OTS: Stanovisko DPB k článku SME

OTS: Stanovisko DPB k článku SME

Bratislava 31. mája (TASR-OTS) – Dopravný podnik Bratislava reaguje na článok publikovaný v denníku SME v prílohe Bratislava dňa 31. 5. 2013 s titulkom "Ftáčnik vytiahol žltú kartu" s pokračovaním na strane štyri prílohy Bratislava autorov Konštantína Čikovského a Juraja Koníka. Rozhovor s primátorom Bratislavy Milanom Ftáčnikom je účelovo zameraný na DPB v súvislosti s tendrom na trolejbusy. Denník SME sústavne, pri každom článku o DPB zamlčiava podstatné informácie a jeho redaktori sú zaujatí a pokračujú v diskreditovaní vedenia DPB. Jedným zo zásadných nepravdivých tvrdení je, že s podkladmi na prvý tender trolejbusov sa nemali možnosť oboznámiť členovia Predstavenstva a Dozornej rady DPB. Všetci členovia sa mohli a môžu oboznámiť s akýmkoľvek predkladaným dokumentom podniku a tak to bolo aj v tomto prípade.

Okrem toho, že bolo riadne schválené vyhlásenie súťaže, mohol ktorýkoľvek člen štatutárneho orgánu DPB požiadať o sprístupnenie komplexnej dokumentácie alebo si ju stiahnuť z internetu. Je predsa zrejmé, že na zasadnutiach orgánov spoločnosti nie je možné predkladať obsiahle 200-stranové materiály. Odmietame preto tvrdenie, že DPB nepredložil podklady a uvádzame, že každý člen Predstavenstva i Dozornej rady sa mohol s nimi na požiadanie oboznámiť.

V rozhovore denníka SME redaktori podsúvajú zavádzajúce informácie o výrobcoch 5-dverových karosérií. V tejto súvislosti opätovne uvádzame, že existujú minimálne traja výrobcovia, ktorí majú aj dnes vyrobené 5-dverové karosérie. Zároveň tvrdíme, že mali dostatočnú časovú lehotu na výrobu nového vozidla – homologizácia bola stanovená až na 13 mesiacov. Potvrdzuje to aj fakt, že v druhom kole bola skrátená na 10 mesiacov a schválili ju všetci členovia Predstavenstva i Dozornej rady DPB. Napokon, aj súdny znalec, ktorého si prizval ÚVO v rámci konania o námietkach potvrdil, že prerobiť 4-dverovú koncepciu na 5-dverovú, nepredstavuje pre výrobcu problém.

Vyjadrenia denníka SME svedčia o tom, že redakcia nerozumie tejto problematike a účelovo odmieta fakt, že rozhodujúci v celom procese je dodávateľ elektrovýzbroje. DPB nedokáže ovplyvniť, koho si tento výrobca vyberie ako subdodávateľa karosérie. Preto trváme na tom, že už v prvom kole boli podmienky tendra nastavené korektne. Opierali sme sa pri tom o štúdiu EÚ, ktorá preferovala 5-dverové koncepcie karosérií. V tomto kontexte denník SME účelovo zamlčiava fakt, že nikto z výrobcov nenamietal súťažné podklady. Skutočnosť, že sa prihlásil len jeden uchádzač (ani tento fakt nie je zákonným dôvodom na zrušenie súťaže), nebola teda dôsledkom nastavených súťažných podkladov, ale obmedzeného počtu výrobcov elektrovýzbroje v našom regióne. Svedčia o tom aj príklady čerpania prostriedkov EÚ v stredoeurópskom priestore. Napríklad v troch tendroch v Poľsku, kde sa do súťaže na trolejbusy prihlásil len jeden uchádzač, ktorý aj súťaž vyhral. Ak by trebárs spoločnosť, ktorá takéto karosérie vyrobila, bola oslovená dodávateľom elektrovýzbroje, je zrejmé, že by mala záujem prihlásiť sa do tendra, keďže investovala do výroby takýchto karosérií. Ak však túto spoločnosť výrobca elektrovýzbroje neosloví, je to rozhodnutie, ktoré nevieme ovplyvniť. Aj z tohto kontextu je zrejmé, že sme nikdy nepreferovali jedného konkrétneho výrobcu, ako to po celý čas účelovo podsúva denník SME.

Reklama

Každý, kto sa aspoň čiastočne orientuje v tejto problematike, vie, že váha technických parametrov sa v mnohých európskych metropolách pri podobných súťažiach pohybuje až do 50 percent, nedá sa teda hovoriť o špecifiku súťaže DPB. Pokiaľ ide o spájanie tendra so zvýhodnením jednej spoločnosti, aj na základe váhových kritérií, uvádzame, že na trhu existujú aj výrobcovia, ktorí ponúkajú ľahšie karosérie. Túto skutočnosť však denník SME opäť neuviedol. DPB trvá na tom, že nikomu nebránil, aby sa do súťaže prihlásil.

