Berlín/Peking 8. júna 2023 (HSP/asiatimes/Foto:Screenshot Youtube)
Bývalým nemeckým pilotom stíhačiek NATO Peking slušne zaplatil, aby sa podelili o svoje skúsenosti so západnými lietadlami, taktikou a stratégiou, píše Gabriel Honrada pre Asia Times
Čína pokračuje v nábore bývalých pilotov stíhačiek NATO, aby zdokonalila a zlepšila bojové zručnosti svojich vzdušných síl, a uzatvára dohody, ktoré vyvolali obavy o bezpečnosť vo viacerých západných krajinách.
Tento mesiac časopis Der Spiegel informoval, že traja bývalí nemeckí stíhací piloti, ktorí lietali na stíhačkách Tornado a Eurofighter Typhoon, vycvičili pilotov stíhačiek Ľudovej oslobodzovacej armády a vzdušných síl (PLA-AF).
V správe sa uvádza, že bývalí nemeckí piloti zarábali vysoké sumy za výcvik letcov PLA vo vojenských odborných znalostiach, údajne dôverných operačných taktikách a dokonca aj v útočných scenároch, ako je letecká ofenzíva proti Taiwanu.
Der Spiegel uvádza, že v reakcii na to sa parlamentná dozorná komisia Bundestagu zaoberala “profesionálnou činnosťou štátnych zamestnancov po skončení ich pracovného pomeru”.
V správe sa tiež uvádza, že nemecké ministerstvo obrany potvrdilo, že Čína využíva externé agentúry na nábor bývalých pilotov NATO ako školiteľov, čo predstavuje značné nebezpečenstvo, že sa budú odovzdávať nielen základné letové zručnosti, ale aj citlivé taktiky, techniky a postupy.
V podobnom prípade portál news.com.au v októbri 2022 informoval, že Čína na rovnaký účel verbuje bývalých pilotov stíhačiek Austrálskeho kráľovského letectva (RAAF), pričom anonymný bývalý pilot RAAF uviedol, že mu bol ponúknutý takmer 1 milión USD ročne na výcvik pilotov stíhačiek PLA-AF. V správe sa uvádza, že takéto incidenty si vyžadujú vyšetrovanie zo strany austrálskej vlády s cieľom vypracovať odporúčania na riešenie tohto problému.
V tom istom mesiaci denník Asia Times informoval o snahe Číny nalákať bývalých britských stíhacích pilotov, aby pracovali ako školitelia pre jej vzdušné sily, pričom 30 britským pilotom bolo ponúknutých 270 000 USD ročne. Hoci žiadny z bývalých pilotov nelietal na lietadle F-35, ktoré je v súčasnosti najmodernejšou stíhačkou Kráľovského letectva (RAF), piloti lietali na starších sofistikovaných lietadlách, ako sú Eurofighter Typhoon, Jaguar a Tornado.
Čína tiež ponúkla peniaze na nábor bývalých amerických vojenských pilotov. V tom istom mesiaci Forbes informoval, že bývalý pilot AV-8B Harrier americkej námornej pechoty (USMC) bol zatknutý v Austrálii v nadväznosti na správy, že Čína verbuje bývalých pilotov Vzdušných síl USA, aby poskytovali výcvik čínskym pilotom stíhačiek.
Zdroj uvádza, že bývalý pilot USMC AV-8B Harrier by bol pre Čínu neoceniteľným zdrojom informácií, keďže vyvíja svoje stíhacie lietadlo J-18 Red Eagle s vertikálnym vzletom a pristátím (VTOL) a snaží sa lepšie pochopiť operácie VTOL v USA a NATO.
Hoci naverbovaní bývalí piloti NATO nepoznajú najnovšie stíhačky, budú k plánovaniu misií a operáciám pristupovať rovnako ako ich kolegovia v aktívnej službe, čím pomôžu modernizovať inštitucionálnu mentalitu PLA-AF.
