Bratislava 5. marca 2021 (SITA/TASR/HSP/Foto:SITA-Martin Medňanský, TASR-Michal Svítok)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania novelu zákona, ktorý má pomôcť s transformáciou Slovenskej akadémie vied (SAV). Návrh je v konaní do stredy 24. marca. Ústavy SAV by sa mali zmeniť tak, aby svoj majetok spravovali samostatne. Transformácia by mohla akadémii pomôcť v tom, že by mohla vstupovať do partnerstiev so súkromným sektorom. O podobnom procese sa v rámci SAV diskutuje od roku 2014
Pôvodne mal byť návrh zákona v rámcovom Pláne legislatívnych úloh SR na rok 2021 súčasťou návrhu zákona o SAV. Avšak, ako vysvetlilo ministerstvo, vzhľadom na širší rozsah zmien ho predložilo ako samostatný návrh zákona. Jeho účinnosť sa navrhuje od 1. septembra 2021, teda v dostatočnom predstihu pred navrhovaným dňom transformácie organizácií SAV. Akadémia vied by sa mala transformovať 1. januára 2022.
Medzi ďalšími zámermi zákona je aj zmena zloženia správnej rady a vedeckej rady či doplnenie doktorandov do voličskej základne verejnej inštitúcie. Vedecká rada by sa podľa návrhu zákona mala zmeniť z obligatórneho orgánu na fakultatívny. Zmena by mala nastať aj vekovým obmedzením zamestnancov verejnej výskumnej inštitúcie. Podľa ministerstva je činnosť vo verejnej výskumnej inštitúcii porovnateľná s výskumnou či vývojovou činnosťou vysokých škôl. Z daného dôvodu by sa na nich mohli vzťahovať rovnaké pravidlá ako pre vysokoškolských učiteľov, teda aj obmedzenie vekom.
O zmene právnej formy akadémie sa začalo diskutovať v roku 2014. Takmer 50 ústavov SAV sa malo zmeniť na samostatne hospodáriace subjekty. Peniaze z rozpočtu by im naďalej ostali, no zároveň by mohli začať aj obchodovať so svojimi objavmi a poznatkami. Podľa prijatého zákona z roku 2017 mali na začiatku júla 2018 vzniknúť verejné výskumné inštitúcie. Aby sa tak stalo, potrebovali sa zapísať aj do špeciálneho registra. Rezort školstva to vtedy odmietol a žiadal splnenie formálnych podmienok, na ktoré podľa akadémie nemal nárok. V septembri 2018 sa tak transformácia SAV vrátila na začiatok.
Slovenská komora učiteľov podporuje protest vysokých škôl proti návrhu novely vysokoškolského zákona
Slovenská komora učiteľov (SKU) podporuje protest vysokých škôl proti novele vysokoškolského zákona. Považuje za legitímne ozvať sa v situácii, keď univerzitám a verejným vysokým školám hrozí strata ich autonómie a právomoci. TASR o tom informoval prezident SKU Vladimír Crmoman
“Snaha ministerstva školstva získať plnú moc nad riadením ľudských zdrojov a hospodárením vysokých škôl je nezlučiteľná s demokraciou a predstavuje vysoké riziko korupcie,” tvrdí SKU.
Poukázala tiež na to, že minister školstva sa nominoval do funkcie v správnej rade Univerzity Komenského v Bratislave, čo je podľa nich “v absolútnom konflikte s princípmi demokracie”.
“Ďalšími indíciami sú navrhované zmeny v štruktúre vysokých škôl, ktoré posilnia dohľad ministerstva nad procesmi, ktoré majú prebiehať v plnej autonómii riadiacich zložiek vysokých škôl, vrátane výberu a menovania odborníkov z akademického prostredia do vedúcich pozícií,” poznamenala SKU.
Reklama
Podľa nich je potrebné upozorniť na proces tvorby novely a podmienku participatívnosti. Komora tvrdí, že podobné komplikácie zaznamenali pri tvorbe dvoch zákonov, týkajúcich sa regionálneho školstva (školský zákon a zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch).
SKU vyzýva ministra školstva, aby rešpektoval historické fakty, ktoré podporujú zachovanie autonómie riadenia vysokých škôl.
“Očakávame, že návrh novely vysokoškolského zákona stiahne, kým nenájde spoločné konsenzuálne riešenia,” dodala komora.
Návrh novely zákona o vysokých školách sa má upraviť. Po utorkovom (2. 2.) stretnutí vysokoškolských reprezentácií – Slovenskej rektorskej konferencie, Rady vysokých škôl a Študentskej rady vysokých škôl – s vedením rezortu školstva to potvrdil štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Ľudovít Paulis. Zároveň uviedol, že snahou rezortu školstva nikdy nebolo a ani nebude politizovať vysoké školstvo.