Prešov 14. januára 2020 AKTUALIZOVANÉ (HSP/Foto:SITA-Viktor Zamborský)
Kým česká firma zbúrala zničenú bytovku na Mukačevskej za symbolické euro, mesto Prešov objednalo demolačné práce a odvoz sutín z vybuchnutej bytovky za 1 100 000 eur . Bývalý primátor Prešova Pavel Hagyari tvrdí, že je to evidentne predražené. Podľa neho boli ponuky za 400 000 eur a s pomocou sa ponúkla aj slovenská armáda
Celé Slovensko sa pozeralo na nešťastie, ktoré sa odohralo na Mukačevskej ulici v Prešove a súcitilo s rodinami, ktoré prišli o svojich blízkych a svoje domovy pri výbuchu plynu v bytovke. Ľudia vtedy spontánne posielali peniaze mestu Prešov pre obete. Vyzbierali sa milióny eur.
Niekto sa však zrejme na tomto nešťastí snaží dobre nabaliť. Bývalý primátor Prešova Pavel Hagyari zverejnil šokujúcu sumu peňazí, za ktorú si súčasné vedenie mesta na čele s Andreou Turčanovou z KDH objednalo za demolačné práce a odvoz sutín po vybuchnutej bytovke.
„Medzi slzami sa dobre kradne?“, pýta sa Hagyari a pokračuje: „Z peňazí určenými pre obete nešťastia bloku na Mukačevskej (1 mil z rezervy predsedu vlády) 1 100 000 miliónstotisíc firme, ktora nemá oprávnenie nakladať s nebezpečnými odpadmi, ktorá má iba ľahkú nákladnú dopravu a ktorá nemá skúsenosti a bude voziť sutinu 50 km? Boli ponuky za 400 tis … no asi bez provízie,“ píše bývalý primátor mesta Prešov.
Hagyari tiež tvrdí, že to bolo bez verejnej súťaže a mesto odmietlo aj ponuku od armády.
Podľa Hagyariho je tento obchod medzi mestom a firmou evidentne predražený: „Evidentne predražené!!! a objednávka podpísana 16.12., keď sa ani netušilo či sa bude búrať či opravovať!!! Tu cítiť nie plyn ale 1/ buď hrubé porušenie zákona o verejnom obstarávaní 2/ alebo úmysel parazitovať na cudzom nešťastí!!! napísal bývalý primátor na sociálnej sieti.
Ku kauze sa vyjadrilo aj vedenie mesta Prešov. Radnica vysvetlila, že zatiaľ ide o predbežnú objednávku a peniaze budú vyplatené až po fakturácii jednotlivých úkonov.
“Objednávka v objeme 1,1 milióna eur na záchranné práce v rámci mimoriadnej situácie, ktorá bola vyhlásená dňa 6. 12. 2019 o 12.35 hod. na území mesta Prešov, je iba predbežná a jej výška sa môže meniť v závislosti od reálne vykonaných záchranných prác. Peniaze doteraz neboli vyplatené a samotná úhrada bude zrealizovaná až po skontrolovaní vykonania jednotlivých úkonov,“ informuje hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek.
Ako ďalej mesto uviedlo, náklady na samotný vývoz sutín boli predbežne vyčíslené na približne 350-tisíc eur vrátane DPH.
Suma 1,1 milióna eur bola podľa mesta stanovená na základe predbežnej kalkulácie a cenovej ponuky.
Mesto Prešov odmieta pochybenia v súvislosti s objednávkou na záchranné práce na Mukačevskej ulici
Pri hľadaní firmy s vhodným technickým vybavením mesto Prešov komunikovalo so siedmimi spoločnosťami.
„Vzhľadom na charakter vzniknutej situácie a požiadaviek na plynulé pokračovanie prác na mieste tragédie bola vybraná firma Matijka s.r.o., ktorá bola schopná zabezpečiť kontinuálny priebeh asanačných prác bezodkladne po ukončení činnosti špecializovanej českej firmy Cannoneer group, s.r.o.,“ uviedol Tomek s tým, že povinnosťou mesta bolo bezodkladne zrealizovať záchranné práce a v čo najkratšom čase odstrániť všetky nežiaduce následky mimoriadnej udalosti.
