuť projekt Národnej dopravnej autority, ktorý minulá vláda mala ambíciu zrealizovať, ale nepodarilo sa jej to.
“Oveľa väčší problém vidím v zabezpečení dostatočných finančných zdrojov na realizáciu týchto plánov. Tu mám obavy,” upozornil Palčák s tým, že toto bude v súčasnej krízovej situácii určite veľmi náročné. “Okrem štátneho rozpočtu a eurofondov bude nutné hľadať aj nové a iné formy financovania. Zatiaľ z prvých krokov ministra mám pocit, že dáva do toho minimálne politiku a viac sa snaží o vecnosť,” dodal Palčák so želaním, nech mu to vydrží.