New York 6. júna (TASR) – Maloobchodné tržby v USA v máji vzrástli. Naznačujú to predbežné údaje, podľa ktorých väčšina amerických maloobchodníkov hlási za minulý mesiac zvýšenie predaja. To je dobrá správa pre americkú ekonomiku, ktorej hlavným motorom sú spotrebiteľské výdavky, konštatujú agentúry AP a RTTNews.
Z rýchleho odhadu americkej federácie maloobchodníkov vyplýva, že maloobchodné tržby v najväčšej svetovej ekonomike v máji vzrástli medziročne o 3,2 %. To je o niečo viac ako v apríli, keď sa zvýšili o 3 %.
Odborníci konštatujú, že k zvýšeniu maloobchodného predaja prispelo v máji príjemné jarné počasie, ktoré vylákalo ľudí do obchodov na nákup sezónneho tovaru. A svoju úlohu zohral aj Deň matiek, ktorý pripadol tento rok na 12. mája. Federácia maloobchodníkov odhaduje, že Američania utratili za darčeky matkám v tomto roku zhruba 20,7 miliardy USD (15,78 miliardy eur).
Zvýšenie maloobchodných tržieb signalizuje nárast spotrebiteľských výdavkov, na ktoré v USA pripadá až 70 % ekonomickej aktivity.
V apríli pritom výdavky amerických domácností klesli, prvýkrát za uplynulý rok, čo vyvolalo obavy zo spomaľovania ekonomiky. Analytici preto s napätím vyčkávajú na vývoj májových spotrebiteľských výdavkov v USA, ktoré im prinesú jasnejší obraz o stave najväčšej svetovej ekonomiky.
(1 EUR = 1,3118 USD)