NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

Včera 19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

Včera 19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

Včera 19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

Včera 19:34

Sudca rozhodol, že tajné prepisy veľkej poroty z roku 2019 pochádzajúce zo súdneho vyšetrovania Jeffreyho Epsteina v kauze obchodovania s ľuďmi môžu byť zverejnené.

Včera 19:10

Ústavný súd v Kirgizsku zamietol návrh zákona, ktorý by obnovil trest smrti.

Včera 19:09

Rakúsky súd oznámil, že ako neprípustné zamietol odvolanie prokuratúry proti rozhodnutiu krajinského súdu v rakúskej metropole z novembra 2024 nevydať ukrajinského oligarchu Dmytra Firtaša do USA, kde je obvinený z úplatkárstva. Jeho rozhodnutie je konečné.

Včera 18:57

Dánsko oznámilo, že ženy postihnuté programom nútenej antikoncepcie v Grónsku budú môcť požadovať odškodnenie vo výške 300.000 dánskych korún.

Včera 18:14

Zahraničný výbor Poslaneckej snemovne českého parlamentu neschválil návrh uznesenia hnutia STAN o podpore Ukrajiny a podpore spojeneckých záväzkov v rámci NATO. Minulý týždeň neprešlo ani v obrannom výbore.

Včera 18:13

Európska komisia navrhla zmeny svojich vlastných environmentálnych predpisov s cieľom zmierniť byrokratickú záťaž podnikov.

Včera 18:13

Macron oznámil, že telefonicky hovoril s Trumpom a ďalšími európskymi lídrami. Témou rozhovoru bola Ukrajina a snahy o pokrok v rokovaniach o mieri.

Včera 18:01

Tomáš Drucker uviedol, že audit inovačných výziev neodhalil závažné nedostatky, iba nedostatky administratívneho charakteru a etické pochybenia.

Včera 17:43

Vydavateľstvo Fayard uviedlo na trh knihu Denník väzňa od Nicolasa Sarkozyho, v ktorej opisuje tri týždne strávené vo väzbe po odsúdení v tzv. líbyjskom procese.

Včera 17:41

Maďarský minister zodpovedný za záležitosti Európskej únie János Bóka potvrdil, že na ľvovské neformálne zasadnutie ministrov pre európske záležitosti krajín EÚ neodcestuje.

Včera 17:28
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Krzánová: Lietadlo pristane aj bez motorov, hrozba je skôr požiar na palube

Letectvo je jednou z profesií, kde sa doteraz dokázalo presadiť len minimum žien. Tie dominujú skôr na pozíciách letušiek či pozemného personálu, no pilotiek stále nie je dosť. Ivana Krzánová je jednou z tých, ktorým sa to darí. Je na najlepšej ceste splniť si svoj sen a riadiť lietadlo v renomovanej leteckej spoločnosti na pravidelných linkách.

❚❚
.

V rozhovore v rámci multimediálneho projektu TASR Osobnosti: tváre, myšlienky prezradila, čo je potrebné k tomu, aby sa človek stal pilotom, ako poznať Slovensko z výšky, aj to, čo je najväčším rizikom pri lietaní.
Ako ste sa dostali k lietaniu?

Nikto ma k nemu neviedol, no pomaly som k nemu začala inklinovať. Napokon, po prvý raz som letela, až keď som mala 18 rokov. Rozhodujúci moment prišiel práve v maturitnom ročníku, keď som sa rozhodovala, kam ísť ďalej študovať, informatiku či letectvo. Napokon to vyhrali lietadlá a podľahla som im naplno hneď od začiatku štúdia. Keď som potom chodila na dovolenky lietadlom, viac fotografií som spravila z jeho paluby ako z cieľovej destinácie.
Nie je to však príliš chlapský svet pre ženu?

Veľa žien tu nie je, to je pravda. Zatiaľ je to však fajn. Mám licenciu súkromného pilota a teraz sa učím a trénujem, aby som mohla pilotovať aj dopravné lietadlá. Tam potom uvidím, ako ma akceptuje množstvo mužov – pilotov. V niektorých krajinách sa už postupne zvyšuje percento žien. Letectvo som vyštudovala na vysokej škole v Košiciach, kde bol približne rovnaký pomer oboch pohlaví. Po nej som pokračovala ako letuška v Dubaji. Tam som si chcela zarobiť peniaze na splnenie svojho sna, byť pilotkou.
Na čo vás pripravila vysoká škola, keď ste sa po nej ešte nestali pilotkou?

.

