Bratislava 13. decembra (TASR) – So starnutím populácie, ktoré v súčasnosti ovplyvňuje aj slovenskú spoločnosť, prichádzajú aj nové trendy v oblasti marketingu či dizajnu výrobkov. Stále viac podnikateľov si totiž uvedomuje rastúci trh, ktorý predstavujú seniori. Označuje sa aj ako strieborná ekonomika. "Tieto trendy rozhodne existujú, sú však pomerne málo viditeľné," povedal pre TASR Viliam Páleník z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV).
Dôvodov, prečo ostáva orientácia na spotrebiteľov v seniorskom veku skrytá, je viacero. V prvom rade oficiálne štatistiky nerozlišujú spotrebu obyvateľov podľa veku, pričom reprezentatívnosť výberových zisťovaní je obmedzená. Zacielenie na starších spotrebiteľov zostáva v mnohých prípadoch skryté aj pri marketingu niektorých výrobkov.
V praxi sa používa takzvaný univerzálny dizajn, ktorý je síce deklarovaný pre všetky vekové skupiny, no v skutočnosti je zacielený na seniorov. Dôvodom je zistenie, že títo spotrebitelia sa zdráhajú verejne deklarovať, že majú záujem o výrobky pre starších. Marketéri sa pritom snažia takisto neodradiť mladších zákazníkov, hoci patria do početne menšej skupiny spotrebiteľov.
Príkladom takéhoto univerzálneho dizajnu sú podľa Páleníka napríklad automobily, ktoré disponujú funkciou asistenta riadenia. Takéto modely sú predovšetkým určené pre širokú skupinu starších vodičov, no privítajú ich napríklad aj vyťažení manažéri. "Len pre nich by boli vývoj a výroba nerentabilné," konštatoval Páleník.