USA 4. novembra 2014 (HSP/RT/Foto:TASR)
Facebook vylaďoval tok správ
Počas prezidentkých volieb v roku 2012 sociálna sieť Facebook manipulovala prísunom spravodajstva, ktoré využívali takmer 2 milióny Američanov. Manipulácia zvýšila volebnú účasť o 3 percenta. Informáciu zverejnila Russia Today odvolávajúc sa na vlastné prieskumy spoločnosti Facebook.
Zverejnené odhalenie uvádza, že Facebook tri mesiace pred volebným dňom v roku 2012 “vyladil“ tok správ pre 1,9 milióna Američanov, ktorí zdieľali spravodajské príspevky zverejnené na profile svojich priateľov. Efekt sa prejavil najmä u príležitostných užívateľov Facebooku.
Spoločnosť svojich užívateľov o psychologickom experimente neinformovala. Dôvodom je aj skutočnosť, že na základe podmienok využívania služby, s ktorými osoba pri registrácii súhlasí, môžu byť dáta užívateľov využité pri internej činnosti, vrátane riešenia problémov, analýz dát, testovania a výskumu zlepšenia služieb. Výskumníci tvrdia, že ich experiment bol v súlade s podmienkami využívania služby.
Volebnú účasť vzrástla zo 64 na 67 percent
O experimente sa verejnosť prvýkrát dozvedela po rozhovore s Ladou Adamicovou ešte v roku 2012. Ďalšie podrobnosti boli zverejnené až nedávno v Mother Jones. V rozhovore Adamicová uviedla, že jej kolega Solomon Messing “dolaďoval“ toky informácií. Následne Messing skúmal danú skupinu a zistil, že volebná účasť a politická angažovanosť, na základe publikovaných informácií vzrástla zo 64 na 67 percent.
Michel Buskley, viceprezident pre komunikáciu na Facebooku uviedol, že Messingova testovacia štúdia bola navrhnutá tak, by bolo možné vidieť, ako používatelia reagujú na kanály, ktoré sú významnejšie.
Úplné informácie ohľadom experimentu by mali byť zverejnené až v priebehu roka 2015.
Politici ako tovar
Experiment s voľbami nie je prvým, kedy Facebook manipuloval s ľuďmi. Predošlý sa týkal zverejňovania pozitívnych a negatívnych emócii a reakcií ľudí na statusy svojich priateľov.
Experiment priniesol výsledok, ktorý tvrdí, že v prípade zníženia počtu pozitívnych správ v sieti, ľudia publikujú menej pozitívnych statusov. Zníženie počtu negatívnych správ malo opačný účinok.” Experimentálne výsledky svedčia o tom, že emócie vyjadrené ľuďmi na Facebooku, nás vlastne priamo ovplyvňujú,” potvrdili autori publikovaného výskumu (viac tu).
Experiment ohľadom zdieľaných správ poukázal na určitú manipuláciu voličov. Avšak exituje možnosť, že spracované údaje budú využívané pri manipulácii verejnej mienky, obáva sa sociológ Zejnep Tufekci. Podľa neho je teraz trend v politike jasný – politici bohatých strán budú predávaní ako tovar.
ru