Denník SME sústavne publikuje osobné invektívy voči predsedovi predstavenstva a generálnemu riaditeľovi Dopravného podniku, Ing. Ľubomírovi Belfimu. Prepojenie so spoločnosťou J&T považujeme za absurdné. Spolupráci vrcholových manažérov s veľkými spoločnosťami na obmedzenom slovenskom trhu sa nedá vyhnúť. Vzhľadom na šírku podnikateľského záberu tejto spoločnosti je dnes prakticky nemožné nájsť manažéra, ktorý by s takýmito spoločnosťami neprišiel do profesionálneho kontaktu.

Reklama

Denník SME neustále škandalizuje vedenie, zároveň však neuvádza výsledky, ktoré sa podarilo dosiahnuť manažmentu DPB. Podnik prebral v roku 2011 v katastrofálnej situácii, kedy hrozila platobná neschopnosť. Vďaka prijatým opatreniam sa podarilo znížiť hroziacu stratu v rokoch 2011 a 2012 a vedenie DPB tak mestu ušetrilo milióny eur. Podarilo sa dosiahnuť stabilizáciu podniku aj napriek dlhom zo strany mesta a skutočnosti, že do dnešného dňa nezaplatilo podniku schválených 3,5 milióna eur za rok 2012. Nesporné je aj to, že mesto nepridelilo DPB žiadne investičné prostriedky, a to napriek situácii, že sme okrem katastrofálneho finančného stavu zdedili aj prestarnutý vozopark v havarijnom stave, ktoré je dnes nevyhnutné modernizovať. DPB však napriek všetkým týmto krízovým situáciám a závažným problémom našlo riešenia a vďaka tvrdým a náročným opatreniam sa podarilo situáciu v podniku stabilizovať, zachovať fungujúcu MHD a dokonca aj ušetriť finančné prostriedky mestu.

Trváme na tom, že rozhodnutie ÚVO o zrušení tendra na nákup trolejbusov je len logickým vyústením niekoľkomesačného škandalizovania súťaže zo strany denníka SME a dôsledkom politických vyhlásení, ktoré môžu ohroziť proces modernizácie vozidlového parku a v konečnom dôsledku zmariť čerpanie prostriedkov z EÚ. Zaujatosť voči vedeniu DPB zo strany denníka SME je zrejmá počas celého priebehu informovania o tendri na trolejbusy. Okrem zamlčiavania argumentácie zo strany DPB, o všetkých námietkach denník informoval s vysokou periodicitou aj pri témach, ktoré so súťažou nijako nesúviseli. Za hrubú manipuláciu považujeme aj zámerné zamlčiavanie rozhodnutí ÚVO, ktoré postupne všetky námietky spoločnosti Teknoplast zrušil.

Denník SME zároveň vo verejnosti vytváral dojem, akoby išlo o jediný tender, ktorý sa v tejto krajine opakuje. Každý proces verejného obstarávania je komplikovaný a bežne sa stáva, že sa tendre opakujú aj niekoľkokrát, pričom niekedy trvajú aj mesiace, či dokonca roky. Trváme na tom, že celý proces verejného obstarávania trolejbusov bol a je transparentný a žiadneho výrobcu sme neobmedzili ani neodradili. Veríme, že nový tender bude úspešný s predpokladaným termínom podpisu kontraktu do konca júna 2013. Vedenie DPB vyvinulo maximálne úsilie, aby zrealizovalo úspešný tender, o čom svedčí skutočnosť, že oproti pôvodnému plánu predstavuje zdržanie procesu len o dva mesiace. Za podstatné považujeme aj to, že od roku 2011 Dopravný podnik zrealizoval vyše 150 úspešných súťaží, čo však menovaný denník nikdy neuviedol. Rovnako ako nikdy nereagoval na žiadosti DPB o uverejnenie opravy pravdu skresľujúcich tvrdení. Aj túto skutočnosť DPB považuje zo strany SME za účelovú a v súvislosti s takýmito neobjektívnymi, nekorektnými a neetickými postupmi denníka, podáva DPB na SME žalobu.

Ing. Agáta Staneková vedúca oddelenia komunikácie a hovorkyňa Tel.: +421 (0)2 5950 1511 E-mail: stanekova.agata@dpb.sk

Reklama

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

14:13

Poslankyňa nemeckého parlamentu Sahra Wagenknechtová predloží návrh na zrušenie plánovaného zákazu spaľovacích motorov. V Bundestagu existuje jasná väčšina proti zákazu spaľovacích motorov, vyhlásila opozičná politička.

14:12

Vlaňajšia tragická streľba na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej a s ňou súvisiace udalosti psychicky významnejšie zasiahli okolo 9000 ľudí v Česku. Krízovú intervenciu im poskytovali stovky odborníkov. V správe o poskytnutej psychosociálnej pomoci to uviedla česká polícia.