Špecializovaná česká firma Cannoneer group, s.r.o. mestu Prešov z vlastnej iniciatívy navrhla, že zrealizuje hlavnú časť asanačných prác na bytovom dome číslo 7, za symbolické 1 euro. „Žiaľ, nenašla sa žiadna ďalšia spoločnosť, ktorá by mesto Prešov oslovila s podobným návrhom,“ informoval Tomek.
Zároveň zdôraznil, že v čase trvania mimoriadnej situácie mesto nemalo časový priestor na to, aby oslovilo všetky firmy, ktoré pôsobia na trhu. „Ani jedna zo siedmich firiem, okrem firma Matijka, s.r.o., s ktorými mesto Prešov komunikovalo, nám nechcela vopred predložiť cenovú ponuku. Až po tom, čo mesto Prešov zverejnilo predbežnú objednávku na záchranné práce, sa jednotlivé firmy začali ozývať s tým, že by práce dokázali zrealizovať lacnejšie ako firma Matijka, s.r.o.,“ vysvetlil hovorca.
Firma Matijka, s.r.o. podľa Tomeka predložila mestu platný živnostenský výpis s predmetom podnikania v oblasti nakladania s iným ako nebezpečným odpadom, ktorý zahŕňa aj separáciu odpadu, a tiež s predmetom podnikania v oblasti prípravných prác k realizácii stavby, čo zahŕňa aj demolačné práce
. „Odvoz sutín na skládku nám firma deklarovala prostredníctvom troch subdodávateľov,“ dodal Tomek. Ako ďalej vysvetlil, objednávka neobsahuje bližšiu špecifikáciu prác, keďže v čase jej vystavenia ešte krízový štáb rozhodol, aká časť bytovky bude nakoniec asanovaná. „Nebolo teda možné vopred určiť aké činnosti v rámci záchranných prác bude potrebné vykonať. Situácia na mieste nešťastia sa neustále menila a vyvíjala, a preto operatívne zasadal krízový štáb, ktorý všetky okolnosti neustále vyhodnocoval,“ uviedol hovorca.
Krízový štáb o asanácii najviac poškodených vrchných podlaží bytového domu číslo 7 rozhodol 15. decembra. So samotnou asanáciou týchto podlaží začali o deň neskôr, keď bola vystavená aj objednávka na 1,1 milióna eur, pričom mesto muselo okamžite zabezpečiť vývoz sutín bez ohľadu na to, aká časť bytovky bude nakoniec asanovaná. Následne 17. decembra členovia krízového štábu rozhodli o kompletnej asanácii bytového domu.
Mesto už v piatok reagovalo, že suma 1,1 milióna eur je predbežná. Meniť sa môže od reálne vykonaných prác a konečná cena bude jasná až po predložení všetkých faktúr za práce. Koncom minulého týždňa mesto informovalo, že cena za samotný vývoz sutín bola zatiaľ vo výške 350-tisíc eur s DPH. „Po ukončení mimoriadnej situácie dáme všetky vystavené faktúry na verifikáciu Okresnému úradu, za účelom preplatenia vynaložených finančných prostriedkov na záchranné práce,“ dodal Tomek.
Zároveň reagoval aj na pomoc, ktorú poskytli Ozbrojené sily (OS) SR. „Tá bola vo forme požičania vojenskej techniky určenej na prevoz ľudí a ich hmotného majetku, nakoľko disponujú dostatočným množstvom techniky určenej na tieto účely. OS SR však nedisponujú dostatočným množstvom techniky so sklopnou ložnou plochou v danom regióne ani dostatočným objemom potrebným na prevoz a manipuláciu sutín v tak veľkom rozsahu,“ uzavrel Tomek.
Výbuch plynu na Mukačevskej ulici v Prešove, ku ktorému došlo 6. decembra minulého roku, si vyžiadal sedem potvrdených obetí. Jedna potenciálna obeť je doteraz nezvestná. Na likvidácii požiaru a evakuácii obyvateľov sa podieľalo 117 hasičov a 50 kusov techniky. Hasičom pri zásahu pomáhali aj záchranári, policajti, vojaci a horskí záchranári. Poškodený panelák už za pomoci špeciálneho demolačného stroja zbúrali. V meste je aj naďalej vyhlásená mimoriadna situácia.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3199850563363056&set=pcb.3199869900027789&type=3&theater
Samuel Gdovin