Bratislava 27. apríla 2017 (HSP/Foto:Pixabay)
Neschopnosť plniť si svoje finančné záväzky v oblasti automobilového priemyslu na Slovensku sa medziročne mení. Kým v roku 2015 platobná neschopnosť dominovala najmä pri predaji motorových vozidiel, minulý rok sa presunula do oblasti opravy a údržby áut. Podľa údajov spoločnosti Euler Hermes dosiahli vlani insolvencie v tejto skupine až 50 %.
Ešte v roku 2015 insolvencie v oblasti opravy a údržby motorových vozidiel predstavovali 32-percentný podiel na celkovom objeme insolvencií v odvetví automobilového priemyslu. Vyplýva to zo sektorovej analýzy spoločnosti Euler Hermes , pričom dominantnou skupinou z hľadiska platobnej neschopnosti bol vtedy predaj áut (37%).
Insolvencie v slovenskom automobilovom priemysle podľa skupín (ako % celkových insolvencií v odvetví)- porovnanie rokov 2016 a 2015:
Vlani sa už ale situácia podľa sektorovej analýzy spoločnosti Euler Hermes zmenila a až polovičný podiel na insolvenciách zaberala oprava a údržba motorových vozidiel. Predaj áut zaznamenal z tohto hľadiska 25-percentný podiel.
Automobilový priemysel zohráva u nás stále kľúčovú úlohu nielen z hľadiska koncentrácie pracovných síl ale aj toho, že tvorí hlavnú zložku HDP Slovenska. Produkcia áut na Slovensku má mať do budúcna ešte rastúcu tendenciu. V roku 2016 bolo na Slovensku vyrobených 1,04 milióna áut, do roku 2020 sa očakáva, že z linky zíde až 1,35 milióna kusov.
Martin Bak, Risk Director spoločnosti Euler Hermes na Slovensku hovorí, že automobilový priemysel je v súčasnej dobe stále poháňaný dopytom v Európe, Ázii a Severnej Amerike. V roku 2016 sa predaj áut v Európe zvýšil o 7 %. Medzi päť najväčších exportných trhov pre autá vyrábané na Slovensku sa radia Nemecko, Francúzsko, Čína, Veľká Británia a USA. No existujú stále aj nové príležitosti pre naše strategické odvetvie národného hospodárstva. “Určite treba spomenúť výstavbu novej automobilky Jaguar Land Rover blízko Nitry, ktorá bude znamenať významnú šancu pre miestnu dodávateľskú sieť v rámci automobilového odvetvia. No sú tu aj úvahy o lokalizácii nového výrobného závodu Tesla Motors v regióne Strednej a východnej Európy,” pripomína Martin Bak.
Na druhej strane Country Manager spoločnosti Euler Hermes za Slovensko Peter Mucina uvádza, že môžu prísť aj turbulentné časy pre produkciu áut u nás. “Najmä kvôli odchodu Veľkej Británie z EÚ bez prípadnej dohody o voľnom obchode alebo kvôli potenciálnym bariéram na trhu USA v podobe ciel na dovážané autá.” Podľa analýzy Euler Hermes sa očakáva nulový rast v predaji áut v rámci Európy pre rok 2017.
Viac informácií k téme na: http://www.eulerhermes.sk/sk/ekonomicke-informacie/news/Lists/NewsDocuments/Automotive%20sector%20SK%20April%202017_upr.pdf
Redakciu ifrotmovala Slávka Habrmanová z AMI Communications Slovakia.