Bratislava 30. septembra (TASR) – Na rozvoj cestovného ruchu na Slovensku je nevyhnutná koordinácia krokov. K spájaniu síl by malo dochádzať najmä prostredníctvom aktivít oblastných organizácií cestovného ruchu. Už počas krátkeho fungovania organizácií destinačného manažmentu sa však objavuje niekoľko problémov, o ktorých v rámci konferencie Cestový ruch Slovenskej republiky diskutovali odborníci z tejto oblasti.
Problematickou témou ostáva možnosť čerpať prostriedky zo štátnej dotácie nielen na samotné produkty a služby, ale aj na marketingovú činnosť. V súčasnosti sa pripravuje druhá novela zákona, podľa ktorej by sa podmienky čerpania prostriedkov zo štátnych dotácií mali ešte sprísniť. Navyše nie je isté, v akej výške budú organizácie v ďalších rokoch financované. "Je potrebná najmä úprava kompetencií, kto je za konkrétne oblasti zodpovedný a aké marketingové aktivity môžu organizácie vykonávať," uviedla výkonná riaditeľka krajskej organizácie pre Bratislavu Michaela Potočárová.
Práve propagácia krajiny je nevyhnutná pre rozvoj cestovného ruchu. "Zobchodovateľnosť destinácie Slovensko je veľmi vážny problém," upozornila riaditeľka krajskej organizácie v Košiciach Iveta Niňajová. "Tour operátori sa ma nepýtajú, povedzte mi niečo o Košiciach, o budúcom európskom hlavnom meste kultúry, ale povedzte mi niečo o Slovensku," vysvetlila.
Ďalším problémom podľa predstaviteľov oblastných organizácií aj viacerých podnikateľov v oblasti cestového ruchu je efekt dane z ubytovania. Dávka, ktorú turisti počas svojho pobytu platia, sa totiž málokedy vracia späť do tohto sektora. "Samosprávy majú pocit, že vybranú daň z ubytovania môžu použiť na iné aktivity a odmietajú jej účelové viazanie na turizmus," pripomenula Niňajová.
Vznik oblastných organizácií cestovného ruchu nadviazal na novú legislatívu o podpore cestovného ruchu z decembra 2011. V súčasnosti na Slovensku pôsobí 30 oblastných organizácií, ďalšie dve reprezentujú organizácie miest Bratislava a Košice.