Podanie trestného oznámenia zdôvodnil útokmi na jeho osobu a snahou o očistenie svojho mena. “Domnievam sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov – trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade poškodzovania cudzích práv,” povedal Vážny.
V čase uzavretia zmluvy o komplexnej službe elektronického výberu mýta medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. a prevádzkovateľom mýtneho systému SkyToll, a. s. v roku 2009 bol Vážny ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií v prvej vláde Roberta Fica (2006 – 2010). Generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva NDS bol vtedy Igor Choma (Smer-SD).
Vážny víta už trvajúce policajné vyšetrovanie okolností budovania mýtneho systému na Slovensku. Myslí si, a preto aj podal trestné oznámenie, že treba objektívne a odborne posúdiť trestnoprávnu zodpovednosť aj z hľadiska verejného prezentovania tejto problematiky. “Informácie o mýtnom systéme a kontext, v akom odznievajú, sú poznačené politizovaním, neodbornosťou a zaráža ma, že vysokou neodbornosťou NKÚ, ktorá vedie k skresľovaniu faktov, zavádzaniu verejnosti a v konečnom dôsledku aj k poškodzovaniu mojej osoby,” uviedol poslanec. Ako podotkol, je za vyšetrenie a objasnenie okolností, za akých sa podpísala zmluva a systém uviedol do prevádzky, pričom je za vyvodenie osobnej zodpovednosti. “Nemám s tým žiadny problém a ani sa nemám čoho báť,” vyhlásil.
Vážny vo štvrtok zároveň podal predsedovi Národnej rady SR na základe zákona o NKÚ návrh na vykonanie dvoch kontrol, ktoré po prijatí uznesenia v parlamente budú pre kontrolný úrad povinné. Prvá kontrola by sa podľa poslanca mala týkať realizácie stavby diaľničného tunela Branisko na D1. “Účel kontroly je zosumarizovať objem finančných zdrojov na výstavbu a zhodnotiť hospodárnosť ich vynakladania,” priblížil Vážny. Druhá kontrola má byť zameraná na hospodárnosť, efektívnosť a zmysel vzniku Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (v roku 2005 – pozn. red.), ako aj na jej zadlženosť a záväzky v prvých dvoch rokoch od jej vzniku. “Kontroly je potrebné realizovať v prvom polroku 2020 a som zvedavý, ako bude súčasný predseda NKÚ pán Mitrík kontrolovať kroky vtedajšieho poslanca za vládnu stranu SDKÚ, ktorý toto všetko spôsobil, alebo spolu spôsobil,” podotkol Vážny.
Poslanec pripomenul, že osobne bol (ako vtedajší minister dopravy) pri obstaraní, vybudovaní a uvedení mýtneho systému do prevádzky. “Stojím si za tým a tvrdím stále, že v tom čase bol ten proces transparentný v prospech Slovenskej republiky a iné východisko v tom čase nebolo. Neskôr som rezort neriadil a ani som nemal prístup k príslušným dokladom a súvisiacim dokumentom, to znamená, že od leta 2010 mala v rukách mýtny systém iná politická garnitúra,” dodal Vážny. Verejné obstarávanie na mýtny systém a následná zmluva boli podľa neho niekoľkokrát kontrolované nezávislými audítorskými firmami, súdmi, Úradom pre verejné obstarávanie, z úrovne Európskej komisie trištvrte roka. “Nikto z nich nenašiel taký nedostatok, pre ktorý by prikázal tender zrušiť. Ale zrazu krátko pred voľbami NKÚ našiel zásadné nedostatky a nehospodárnosť, opreté o stupídne závery,” uviedol Vážny. Zodpovednosť za obstaranie mýtneho systému ako nákup služby a nie ako dodanie tovaru mala podľa poslanca vláda Mikuláša Dzurindu. Ministrom dopravy za SDKÚ bol vtedy Pavol Prokopovič a poslancom za túto stranu terajší predseda NKÚ Karol Mitrík.
Nedávne zistenia NKÚ pri kontrole prevádzky elektronického výberu mýta na Slovensku vyšetruje Národná kriminálna agentúra (NAKA). “Zistenia, ktoré súvisia s možným porušením zákona, sa týkajú povinností pri správe cudzieho majetku a odstúpili sme ich orgánom činným v trestnom konaní rovnaký spôsobom ako ostatné oznámenia,” uviedol nedávno pre agentúru SITA hovorca NKÚ Marek Papajčík. NKÚ na základe kontroly konštatoval, že je pre štát nevýhodný, neefektívny, takmer polovica výnosov z mýta končí na účte súkromného prevádzkovateľa. Na výstavbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest išlo z vybratých peňazí minimum. Navyše, mýtny systém nie je vo vlastníctve štátu, hoci ten za jeho výstavbu už prevádzkovateľovi zaplatil.