Bratislava 1. januára 2018 (HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)
Rozhlas a televízia Slovenska sú známe mizernou objektivitou, jednostranným informovaním, zveličovaním a popieraním káuz podľa ľubovôle jej vedenia. Ako je to možné?
Najprv je nutné poznať stanovy a zriaďovateľskú listinu RTVS. Základným dokumentom je Štatút RTVS, kde sú skoncipované hlavné úlohy inštitúcie. Pozrime sa na základné časti z jeho úvodu.
Podľa Štatútu RTVS, Článok 1 (Postavenie RTVS), vieme že:
1. RTVS je verejnoprávna, národná, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, zriadená zákonom č. 532/2010 Z.z. o RTVS……, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania.
V Článku 2 (Poslanie RTVS) sa dočítame:
1. Poslaním RTVS je poskytovať službu verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania.
2. Službou verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania je poskytovanie programovej služby. Programovú službu tvoria spravodajské, publicistické, dokumentárne, dramatické, hudobné, športové, zábavné a vzdelávacie programy, žánrovo rôznorodé programy pre deti, mládež a iné programy, ktoré:
a) sú založené na zásadách demokracie a humanizmu a prispievajú k právnemu vedomiu, etickému vedomiu a k enviromentálnej zodpovednosti verejnosti
b) poskytujú všestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie o dianí v SR i v zahraničí na slobodné utváranie názorov
c) rozvíjajú národné povedomie a kultúrnu identitu obyvateľov SR bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov, politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov a aby podporovali rozvoj občianskej a vedomostnej spoločnosti
d) utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti
Článok 6 (Rada RTVS) ustanovuje:
1. Rada je orgánom dohľadu, ktorý:
g) prerokúva Koncepciu riadenia a rozvoja RTVS a jej programovej služby s dôrazom na verejný záujem predloženú generálnym riaditeľom a zaujíma k nej stanovisko
Toľko základné výňatky zo Štatútu RTVS. Netreba ich zvlášť pozorne študovať, aby si čitateľ všimol schizofréniu dokumentu. V štylistike vidieť, že bol písaný dvomi rozdielnymi subjektami. Jeden poskytol obsahovú kostru, druhý rozvíjal body a odseky do podrobností. Preložené do otvorenej reči vzniká dojem prípravy dokumentu právnikom a masívne pripomienkovanie tretím sektorom. Pretože slovník, frázy a ich usporiadanie silne pripomínajú základné tézy agendy mimovládok.
Po preštudovaní Štatútu RTVS a porovnaní s praxou jasne vidieť, že štátom zriadená verejnoprávna inštitúcia sa do písmenka riadi dopisovanou časťou a ignoruje základ, skoncipovaný proslovensky v zmysle štátnosti.
Riaditeľ a rada RTVS sú zodpovední za základnú programovú skladbu vysielania, no zrejme nie sú skutočnými konceptormi smerovania inštitúcie. Ak áno, majú čo väčšine národa vysvetľovať. Ak nie, je to tragédia.
Všetko zlé je na niečo dobré. Neobjektivita priviedla množstvo divákov a poslucháčov k vlastnej ceste pri hľadaní pravdivých informácií. Takto RTVS určite prispela k nebývalému rozvoju zdravého mainstreamu a alternatívy, ktoré pri snahe o objektivitu tiež niekedy skĺznu do nepravdy, no v globále nútia ľudí premýšľať a správne kombinovať pri utváraní nezávislého názoru.
Jaro Frank