Študovala som riadenie leteckej dopravy. Absolvent takéhoto odboru sa môže uplatniť v akejkoľvek leteckej spoločnosti v rámci pozemnej prevádzky. Aj tí, ktorí na škole študovali program Profesionálny pilot, skončili ako bakalári a ak chceli pokračovať, museli ísť na inžinierske štúdium k nám.
To znamená, že na to, aby sa stali profesionálnymi pilotmi, im vysoká škola nestačila?

Nie celkom, pretože po skončení bakalárskeho štúdia sú absolventi zvyčajne držiteľmi licencie súkromného pilota. Výučba teórie je zabezpečená počas štúdia a praktický letecký výcvik má na starosti zmluvná výcviková organizácia, akou je napríklad letecká škola v Trenčíne. Každý, kto chce lietať, si musí začať robiť licenciu súkromného pilota. Na jej získanie je potrebné absolvovať 100 hodín teórie a 45 hodín lietania. Toto štúdium stojí približne 6300 eur. Z tých leteckých hodín je približne polovica na pozícii kapitána, čo sú najdôležitejšie skúsenosti. Držiteľ tejto licencie pokračuje v lietaní, aby získal ďalšie skúsenosti ako veliteľ lietadla a požadovaný nálet hodín. Potom je možnosť uchádzať sa o licenciu obchodného pilota s teóriou dopravného pilota. Rozdiel je v tom, že pri dopravnom pilotovi je väčší rozsah štúdia. Celkovo obe licencie stoja ďalších 36.000 eur a k tomu ešte napríklad letiskové poplatky. Celé štúdium obvykle trvá dva roky. Závisí to od počasia, či sa dá často lietať a aj od vyťaženosti študenta, ako intenzívne sa dokáže venovať štúdiu a tréningu.
Takže koľko hodín musí nalietať študent, aby sa stal pilotom?

Minimálne 200 hodín. Ak ich absolvuje, tak nízkonákladové letecké spoločnosti už po ňom môžu siahnuť. Potom si musia ešte spraviť typový výcvik na konkrétne lietadlo a môžu ísť do ostrej prevádzky. Je to model, ktorý funguje pri akejkoľvek leteckej spoločnosti. Pilot musí vždy absolvovať školenie presne na tom type lietadla, na akom tá spoločnosť lieta. Samozrejme, tie najväčšie svetové aerolinky typu Emirates už vyžadujú pilotov, ktorí majú nalietaných niekoľko tisíc letových hodín. Len pre ilustráciu, ročne môže pilot nalietať maximálne 900 hodín.
Potom je asi najlepšie zacvičiť sa na nejaký veľmi rozšírený typ lietadla ako je Boeing 737…

Presne tak. Veľmi by som chcela lietať napríklad na A 380, čo je najväčšie dopravné lietadlo. No moje šance uplatniť sa, by potom boli omnoho nižšie, lebo tento typ lietadla vlastní možno desať leteckých spoločností na svete.
Majú letecké spoločnosti nejaké ďalšie požiadavky na prijatie pilota okrem nalietaných hodín?

Sú to niekoľkoetapové pohovory, ktoré zahŕňajú psychotesty, základný pohovor a letecký trenažér. To je základ, ktorý majú všetky spoločnosti. Môžu sa líšiť v tom, že vyžadujú napríklad viac stretnutí s uchádzačmi alebo skupinové testy, aby ich čo najlepšie spoznali.
Aký je rozdiel v podmienkach pre pilotov a letušky pri nízkonákladových a klasických leteckých spoločnostiach?

.

Vo väčších a klasických aerolinkách sú piloti a letušky spokojnejší s platovými aj s ďalšími podmienkami, ako je napríklad zadarmo bývanie alebo transfer na letisko a z letiska. K ich pohode prispievajú aj benefity, ako sú vstupy do posilňovaní či do rezortov pri mori. U nízkonákladoviek to tak nefunguje. Tam dostávajú piloti a letušky výplatu a všetko ostatné si musia hradiť vo vlastnej réžii.
Aká je emócia v človeku, ktorý chce lietať, pilotovať lietadlo? Prečo to robí?

