Začiatkom minulého týždňa sme informovali o reklamnej kampani švédskeho reťazca s oblečením, ktorý sa verejne ospravedlnil za to, že na svojej internetovej stránke vystavoval mikinu s nápisom “najkúlovejšia opica v džungli” s modelom čierneho chlapca, zatiaľ čo všetky ostatné mikiny v edícii mali bielych detských modelov. Najskôr to vyvolalo nepokoje na sociálnych sieťach, teraz to prerastá do vášnivých protestov priamo v obchodoch.
Násilné protesty zaznamenali v najmenej šiestich obchodných centrách v Juhoafrickej republike. Podľa správ tamojších médií v jednom prípade použila polícia na rozohnanie nespokojného davu gumové projektily. Bežní zákazníci boli nútení utiecť z obchodu na predmestí mesta Sandton. Zasiahnuť tu musela štátna polícia po tom, čo sa do protestov zapojili aj členovia španielskych gangov a príslušníci radikálnych politických strán.
Výtržníci využili zámienku kontroverznej reklamy, aby zorganizovali sériu výtržností. Nájazdy na obchody H&M začali krátko po otvorení v sobotu ráno. Útočníci vtrhli do predajní a ničili všetko čo im stálo v ceste. Zábery niekoľkých útokov sa objavili aj v sociálnych médiách.
Spoločnosť H & M sa tiež rozhodla uzavrieť svoje obchody v Južnej Afrike po invázii na “bezpečnosť zamestnancov a zákazníkov”.
Na videu, ktoré bolo zaznamenané v obchode v meste Menlyn Park, jeden z aktivistov v červenom tričku zničí výklad, kope do regálov, spôsobuje neporiadok rozhadzovaním šatstva. Potom sa k nemu pripojil ďalší v bielom tričku a obaja pokračovali v ničení oblečenia.
Floyd Shivambu, hovorca Strany bojovníkov za ekonomickú slobodu, pochválil túto akciu a povedal, že maloobchodný predajca oblečenia “teraz čelí následkom rasizmu”.
Hoci mnohí používatelia internetu privítali túto radikálnu akciu, iní varovali, že keby H&M opustila krajinu, znamenalo by to stratu pracovných miest, najmä pre černochov. Iní poukázali na to, že škody a neporiadok spôsobený radikálmi by mali vyčistiť a upratať samotní útočníci.
Švédsky módny reťazec stiahol obrázok zelenej mikiny z britských a amerických webových stránok, hneď ako to spôsobilo rozruch a rýchlo vydalo vyhlásenie, v ktorom sa ospravedlňuje “komukoľvek, koho to mohlo uraziť”. Obrázok bol však zdieľaný tisíckrát na sociálnych médiách a získal rôznorodé pripomienky od desiatok významných kritikov. Futbalista Manchester United Romelu Lukaku, basketbalový hráč LeBron James a hudobný magnát P Diddy sú medzi osobnosťami, ktoré kritizovali reklamu.
Matka chlapca: Sú to zbytočné reakcie, prestaňte zveličovať a preneste sa cez to
Terry Mango, matka päťročného Liama z fotografie, označila reakciu ľudí za “zbytočnú” a vyzvala kritikov, vrátane celebrít aby prestali so zveličovaním a “prekonali to”. Odhalila tiež, že pripomienky vyvolali vlnu online šikany a dokonca mnohí sú podľa nej teraz nazývaný “opičkami” – rovnakým rasistickým výrazom, ktorý vyvolal pobúrenie.
Spoločnosť H&M tiež publikovala ďalší príspevok na Instagrame, aby vyjadrila ďalšie ospravedlnenie: “Chápeme, že veľa ľudí je rozrušených ohľadom prípadu s detskou mikinou. My, ktorí pracujeme v spoločnosti H&M,s tým súhlasíme. Je nám hlboko ľúto, že bol obrázok bol takto nasnímaný. Preto sme obrázok nielen odstránili z našich kanálov, ale aj stiahli predmetné oblečenie z našej ponuky produktov.”
V odpovedi na žiadosť zákazníka spoločnosť H&M Juhoafrická republika uviedla, že výrobok, ktorý vyvolal pobúrenie, vôbec nebol k dispozícii v Južnej Afrike, išlo o výrobok pre britský a americký trh.
Hovorkyňa H&M Juhoafrická republika Amelia-May Woudstra povedala: “Pre nás je najdôležitejšia bezpečnosť našich zamestnancov a zákazníkov. Žiadny z našich zamestnancov alebo zákazníkov nebol zranený,” povedala. Dodala, že budú pokračovať v sledovaní situácie a otvoria obchody hneď, ako bude všetko bez komplikácií. “Pevne veríme, že rasizmus a diskriminácia v akomkoľvek tvare alebo forme, úmyselné alebo náhodné, sú jednoducho neprijateľné. Zdôrazňujeme, že náš obchodný personál nemal nič spoločné s našim zlým posúdením výrobku a danej reklamy.”
Globálny predajca, ktorý má v súčasnosti 4 500 obchodov v 62 krajinách, otvoril svoj prvý obchod v Afrike pred dvoma rokmi a okamžite sa ocitol pod paľbou kritiky, keď v reklamách vôbec nepoužíval čiernych modelov.