“Kríza vo vzťahoch medzi Ruskom a Západom už viedla k zníženiu ruského vývozu plynu do EÚ a na Ukrajinu … Nižší dopyt západných partnerov po plynových dodávkach z Ruska nie je lokálny problém, ale dlhodobý trend, ktorý bude mať priamy vplyv na ruskú surovinu a obchodnú politiku v nadchádzajúcich desaťročiach,” uviedla Rosnedra vo svojom výhľade pre vývoj zásob surovín v krajine až do roku 2030.
“Významné zníženie nákladov na skvapalňovanie zemného plynu zničí monopol potrubných systémov pri preprave plynu pre spotrebiteľov. V dôsledku toho, namiesto niekoľkých regionálnych trhov so špecifickými podmienkami a cenami teraz existuje jeden globálny trh so zemným plynom,” píše sa ďalej v dokumente.
Podľa výhľadu by mal byť tento problém vyriešený zvýšením vývozu plynu do ázijsko-pacifického regiónu až o 800 až 900 %, pričom by Rusko malo zvýšiť ročnú produkciu zemného plynu na najmenej 800 miliárd m³ ročne.
Gazprom verí, že niečo by sa z toho mohlo ujsť aj Európe, ktorej dopyt po plyne by mohol vzrásť o 150 miliárd m³ ročne do roku 2035. Predstaviteľ spoločnosti CEO Alexej Miller pripomenul, že európske zariadenia na prenos LNG bežia na približne štvrtinu kapacity.
V auguste čínska spoločnosť CNPC uviedla, že Peking môže zvýšiť dovoz zemného plynu zo súčasných 53 miliárd m³ ročne na 190 až 270 miliárd do roku 2030. Rusko má v úmysle dodávať 38 miliárd m³ plynu do Číny ročne cez plynovod Power of Siberia a rokuje s Čínou o vybudovaní Power of Siberia-2 na prenos ďalších 30 miliárd m³.
Čo sa týka prevozu ropy, podľa agentúry TASS šéf spoločnosti “Transnefť” Nikolaj Tokarev oznámil ruskému prezidentovi Vladimírovi Putinovi, že od roku 2018 už nebudú používať zahraničné lotyšské baltické prístavy. Kým v minulom roku sa z nich vyviezlo 9 miliónov ton ropy, tento rok už len 5 miliónov, čo sa bude postupne znižovať na nulu do roku 2018. “V súlade s požiadavkou vlády preorientujeme nákladnú dopravu z prístavov Ventspils a Riga na naše pobaltské prístavy Usť-Luga a Primorsk, a tiež na čiernomorský Novorossijsk,” vyhlásil Tokarev.