V druhej lokalite plánuje obnoviť lyžiarske stredisko, ktoré je už desať rokov zatvorené. Podľa zástupcov spoločnosti ide o zámery, ktoré bude pravdepodobne možné realizovať až o niekoľko rokov. Ako dnes informovali na tlačovej konferencii k predstaveniu projektov vo Vysokých Tatrách, v prípade Čučoriedok by realizácia prichádzala do úvahy najskôr o tri roky, pri Jamách o šesť rokov, keďže oba projekty čakajú ešte viaceré procesy v rámci EIA, teda posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Spoločnosť TMR plánuje v stredisku Čučoriedky zámenu zastaralej technológie, vymeniť chce súčasnú štvormiestnu fixnú sedačkovú lanovú dráhu, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 2008. Nahradiť by ju mala odpojiteľná šesťmiestna sedačková lanová dráha s bublinou „Je tam momentálne fixná lanová dráha, teda vozne sú stále na trati, lanovka chodí podstatne pomalšie a čas prepravy je dlhší,“ vysvetlil riaditeľ strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský s tým, že to odrádza potenciálnych lyžiarov a je tak málo využívaná. Prepravná rýchlosť je podľa jeho slov pri súčasnej lanovke 2,6 metra za sekundu, pri novej päť metrov za sekundu, obe však majú rovnakú prepravnú kapacitu. Zámer už spoločnosť zverejnila aj na enviroportáli Ministerstva životného prostredia SR a vyžiada si asi 7 miliónov eur.
Súčasťou navrhovanej zmeny je tiež posun umiestnenia vrcholovej aj údolnej stanice lanovej dráhy. Týka sa územia, ktoré má spoločnosť prenajaté od Štátnych lesov Tatranského národného parku. „V novej stanici uvažujeme s garážovaním, teda všetky vozne tam budú mimo prevádzky zaparkované,“ vysvetlil Slavkovský. S tým rovnako súvisí aj posun koridoru, teda úprava plochy zjazdovej trate č. 1 Štart západ. Z technologického hľadiska je podľa zámeru najbližšie možné umiestnenie približne 225 metrov juhovýchodným smerom od existujúcej údolnej stanice na plochu, ktorá je v súčasnosti využívaná ako koridor lanovej dráhy Tatranská Lomnica – Štart.
Do nového územia zasiahne koridor novonavrhovanej lanovej dráhy časťou s rozlohou približne 17 583 metrov štvorcových, teda 1,76 hektára. Toto územie je podľa platného Územného plánu mesta Vysoké Tatry definované ako lesy. „Od údolnej stanice smerom nahor sa v trase navrhovanej sedačkovej lanovej dráhy nachádza porast aj so stromovou etážou, ktorý je však silne poznačený veternou a podkôrnikovou kalamitou. Priesek v koridore navrhovanej sedačkovej lanovej dráhy bude preto potrebný len na malej ploche približne 1 656 metrov štvorcových (0,17 ha) v časti priamo nad navrhovanou údolnou stanicou,“ uvádza sa v zámere.
Ďalším, dlhodobým projektom spoločnosti TMR je obnovenie lyžiarskeho strediska v lokalite Jamy, na ktorý by malo ísť 15 až 16 miliónov eur. Vybudované bolo v 70. rokoch 20. storočia a zatvorené pre nízku návštevnosť. Ako vysvetlil Slavkovský, nástupné miesto do strediska by bolo priamo pri zastávke Tatranských elektrických železníc. Trate by boli prepojené so súčasnými zjazdovkami v Tatranskej Lomnici. V stredisku rozdelenom na Jamy a Jamy 2 chce spoločnosť kúpiť šesťsedačkovú lanovku s dĺžkou 444 metrov a šesťsedačkovú lanovku s dĺžkou 1 159 metrov, ktorá by prepojila novú časť strediska s lokalitou Jamy. V rámci tohto zámeru sa počíta aj s vybudovaním parkoviska.
Slavkovský zároveň pripomenul súčasné problémy v stredisku v Tatranskej Lomnici, ktoré sa spájajú nielen s návštevnosťou počas špičkových dňoch sezóny, ako je stúpajúca návštevnosť a dopravné kolapsy či nedostatok parkovacích miest. Generálny riaditeľ TMR Bohuš Hlavatý poznamenal, že realizácia spomínaných projektov tak bude mať pozitívny vplyv na dopravu v Tatrách a riešenie je navrhované s minimalizáciou zásahov do prírodného prostredia Tatranského národného parku.
Štátne lesy Tatranského národného parku sa podľa ich koordinátorky vonkajšej komunikácie Martiny Petránovej k zámerom spoločnosti budú môcť vyjadriť až po ich preštudovaní, keďže ich dostali v predošlých dňoch. Riaditeľ Správy Tatranského národného parku Pavol Majko si myslí, že aktivity TMR sú veľkým problémom pre prírodu národných parkov na Slovensku, a to nielen v TANAPe, ale aj v Národnom parku Nízke Tatry. „Vždy je to na úkor územia národného parku, územia európskeho významu, chráneného vtáčieho územia. Nikdy sa doposiaľ nestalo, že by to bolo niečo v prospech prírody a dokonca ma zarážajú vyjadrenia, že pomaly TMR disponuje viac odborníkmi na prírodu ako my v TANAPe,“ povedal v reakcii pre agentúru SITA.
Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš uviedol, že projekt bol mestu predstavený len v stredu. „Je to veľmi krátky čas na posúdenie a zaujatie stanoviska. Myslím si, že spolu s poslancami budeme mať nejakých pár sedení o tom, ako sa k tomu postaví mesto,“ uviedol pre SITA. Ako však dodal, v prípade projektu súvisiaceho s lokalitou Čučoriedky ide o modernizáciu a nemyslí si, že by tam dochádzalo k ďalšiemu záberu územia. Víta aj vybudovanie priestoru pre uskladnenie sedačiek z lanovky, ktoré tak nebudú celoročne visieť vonku a narúšať tamojší kolorit. Čo sa týka projektu Jám, samospráva bude podľa jeho slov čakať na výsledky EIA. „Až potom sa budeme zaoberať tým, ako sa k tomu postaviť, či budeme robiť čiastkovú zmenu územného plánu,“ dodal primátor, podľa ktorého však bude pri výstavbe parkoviska v tomto stredisku možno potrebné nájsť aj kompromis v súvislosti s biotopom a zachovaním zelene.
Spoločnosť Tatry mountain resorts pôsobí v oblasti cestovného ruchu v strednej a východnej Európe. Vlastní alebo prevádzkuje horské strediská, zábavné parky, golfové rezorty, reštauračné zariadenia, športové služby, obchody a hotely. Akcie TMR sú obchodované na troch európskych burzách v Bratislave, Prahe a vo Varšave.