Asi sa chce odpútať od zeme a hľadá voľnosť pohybu. Určite je väčšia ako v aute, ktoré musí ísť po vyznačenej ceste. U mňa je to aj splnenie takmer nedosiahnuteľného sna.
Asi je však rozdiel aj v tom, aké lietadlo pilotujete, či veľké, kde sa vyletí a ide na autopilota, alebo malé, kde je ručné riadenie nepretržité…

Najkrajšie lietanie je na malých lietadlách, hore-dole po celom Slovensku. To si viem najviac vychutnať. Už som si skúsila let aj na väčšom lietadle, na autopilota, no tam len kontrolujete prístroje, inak je to trochu nuda. V malom lietadle musí človek vyriešiť problém, ako udržať lietadlo vo vzduchu v jednom smere a výške. Základom je to, že pilot musí v prvom rade lietať, potom navigovať a potom komunikovať. Pri navigácií vo výcviku by sa nemalo používať GPS, ale poznať mapu. Musím sa oboznámiť s krajinou, ako vyzerá v porovnaní s mapou. Nachádzam styčné body, ako sú nejaké komíny, väčšie mestá, pohorie, podľa nich sa dá orientovať. Inštruktor sa ma často spýtal, aká je to dedina pod nami. A ja som ju musela vyhľadať v mape. Vždy musíte v lietadle vedieť presne, kde ste. To je spočiatku ťažké. Keď idete autom, vojdete do dediny a vidíte jej názov. Keď lietate, žiadna tabuľka tam nie je. Vyslovene sa musíte riadiť podľa toho, čo vidíte. Reliéf krajiny, vodné nádrže, tvar miest, komíny.
Takže sa nedá naučiť pilotovať, keď je zamračené?

Ak je základňa oblačnosti príliš nízko, vizuálne sa nelieta. Keď človek získava licenciu súkromného pilota, všetko je to len podľa podmienok lietania za viditeľnosti.
Slovensko musíte mať z výšky v malíčku…
Západ Slovenska, aj trasu do Popradu. Ak má niečo človek raz či dvakrát za sebou, už to pozná a nepotrebuje ani mapu.
Aký má dolet malé lietadlo?

Maximálne päť hodín. Pri plánovaní letu sa vždy počíta so štyrmi hodinami a štvrť, 45 minút je rezerva. Otázne už potom je, či pilot vydrží sedieť štyri hodiny v lietadle, predsa len máva svoje potreby.
Aká je premávka nad Slovenskom?

.

Človek by ani nepovedal, ale veľmi veľa slovenských miest má malé aeroklubácke letiská, odkiaľ sa bežne športovo lieta. Už sa mi teda niekoľkokrát stalo, že som dostala radu na vyhnutie, alebo že na mojej druhej hodine vo vzdialenosti tri míle je nejaké iné malé lietadlo a ide v mojom smere. Takže som musela zmeniť výšku alebo kurz.
Mali ste niekedy vo vzduchu strach, že už išlo o život?

Nie, nemala som taký stav. Je to zvláštne, ale asi dosť verím modernej technike, ktorá je nainštalovaná v lietadlách. Keď sú napríklad turbulencie, cestujúci sa zvyknú báť, no to sa ešte nič nedeje. Letela som aj cez búrku, nebolo to ľahké, ale zvládli sme to. Veľké dopravné lietadlá dokážu zniesť veľmi silné turbulencie. Majú meteoradar, piloti sa im vedia vyhnúť na míle. Veľakrát vidia vysoké kopovité oblaky a pohodlne ich obídu. Ak sa nedá búrke vyhnúť úplne, vďaka meteoradaru si vedia nájsť najbezpečnejšiu trať. Na displeji vidia intenzitu i jadro búrky, vidia, ktoré oblasti sú najnebezpečnejšie a kde sú prúdy vzduchu najsilnejšie. Tie potom vytvárajú vibrácie a preťaženia na konštrukcii lietadla. Vďaka tomu sa silným turbulenciám zvyčajne dokážu vyhnúť. Práve preto sa cestujúci turbulencií nemusia báť. V minulosti boli nehody, ktoré súviseli s tým, že lietadlá boli konštrukčne slabšie, alebo im zlyhali motory. V súčasnosti, ak by sa aj oba vypli, lietadlo stále letí. Ide kontrolovane k zemi, no stále má dostatočný dolet, počas ktorého si piloti vedia vybrať vhodnú plochu na pristátie. Aj bez jediného motora každé lietadlo pristane. S jedinou výnimkou – uprostred oceánu, prípadne hôr, vtedy je problém. Najviac sme sa báli požiaru na palube lietadla. To je skutočná hrozba, a preto sú také prísne protifajčiarske opatrenia.
Zažili ste nejaký reálny problém na palube počas letu?

