Bratislava 19. apríla (TASR) – Podnet na vykonanie kontroly
Podľa § 146 ods. 3 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov "úrad vykonáva kontrolu postupu zadávania zákaziek po uzavretí zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, po ukončení súťaže návrhov a po zrušení postupu zadávania zákazky a súťaže návrhov na základe podnetov fyzických osôb a právnických osôb, ktoré neboli oprávnené podať námietky, na základe podnetov orgánov štátnej správy podľa § 137 ods. 2 písm. b) a z vlastného podnetu."
Podávam týmto podnet na vykonanie kontroly postupu zadávania zákaziek vo verejných obstarávaniach:
užšia súťaž uverejnená vo Vestníku verejného obstarávania č. 176/2012 zo dňa 13. septembra 2012 pod značkou 10683 – MUS na predmet zákazky "Odborné poradenské služby", a užšia súťaž uverejnená vo Vestníku verejného obstarávania č. 176/2012 zo dňa 13. septembra 2012 pod značkou 10685 – MUS na predmet zákazky "Marketingové služby".
Zo zverejnených informácií v centrálnom registri zmlúv (zmluvy o spolupráci) a vestníku verejného obstarávania (oznámenie o výsledku týchto verejných obstarávaní) vyplýva, že Regionálna Obstarávacia Agentúra, s.r.o. bola poverená, aby v mene Ministerstva financií SR; Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR; Ministerstva vnútra SR; Ministerstva spravodlivosti SR; Ministerstva pôdohospodárstva a vidieka SR; TIPOS-u, národnej lotériovej spoločnosti, a.s.; Slovenskej konsolidačnej, a.s; Centra vedecko-technických informácií SR; Univerzity Komenského v Bratislave; Slovenskej technickej univerzity v Bratislave; Národnej agentúry pre rozvoj malého a a stredného podnikania; Národného športového centra; Slovenskej akadémie vied; DataCentra elektronizácie územnej samosprávy Slovenska; Fondu národného majetku SR; Lesov SR, š.p.; Slovenského pozemkového fondu; Združenia miest a obcí Slovenska; Tlačovej agentúry SR; Divadla Nová Scéna; Slovenského paralympijského výboru; Prešovského samosprávneho kraja; miest Trenčín, Nitra, Prešov a Partizánske obstarala centrálna obstarávacia organizácia aj v mene uvedených subjektov služby, ktoré boli predmetom vyššie uvedených verejných obstarávaní.
Podľa § 10 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní je centrálnou obstarávacou organizáciou na účely tohto zákona
a) verejný obstarávateľ, ktorý zabezpečuje tovary alebo služby určené pre verejných obstarávateľov alebo zadáva zákazky alebo uzaviera rámcové dohody určené pre verejných obstarávateľov, b) obstarávateľ, ktorý zabezpečuje tovary alebo služby určené pre obstarávateľov alebo zadáva zákazky alebo uzaviera rámcové dohody určené pre obstarávateľov, c) európsky orgán verejnej moci, ktorý 1. zabezpečuje tovary alebo služby určené pre verejných obstarávateľov alebo obstarávateľov alebo
Centrálna obstarávacia organizácia je podľa § 10 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní povinná postupovať pri centrálnom verejnom obstarávaní podľa tohto zákona.
Podľa § 6 zákona o verejnom obstarávaní
(1) Verejný obstarávateľ na účely tohto zákona je a) Slovenská republika zastúpená svojimi orgánmi, b) obec, c) vyšší územný celok, d) právnická osoba, ktorá spĺňa požiadavky podľa odseku 2, e) združenie právnických osôb, ktorého členom je aspoň jeden z verejných obstarávateľov uvedených v písmenách a) až d), f) právnická osoba, v ktorej verejný obstarávateľ podľa písmena a) až d) vykonáva priamu alebo nepriamu výlučnú kontrolu.
(2) Právnická osoba podľa odseku 1 písm. d) je osoba založená alebo zriadená na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú priemyselný alebo obchodný charakter, a a) je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d), b) je kontrolovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo c) verejný obstarávateľ podľa odseku 1 písm. a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.
Regionálna Obstarávacia Agentúra, s.r.o. (ROA) so sídlom Horné Plachtince 75 vznikla 17. augusta 2012 (deň zápisu do obchodného registra), jej spoločníkmi sú obec Horné Plachtince a TenderOnline, a.s., pričom vklady jednotlivých spoločníkov sú 750, resp. 6750 eur.
Podľa dostupných informácií ROA môže byť verejným obstarávateľom len podľa § 6 ods. 1 písm. f) v spojení s § 6 ods. 2 písm. c), čo aj uviedla konateľka ROA Mgr. Katarína Lutherová.
Podľa zverejnených informácií a vyjadrení starostu jedného zo spoločníkov ROA, obce Horné Plachtince, nemá obec Horné Plachtince fungovanie ROA reálny vplyv.
