Bratislava 9. apríla 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Minister školstva Juraj Draxler prichádza s kompromisným riešením. Zriaďovatelia podľa jeho návrhu budú mať právo veta iba pri prvom výberovom konaní na riaditeľa školy
Kompetencie miest a obcí pri voľbe riaditeľov škôl a školských zariadení sa neposilnia v takom rozsahu, ako s nimi počítal návrh novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Minister školstva Juraj Draxler totiž prichádza s kompromisným riešením. Zriaďovatelia podľa jeho návrhu budú mať právo veta iba pri prvom výberovom konaní na riaditeľa školy.
Pôvodný návrh počítal s tým, že právo veta budú mať zriaďovatelia aj pri druhom kandidátovi navrhnutom radou školy. “Minister školstva pristúpil ku kompromisnému riešeniu. Spočíva v tom, že ak zriaďovateľ nebude spokojný s kandidátom na riaditeľa, ktorého navrhla rada školy na základe výberového konania, písomne odôvodní svoj nesúhlas rade školy a na základe tohto sa uskutoční druhé, úplne nové výberové konanie. Z neho vzíde kandidát, ktorého rada školy navrhne zriaďovateľovi, pričom tento návrh je už pre zriaďovateľa záväzný,” uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Právo veta pre zriaďovateľa sa tak zachováva v prvom výberovom konaní a zároveň sa ponecháva demokratické postavenie rady školy.
S pôvodným návrhom novely nesúhlasili školské odbory, Úrad vlády SR, ale aj Generálna prokuratúra SR. Naopak, novelu zákona v pôvodnom znení podporilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). “Obce a mestá sú zodpovedné za školy a školské zariadenia vo svojej pôsobnosti. V zmysle zásady, kto zodpovedá, ten musí aj riadiť a musí mať na to zodpovedajúce nástroje, teda i možnosť ovplyvňovať vymenovanie riaditeľa školy a školského zariadenia,” uviedol nedávno predseda ZMOS-u Jozef Dvonč.
Ministerstvo školstva bude taktiež komunikovať so zriaďovateľmi o tom, ako účinnejšie využívať nástroje na kontrolu hospodárenia škôl, ktoré im už teraz dáva zákon. “Do budúca sa nebránime ani diskusiám o tom, ako účinnejšie plniť kontrolu hospodárenia škôl, čo je presne to, čo zriaďovateľov najviac zaujíma a ako odčleniť hospodárske procesy od pedagogických procesov v rámci školy,” dodala Dupaľová Ksenzsighová.
jf