Menšie zdravotné ošetrenie som zažívala každý druhý let, to sú pomerne bežné veci. Dialo sa to najmä na dlhších letoch a u starších ľudí, ktorí mali nevoľnosti alebo trombózy z dlhého sedenia. Letušky sú však pripravované na akúkoľvek situáciu na palube, aj na pôrod aj na úmrtie. Piloti sa trénujú na akýkoľvek technický problém, napríklad na výpadok motora. Na to existuje postup, ktorý musia dodržať. Vtedy je dôležité dodržať správne zásady pri núdzovom pristátí. Napríklad pilot ľahkého lietadla musí nájsť vhodné miesto na núdzové pristátie, aby tam neboli stromy, elektrické vedenie, stádo kráv. Vybrané miesto by nemalo smerovať dolu kopcom. Potrebné je uvážiť smer vetra. Pristáva sa proti vetru, nie naopak. Moderné motory však už dnes nezvyknú vypadávať.

 

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.

Potýčka po rokovaní vlády: Kaliňák drsne uzemnil novinára

Na brífingu ministrov po rokovaní vlády došlo v stredu k vážnej slovnej prestrelke

10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom

Macron, Merz a Starmer rokovali s Trumpom, informoval zdroj v Elyzejskom paláci

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Mierová dohoda do Vianoc“: Trumpovo ultimátum pre Zelenského

Americký prezident Donald Trump vyslal Kyjevu jasný odkaz, keď vydal ultimátum, v ktorom Washington nalieha na uzavretie mierovej dohody s…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister vnútra: „Čurillovcom, médiám ani opozícií ustupovať nebudem“

Matúš Šutaj Eštok vo svojom príspevku na sociálnej sieti upozorňuje na to, ako sa rozhodnutie súdu v jeho spore s…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj oznámil nové rokovania s USA

Zelenskyj oznámil na dnes nové rokovania s USA o návrhu dokumentu, ktorý bude podrobne opisovať proces obnovy a hospodárskeho rozvoja…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Mogheriniovej korupčný škandál sa prekvapivo rýchlo zamietol pod koberec. Je v tom niečo viac?

Európski spojenci bývalej šéfky európskej diplomacie  a podpredsedníčky Európskej komisie Federicy Mogheriniovej sa horkokrvne snažia bagatelizovať korupčný škandál spojený s jej menom.…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia sa odkázaným ľuďom otočila chrbtom

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš včera oznámil, že parlament schválil tak dlho očakávanú reformu financovania sociálnych…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Herodotos Dejiny

Herodotove Dejiny predstavujú prvé zachované historiografické dielo európskej kultúry. Knihu nájdete TU

10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Koso pre HS o ETS-2: Ľudia ani netušia, aká pohroma sa na nich valí

Téma ETS-2 sa na istý čas objavila aj v našom verejnom priestore, no potom, ako sa EK rozhodla začiatok jej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

Na diaľnici v Berlíne sa odohrala nočná mora všetkých vodičov. Trans osoba sa postavila pred súd

Skutok, ktorý nemá obdoby: Vyčíňanie transrodovej ženy na nemeckej diaľnici si mohlo vyžiadať desiatky obetí – z mosta zhadzovala dlažobné…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fero Joke nie je len príbeh obťažovania, ale hlavne mediálnej manipulácie

Influencer sa na druhý deň od zverenenia šokujúceho videa síce kajal, ale zaráža prístup mainstreamu a expertov na lov lží…

10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Takto zlyhala hrádza voči progresivizmu

Progresívne sily diktujú spôsob, akým budú vysoké školy vzdelávať budúce generácie. Útočia aj na spisovnú slovenčinu

10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Elon Musk projekt DOGE oľutoval

Miliardár a technologický mág Elon Musk sa obzerá do minulosti: Jeho pôsobenie v „Department of Government Efficiency“ pod vedením Donalda…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kéry: Bruselský aktivizmus ohrozuje naše hodnoty. Manželstvo musí zostať chránené

Súdny dvor EÚ nedávno členským štátom nariadil, že sú povinné  administratívne uznávať manželstvá osôb rovnakého pohlavia, ak boli uzatvorené v…

10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia schválila pomoc vo výške 14 miliárd eur pre prvú jadrovú elektráreň v Poľsku

Stavba prvej jadrovej elektrárne v Poľsku sa má začať po schválení balíka štátnej pomoci vo výške 14,2 miliardy eur Európskou…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ak zvíťazí strana Tisza, Maďarsku hrozí masová migrácia

Kým Maďarsko už desať rokov chráni hranice Európy a minulo na to stovky miliárd forintov, bruselskí byrokrati by podporu poskytli…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Ferenčákom, Drucker neočakáva stiahnutie návrhu na odvolanie Ferenčáka z čela výboru

Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok bude hovoriť s poslancom Jánom Ferenčákom. Po rokovaní vlády to uviedol minister školstva a podpredseda…

10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Najdlhšie cesty na svete: Top 5 trás, ktoré spájajú kontinenty