ROA vznikla len mesiac pred vyhlásením mediálneho tendra, konateľom bol vtedy Ján Feranc. Muž s rovnakým menom bol zástupcom šéfa kontrarozviedky za Dzurindovej vlády. V skutočnosti je ROA fakticky súkromná firma, na ktorej fungovanie nemá starosta obce reálny vplyv. Potvrdzuje to aj starosta obce Ladislav Nozdrovický: "Išli sme do toho, aby sme prilepšili obecnému rozpočtu," vysvetlil. Keď sme sa včera pýtali na zmenu konateľa agentúry, ktorá mala prebehnúť v pondelok, starosta o ničom nevedel. A to napriek tomu, že údajná nová konateľka firmy Katarína Lutherová tvrdí, že ju nominoval práve starosta Plachtiniec. "Že ja som to zmenil? Uhm. O tom neviem, ale nič to," reagoval.
"Že sa im hneď po štarte tak darí Ján Feranc vysvetľuje štvorročnými skúsenosťami košickej spoločnosti TenderOnline, ktorá je spoluvlastníkom agentúry. Bez toho, aby pribrali do podnikania Horné Plachtince, by pre štát centrálne obstarávanie robiť nemohli. Starosta Ladislav Nozdrovický včera nevedel o podrobnostiach fungovania firmy. Šli do toho podľa neho preto, aby si vylepšili obecný rozpočet. Obec má v eseróčke majoritu aj napriek tomu, že z jej základného imania 7500 eur splatila iba desatinu.”
Z toho vyplýva dôvodné podozrenie, že ROA ako subjekt a verejný obstarávateľ bola založená účelovo, spĺňa zákonné kritériá verejného obstarávateľa podľa § 6 ods. 1 písm. f) v spojení s § 6 ods. 2 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní len formálne, ale nie materiálne. Z čoho vyplýva dôvodné podozrenie, že všetky právne úkony, ktoré ROA ako verejný obstarávateľ robí, možno kvalifikovať ako tzv. predstierané právne úkony.
Medzi základné povinnosti verejného obstarávateľa patrí okrem iného podľa § 9 ods. 4, že "pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti."
V oznámeniach o: § užšia súťaž uverejnená vo Vestníku verejného obstarávania č. 176/2012 zo dňa 13. septembra 2012 pod značkou 10683 – MUS na predmet zákazky "Odborné poradenské služby", a § užšia súťaž uverejnená vo Vestníku verejného obstarávania č. 176/2012 zo dňa 13. septembra 2012 pod značkou 10685 – MUS na predmet zákazky "Marketingové služby" ROA ako verejný obstarávateľ neuviedla údaje o verejných obstarávateľoch, v mene ktorých nakupuje, uviedla, že tieto budú uvedené v súťažných podkladoch a predpokladanú hodnotu zákazky uviedla vo výške ",0000".
Podľa zverejnených rámcových zmlúv uzatvorených ROA sa na základe vyššie uvedených verejných obstarávaní dodávatelia služieb zaväzujú "za podmienok určených v osobitnej dohode zaplatiť ROA odplatu za činnosť pri Verejnom obstarávaní, ako aj pri administrácii tejto Dohody a Vykonávacích zmlúv (ďalej len "Odplata ROA")."
Z vyššie uvedeného vyplýva dôvodné podozrenie, že v prípadoch vyššie uvedených verejných obstarávaní mohol byť porušený princíp transparentnosti, nediskriminácie a hospodárnosti obstarávania a, súčasne, existuje konflikt záujmov ROA a verejných obstarávateľov, v mene ktorých ROA konala, nakoľko ROA je zainteresovaná svojimi príjmami na cene poskytovaných služieb, čo je v rozpore so záujmami verejných obstarávateľov v mene ktorých ROA koná.
Podľa § 147a zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov ak verejný obstarávateľ, obstarávateľ alebo osoba podľa § 7 v rozpore s týmto zákonom uzavrie zmluvu, koncesnú zmluvu, rámcovú dohodu alebo dodatok k zmluve, koncesnej zmluve alebo rámcovej dohode úrad alebo prokurátor v lehote jedného roka od ich uzavretia podá návrh na určenie ich neplatnosti súdom.
Z uvedených dôvodov žiadam, aby Úrad pre verejné obstarávanie SR vykonal vo vyššie uvedených verejných obstarávaniach kontrolu postupu zadávania zákaziek a v rámci toho využil všetky svoje oprávnenia vrátane podania návrhu na určenie neplatnosti všetkých zmlúv uzatvorených na základe predmetných verejných obstarávaní.
Ďakujem Vám,
s pozdravom doc. JUDr. Lucia Žitňanská, PhD., poslankyňa NR SR.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.