Vojna na Ukrajine odhalila nedostatky ruskej a čínskej centralizovanej štruktúry velenia zhora nadol, ktorá je v kontraste s tým, že NATO uprednostňuje “velenie misiám” na nižšej úrovni, ktoré preberá iniciatívu v operáciách.
Ruské a čínske veliteľské riadenie môže byť vhodné pre rozsiahle operácie z dôvodu vnímanej potreby udržiavať prísnu politickú kontrolu nad svojimi armádami.
Môže to však byť spôsobené aj ich spoliehaním sa na narýchlo vycvičené a rýchlo mobilizované masové sily, ktoré nemusia mať operačné a taktické zručnosti a iniciatívu na realizáciu sofistikovaných plánov.
Takáto slabina sa môže odraziť vo výcviku čínskych pilotov stíhačiek, ktorý sa teraz snaží riešiť pomocou bývalých pilotov NATO.
V januári 2023 denník Asia Times informoval, že piloti stíhačiek PLA-AF, ktorí čerstvo ukončili výcvik, sa niekedy ponáhľajú do akcie nad Juhočínskym morom, v niektorých prípadoch len mesiac po ukončení výcvikového programu.
Hoci PLA-AF dosiahla výrazný pokrok pri nasadzovaní čoraz modernejších lietadiel, nie je jasné, či jej piloti dokázali držať krok s pokrokom.
Je známe, že program výcviku pilotov PLA-AF má niekoľko nedostatkov, ktoré môžu súvisieť s čínskou kultúrou velenia.
Predpokladá sa, že medzi ne patria slabé letové zručnosti pri vedení, samoľúbosť pri vykonávaní letových cvičení, nedostatočná koordinácia medzi čiastkovými zložkami PLA-AF, nedostatok skúsených leteckých inštruktorov, “opatrovateľský prístup” k výcviku a hodnotenie pilotov podľa toho, ako presne dokážu plniť prísne scenáristické plány misií namiesto pružného plnenia cieľov.
Der Spiegel poznamenáva, že jedným z možných cieľov bývalých nemeckých pilotov pôsobiacich v Číne mohlo byť vycvičiť čínskych pilotov, aby sa zbavili svojej mentality “velenia”, čo sa nakoniec môže prejaviť v rozsiahlejších inštitucionálnych a kultúrnych zmenách PLA-AF.
Okrem prelomenia pedantných výcvikových postupov môžu byť bývalí piloti stíhačiek NATO nápomocní pri tom, aby sa PLA-AF naučili plánovať misie kompozitných vzdušných operácií (COMAO), ktoré zahŕňajú organizovanie väčšieho počtu bojových lietadiel na plnenie viacerých čiastkových úloh a využívanie diverznej taktiky.
Bývalí piloti NATO majú viacero dôvodov, prečo prijali ponuku Číny. Der Spiegel uvádza, že nemeckí stíhací piloti zvyčajne odchádzajú do dôchodku v 41 rokoch, keď sa im spomalia reflexy a zhorší zrak.
V správe sa tiež uvádza, že nemeckí stíhací piloti, ktorí začnú lietať vo veku 20 rokov, dostávajú po dovŕšení 41 rokov polovičný plat, čo je pre väčšinu z nich nedostatočné a motivuje ich to hľadať si vedľajšie zamestnanie.
Úsilie Číny o nábor bývalých pilotov NATO môže byť súčasťou stratégie “normalizácie odchýlok” s cieľom získať informácie o špičkových západných lietadlách, ako je napríklad F-35. Môže ísť aj o snahu presvedčiť týchto bývalých elitných vojenských pilotov, že podpísanie zmluvy s Čínou sa nelíši od prijatia zmluvy so Saudskou Arábiou, ktorá je na rozdiel od Číny vnímaná ako spojenec USA.
Zlé ekonomické a kariérne vyhliadky po odchode do dôchodku môžu tiež tlačiť bývalých stíhacích pilotov NATO k podpísaniu zmlúv o výcviku s Čínou, keďže starší piloti sú vnímaní ako neekonomickí pri výcviku v novších lietadlách, čo im ponecháva bezútešné kariérne vyhliadky v komerčnom leteckom priemysle.