14:10

Francúzsky prezident Emmanuel Macron vyzval Európu, aby sa postavila výzvam zmeneného sveta. Zároveň apeloval na vytvorenie silnejšej a integrovanejšej obrannej stratégie, ktorá by kontinentu zabezpečila menšiu závislosť od USA a lepšiu pripravenosť na hrozby zo strany Ruska. 

13:58

Poslanci Národnej rady SR prerokujú vládny návrh novely zákona o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve v skrátenom legislatívnom konaní ešte na aktuálnej schôdzi. Na preklenutie obdobia do vyplatenia priamej podpory bude môcť podľa návrhu Ministerstvo financií SR poskytnúť poľnohospodárovi pomoc vo forme návratnej finančnej výpomoci za zvýhodnených podmienok. Poskytnúť sa má prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky.

13:56

Cestovný ruch v Slovinsku v marci výrazne napredoval vďaka vysokému počtu zahraničných hostí. Počet príjazdov turistov do krajiny sa v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka zvýšil o 21,6 % na 337.363 osôb, po náraste o 7 % vo februári.

13:55

Finančná správa identifikovala nový model podvodu, ktorý súvisí s neoprávneným nárokovaním si daňového bonusu na dieťa. Deje sa tak na základe účelového zakladania živností s vykazovaným vysokým príjmom a nízkou daňovou povinnosťou. Viaceré znaky poukazujú na to, že ide o organizovanú a koordinovanú činnosť, informovali na stretnutí s novinármi predstavitelia FS.

13:52

Vláda pripravuje mobilizáciu všetkých zdrojov, ktoré má Slovensko k dispozícii. Zisťovať chcú, aké sú možnosti pri zdrojoch zo štátneho rozpočtu i Európskej únie (EÚ). Vyhlásil to premiér Robert Fico (Smer-SD) po kontrolnom dni na ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) s tým, že zdroje z EÚ fondov sú pre Slovensko nenahraditeľné.

Robert Fico
Na snímke predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD)
13:51

Francúzska polícia rozohnala v Paríži propalestínsky protest niekoľkých desiatok univerzitných študentov, oznámili miestni predstavitelia. Protest vo Francúzsku sa konal v čase podobných demonštrácií na viacerých univerzitách v Spojených štátoch.

13:37

Na ulici Pri prachárni v košickej mestskej časti Juh by malo vyrásť Obchodné centrum Košice (OCKE). Odhadované celkové náklady na realizáciu stavby sú vo výške okolo 60 miliónov eur. Vyplýva to zo zámeru, ktorý spoločnosť Delta Projektconsult Slovakia v uplynulých dňoch predložila na posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

13:35

Európsky parlament prijal uznesenie o stave hodnôt EÚ v Maďarsku, v rámci ktorého poukazuje na niekoľko obáv, najmä vzhľadom na blížiace sa júnové voľby do europarlamentu a na nadchádzajúce maďarské predsedníctvo v Rade EÚ v druhom polroku 2024.

13:20

Maďarsko je právnym štátom, vyhlásil vo štvrtok na tretej budapeštianskej medzinárodnej konferencii Conservative Political Action Conference (CPAC) predseda maďarskej vlády Viktor Orbán. Podľa servera telex.hu premiér zdôraznil, že keby aj chcel, nemôže súdom nariadiť, “čo je správne”, informuje spravodajca TASR v Budapešti.

Viktor Orbán
Na snímke Viktor Orbán
13:20

Výstavu fotografií Mariusa Bartoňa pod názvom Polarity otvorili v priestoroch Slovenského inštitútu v Budapešti. Výstava je súčasťou programu Budapeštianskeho festivalu fotografie 2024 (Budapest Photo Festival 2024), uviedla riaditeľka SI Michaela Pánisová Ležáková,

13:00

Európsky dvor audítorov (EDA) v Luxemburgu kritizuje nedostatky pri využívaní niekoľkých miliárd eur v Turecku, ktoré mu Európska únia (EÚ) v roku 2016 vyčlenila v rámci migračnej dohody. Turecko sa v dohode zaviazalo, že zabráni sýrskym migrantom pri vstupe do Európy.

12:49

Vzdušný priestor nad juhom Nórska vo štvrtok dopoludnia na niekoľko hodín uzavreli pre technickú poruchu v riadiacom centre v Osle. Na tamojšom letisku, ktoré patrí k najväčším v Škandinávii, v dôsledku toho dochádza k výrazným meškaniam letov.

12:35

Čína umožňuje vo svojom prístave kotviť ruskej nákladnej lodi, na ktorú USA uvalili sankcie a ktorá zrejme preváža do Ruska zbrane zo Severnej Kórey. Informovala agentúra Reuters.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali