Bratislava 20. januára 2022 (HSP/Foto:PBR)
Po dvoch týždňoch a asi ôsmich tisícoch kilometrov v náročnom teréne arabskej púšte skončila minulý piatok Rallye Dakar 2022. Všetky tri stupne víťazov už druhýkrát obsadili tímy KAMAZ-master
Víťazný tím KAMAZ-master obsadil prvé štyri pozície v dramatickom súboji medzi päťnásobným víťazom Eduardom Nikolajevom a úradujúcim dakarským šampiónom Dmitrijom Sotnikovom. Po poslednej etape sa víťazstva ujala Sotnikovova posádka kamiónu číslo 500 so spolujazdcom Ruslanom Achmadejevom a mechanikom Ilgizom Achmecianovom, keď predbehla druhého Nikolajeva (s Jevgenijom Jakovlevom a Vladimirom Rybakovom) v kamióne 505 len o 9 minút a 58 sekúnd.
Oba víťazné tímy pretekali s novými kamiónmi KAMAZ-master K5 435091, zatiaľ čo posádky vozidla č. 501 (Šibalov/Nikitin/Tatarinov – tretie miesto celkového poradia) a 509 (Karginov/Mokejev/Malkov – štvrté miesto) siahli po už osvedčenom modeli KAMAZ-43509. Oba typy boli vybavené štandardnými pneumatikami Goodyear, ktoré vďaka pokročilým technológiám kostry a behúňa môžu bežne využívať dopravcovia v celej Európe.
Dominanciu nákladných vozidiel s výbavou značky Goodyear podtrhla aj skutočnosť, že všetkých trinásť rýchlostných skúšok vyhrali posádky KAMAZ-master. Sotnikov v nich získal päť etapových víťazstiev, Nikolajev štyri. Karginov zajazdil tri najrýchlejšie časy, ale vo štvrtej etape bohužiaľ stratil hodinu kvôli technickej poruche. Späť do pretekov sa dostal vďaka tomu, že na mieste zastavila a poskytla mu pomoc jedna zo súperiacich posádok. Opäť sa potvrdil duch spolupráce, vďaka ktorému je Dakar taká jedinečná svetová športová udalosť. Karginovova posádka sa potom rýchlo opäť zapojila do pretekov a v nasledujúcich dvoch etapách zajazdila najrýchlejšie časy, aby sa inšpiratívne vrátila späť do súboja na čele pretekárskeho poľa.
Vladimír Chagin, vedúci športového tímu KAMAZ-master: „Prišli sme na Dakar s dvoma modelmi nákladných vozidiel, našou osvedčenou víťaznou 43509 a inovatívnym novým modelom K5 435091. Pneumatiky Goodyear hrali v tak náročných pretekoch bezpochyby mimoriadnu úlohu. Náš tím si viedol počas dvoch veľmi vyčerpávajúcich týždňoch pretekov skvele vďaka starostlivej príprave a vynikajúcemu uplatneniu našej stratégie. Preteky na takej vysokej úrovni vyžadujú pneumatiky, ktoré nám zaručujú dobrú trakciu a vysokú odolnosť. Vďaka pneumatikám Goodyear OFFROAD sme získali maximálnu rýchlosť a minimum prestojov, čo bol jeden z faktorov, ktorý rozhodol o našom úspechu.“
Maciej Szymanski, marketingový riaditeľ spoločnosti Goodyear pre úžitkové pneumatiky v Európe, uviedol: „KAMAZ-master na Dakare zvíťazil už devätnásťkrát. To je mimoriadny úspech a spoločnosť Goodyear si veľmi cení, že si ju vybral tím ako svojho partnera, ktorému dôveruje. Náročné nové trasy s kameňmi schovanými v piesku podrobili kvality pneumatík dôkladnej skúške. Členovia tímu boli podľa ich slov behom celého Dakaru nadšení z trvanlivosti, vysokej odolnosti proti prerezaniu a vynikajúcej trakcie našich pneumatík. Spoločnosť Goodyear využíva akcie ako Dakar alebo FIA európske majstrovstvá ťahačov na testovanie pneumatík a technológií v extrémnych prevádzkových podmienkach.“
Ďalšie pôsobivé výkony predviedli tímy PETRONAS Team De Roo IVECO a MAMMOET Rallysport Team De Roo IVECO. Zelený tím na čele s Van Kasterenom skončil na piatom a oranžový tím vedený Martinom Van den Brinkom na šiestom mieste, hneď za štyrmi vedúcimi posádkami KAMAZ-master. Oba tímy počas pretekov pravidelne dosahovali najrýchlejšie tri etapové časy, ale v polovici pretekov ich zdržali technické problémy. Vďaka športovému duchu a odbornému zázemiu svojho technického tímu dokázal legendárny holandský tím zložený z mladých i skúsených talentovaných vodičov v posledných etapách vstať z popola ako Fénix a celé preteky dokončiť medzi prvými desiatimi. S posádkou 504 Van Kasteren/Snijders/Rodewald na 5. mieste, s posádkou 506 Martin Van den Brink/Willemsen/Der Kinderen na 6. mieste a s posádkou 515 Versteijnen/Van Dal/Smits na 8. mieste išlo o veľmi pôsobivý výkon. Prvú desiatku uzavrel jazdec Mitchel Van den Brink, spolu s Mouwem a Donkelaarem v rýchlom asistenčnom kamióne.
„Sme nesmierne radi, že celé stupne víťazov a osem pozícií v prvej desiatke obsadili tímy vybavené spoločnosťou Goodyear. Je to dôkaz vynikajúcich úžitkových vlastností a spoľahlivosti našich štandardných pneumatík. Pneumatiky Goodyear OFFROAD boli navrhnuté tak, aby sa málo zahrievali pri vysokých rýchlostiach a sú určené do náročných prevádzkových podmienok napríklad v lomoch, baniach, pri ťažbe dreva a v pohotovostných službách. Vďaka tomu sú ideálnou voľbou aj pre akcie, ako je Dakar. Použitá technológia chladenia značky Goodyear a inovatívne konštrukcie kostry boli začlenené aj do produktových radov našich cestných pneumatík, ktoré sú vďaka tomu palivovo úsporné a extrémne odolné voči opotrebovaniu. Obe tieto ich charakteristiky sú rovnako dôležité pre našich bežných zákazníkov ako aj pre víťazné tímy,“ dodal Maciej Szymanski.
Tretí ročník Dakaru v Saudskej Arábii sa v tomto roku jazdil na novej trase. Viac ako päťdesiat tímov sa na nej pretekalo v rôznych kategóriách automobilov, motocyklov a terénnych vozidiel. V kategórii kamiónov býva už tradične veľká konkurencia. Novozvolené trasy etáp s vyšším podielom púštneho piesku a s veľmi agresívnymi kamenistými traťami predstavovali pre účastníkov pretekov veľkú skúšku.