Bratislava 9. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Stavebná spoločnosť Metrostav, a. s., Praha, hlavný zhotoviteľ modernizácie plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo (VDG), začala s injektážou podzákladia v kanáloch pravej plavebnej komory
Cieľom prác, ktoré vykonávajú pracovníci spoločnosti Zakladanie stavieb, s. r. o., Bratislava, je spevnenie podkladu, z ktorého sa počas takmer tridsaťročnej prevádzky vyplavili jemné častice štrku, čo spôsobilo rozvoľnenie podložia. Ako v pondelok informoval zhotoviteľ v tlačovej správe, vyplnením a utesnením vzniknutých dutín sa zjednotí a spevní podložie komôr.
Injektáž bude prebiehať až po vyhodnotení vhodnosti injektážnej hmoty v skúšobných poliach a potrvá do apríla 2020. “Ide o komplikovaný krok z hľadiska priestorových možností. Kanál vysoký štyri metre obmedzuje možnosti manipulácie. Budeme musieť použiť malé vŕtacie súpravy. Časovo náročné je najmä prevŕtanie železobetónovej dosky s hrúbkou dva metre,” povedal projektový manažér Metrostavu Radek Liška. V podloží pravej plavebnej komory VDG sa počíta s 250 vrtmi, z toho so štyrmi denne.
Metrostav začal aj s opravami dynamických ochrán dolného aj horného zhlavia. Tie zabezpečujú, aby loď zotrvačnosťou nevrazila do premostenia komory, ak sa v dôsledku poruchy stane neovládateľnou. Do konca roka budú podľa spoločnosti hotové aj demontáže potrubných rozvodov a strojovní hydraulického systému. Metrostav aktuálne ukončuje rokovania s dodávateľom nových špičkových hydraulických agregátov a valcov, ktoré vyrobia v Holandsku. Pomalšie postupujú úpravy provizórneho hradenia vtoku, kde práce komplikujú stiesnené priestory a zistené nedostatky pôvodných železobetónových konštrukcií, ktoré si vyžiadali ďalšie korekcie. Naďalej pokračujú aj búracie práce na vodiacich drážkach pre pohyblivé bitvy, regulačných uzáveroch, prahoch dolných vrát a šácht PH4x4.
Pracovníci divízie spoločnosti so špecializáciou na oceľové konštrukcie už takmer dokončili prvý diel dolných oceľových vrát plavebnej komory. Vráta vyrábajú v halách Metrostavu v Horných Počerniciach neďaleko Prahy. “Výroba dolných vrát prebieha uspokojivo. Ich transport na Slovensko a začatie montáží na prelome marca a apríla budúceho roka sú reálne,” dodal Liška.
Vodohospodárska výstavba, š. p., Bratislava ako investor, má na financovanie projektu modernizácie plavebných komôr VDG vynaložiť takmer 150 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, z toho skoro 123 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy. Ide o prvú kompletnú inováciu a modernizáciu plavebných komôr od sprevádzkovania vodného diela v roku 1992.
Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v Európskej únii. Vodné dielo Gabčíkovo je najrozsiahlejšia vodná stavba svojho druhu na Slovensku, plavebné komory patria k najväčším v Európe. Každá z komôr má výšku desaťpodlažného bytového domu a pôdorysné rozmery 34 krát 275 metrov s minimálnou hĺbkou vody 4,5 metra. Lodiam umožňuje prekonať výškový rozdiel 16 až 23,3 metra. Počas 27-ročnej prevádzky sa plavebnými komorami vodného diela preplavilo viac ako 400 tisíc lodí, čiže v priemere 15 tisíc lodí ročne.