Najdlhšie cesty predstavujú zásadné spojenia medzi krajinami a regiónmi, umožňujú rozsiahle cestovanie, obchod a globálnu konektivitu. Vďaka nim môže doprava…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Rusko odpovedalo Zelenskému na návrh vyhlásiť “energetické prímerie”

Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov vyhlásil, že Rusko „pracuje na mieri na Ukrajine, nie na prímerí“

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Bezpečnosť na pracovisku: 15 šialených momentov, keď ju zamestnanci totálne ignorovali

Bezpečnosť na pracovisku by mala byť samozrejmosťou, no niektorí zamestnanci ju berú skôr ako odporúčanie než povinnosť. A výsledkom sú…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Čo znamená vyhlásenie Zelenského o pripravenosti na voľby počas vojny?

Zelenskyj v odpovedi na výzvu Trumpa usporiadať voľby vyhlásil, že je pripravený tak urobiť aj počas vojny

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Yamalovi praskli nervy. Pri striedaní ledva podal ruku a zamieril preč

Lamine Yamal opäť pútal pozornosť - tentoraz nielen hrou, ale aj reakciou na svoje striedanie. V utorňajšom zápase proti Eintrachtu…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Poľsko sa plánuje zbaviť posledných stíhačiek MiG-29 na Ukrajine. Nebude to zadarmo

Ukrajina, 10. decembra 2025 - Prevod lietadiel je údajne podmienený dosiahnutím ich cieľovej životnosti a absenciou perspektív ich ďalšej modernizácie…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa vykoľajil vlak, k zraneniam nedošlo

Na Hlavnej stanici v Bratislave sa v stredu vykoľajil vlak súkromného dopravcu Leo Express. Pre TASR to potvrdil jeho hovorca…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ďalší bod napätia - hraničné rieky na juhu USA

USA, 10.decembra 2025 - Trump žiada od Mexika, aby bezodkladne splnilo podmienky vodnej zmluvy z roku 1944. Mexiko sa odvoláva na…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Dovolíme NEST-u a Gerulate, aby v ére DSA určovali hranice povoleného názoru?

Necháme v ére DSA rozhodovať NEST a Gerulatu, čo je „hnev“?

10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Môžu ešte Briti prehovoriť nahlas o tom, že sú kresťanskou krajinou?

Britský učiteľ si dovolil napomenúť študenta s migračným pôvodom, ktorý v škole vykonával tradičný moslimský rituál, a upozornil ho, že „Británia je ešte…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Reálne kroky Donalda Trumpa pre ukončenie vojny na Ukrajine mierovou dohodou

Politické rozhodnutia  45. a následne 47. prezidenta USA Donalda Trumpa potvrdzujú môj názor, že pre geopolitický vývoj vo svete je…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Zástupcovia nepálskeho vedenia podpísali dohodu s predstaviteľmi hnutia Generácia Z, ktorého septembrové protesty viedli k zosadenie vlády.

Včera 19:59

Denisa Saková povedala, že poslanci dostanú energopomoc, ich vyňatie z nej by bolo protiústavné. Majú však možnosť ísť priamo za predajcom elektrickej energie a plynu a zmeniť si tarifu na takú, ktorá nie je kompenzovaná energopomocou.

Včera 19:36

ÚRSO pripravuje zásadné zmeny v spôsobe účtovania elektriny. Zavedením pásmových taríf budú mať odberatelia ceny odstupňované podľa výšky ročnej spotreby.

Včera 19:35

Islandská štátna televízia oznámila, že bude bojkotovať budúci ročník Eurovízie.

Včera 19:34

.

Začal sa boj o medzinárodné impérium: Kto kúpi Lukoil?

Ruská spoločnosť Lukoil má do 13. decembra čas na rokovania o predaji väčšiny svojich medzinárodných aktív. Medzi svetovými ropnými spoločnosťami…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Teenageri sa stanú pokusnými králikmi”

Austrália ako prvá krajina na svete zakazuje deťom do 16 rokov prístup na TikTok, Instagram a iné sociálne siete

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

EÚ rozhodla o povinnej solidarite pri prerozdeľovaní migrantov. Generál reaguje: „No nie je to krásne?!“

Európska únia na zasadnutí ministrov vnútra rozhodla o tzv. “….povinnej solidarite …” pri prerozdeľovaní žiadateľov o azyl. „Dočkali sme sa… No…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Najvplyvnejší muž v Európe si myslí, že Európa je plná lúzrov

Najdôležitejší európsky politik podľa popredných európskych novinárov a vplyvných osobnosti z POLITICO v rámci hodnotenia, ktoré prebieha posledných desať rokov, nielen…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov