“V živote som nepovedal, keď som nastúpil, že dostaviame diaľnicu v roku 2020. Bol som prvý, čo som povedal, že diaľnicu dostaviame, ak sa všetko dobre podarí, v roku 2025 alebo 2026,” povedal Érsek. Pripomenul, že v tomto termíne by mohol byť dokončený v optimálnom prípade úsek D1 Turany – Hubová, jediný zatiaľ nerozostavaný úsek na hlavnej domácej diaľnici medzi Žilinou a Prešovom. Trasa úseku musela byť pre zosuv zmenená, bude zahŕňať aj tunely Korbeľka a Havran. Minister poznamenal, že aj nová trasa D1 Turany – Hubová je už napadnutá aktivistami, resp. verejnosťou, čo označil za slovenský folklór.
Pokiaľ ide o problematickú výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové, minister informoval, že o stavbu sa aktívne zaujímal od nástupu do funkcie v lete 2016. “Niekedy tam robilo päťsto ľudí, potom 250. Vlani v októbri stavali na pätnástich objektoch (z 226). Na 75 stavebných objektoch mali vydané stavebné povolenie,” upozornil minister dopravy. Počet pracovníkov na stavbe sa neskôr znižoval. Už vtedy podľa vlastných slov pochopil, že túto stavbu nemôžu dokončiť podľa plánu do konca tohto roka pre veľké meškanie prác. Zhotoviteľ nedokázal povedať, kedy stavbu dokončí, a navyše dlhuje subdodávateľom za vykonané práce.
Z týchto dôvodov vláda na návrh ministra dopravy nedávno schválila spôsob riešenia situácie na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové. Národná diaľničná spoločnosť sa dohodla s taliansko-slovenským zhotoviteľom Salini Impregilo a Dúha na ukončení zmluvy o dielo s tým, že budú postupne vyplatení subdodávatelia. Zhotoviteľ pre tento účel už aj zložil potrebnú bankovú záruku. Nový zhotoviteľ na dokončenie stavby vzíde z nového verejného obstarávania formou súťažného dialógu.
OĽaNO je sklamané z pôsobenia ministra dopravy a výstavby
Hnutie OĽaNO je veľmi sklamané z činnosti ministra Arpáda Érseka. Poslanec Ján Marosz za uvedené hnutie v piatkovej rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi Národnej rady SR k odvolávaniu šéfa rezortu dopravy povedal, že minister neplní to, k čomu sa zaviazala vláda vo svojom programovom vyhlásení.
“Diaľnice stoja a vlaky horia. Toto je, pán minister, vaša vizitka. Nie ste zlý človek, ale táto krajina potrebuje napredovať,” povedal Marosz s tým, že “doprava zamrzla v roku 2016”. Poslanec pripomenul, že už vlani upozorňovali na nespoľahlivé vlaky opravované vo Vrútkach, ktoré sú napriek novote často pokazené a železnice nakupujú ďalšie.
“Z 25 zmodernizovaných rušňov momentálne jazdí desať až jedenásť, ostatné sú odstavené v železničných dvoroch. Po vážnych problémoch s horiacimi alebo roztrhnutými vlakmi sme volali po lepšej údržbe vlakov a lepších manažéroch v štátnych železničných firmách,” poznamenal Marosz. Upozornil tiež na to, že počet zmeškaných alebo úplne odrieknutých vlakov sa výrazne zvyšuje, rastie množstvo rozbitých železničných tratí a plánovaná koordinácia vlakov a autobusov cez národnú dopravnú autoritu je v nedohľadne.
Za absolútne zlyhanie považuje OĽaNO zastavenie prác na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové, ktorý mal byť hotový koncom tohto roku. “Práve pre neschopnosť posledných ministrov Smeru a Mostu sa stavba tohto úseku výrazne predraží a jej dokončenie sa oddiali minimálne o štyri roky,” povedal Marosz. OĽaNO poukázalo na problémy na tejto stavbe ešte vlani v novembri, keď odchádzali robotníci. “Tento stav bol iba vyvrcholením vašej trojročnej nečinnosti. Nožnice, čo malo byť urobené, a nebolo, sa začali otvárať už v roku 2015. Nič sa však nestalo a rezort dopravy pokračuje v trende všeobecného úpadku,” tvrdí Marosz.
V roku 2018 nebol podľa poslanca dokončený ani rozostavaný jediný nový úsek diaľnice či rýchlostnej cesty. “Takýto stav sme tu naposledy mali v roku 1992,” upozornil Marosz. Stav ciest prvej triedy a najmä mostov na nich sa podľa neho nelepší, skôr naopak. Poslanec kritizoval aj situáciu na stavbe D4 a R7 pri Bratislave, kde sa majú diať nekalé veci pre podozrenie z navážania odpadkov na stavbu diaľnice, čo môže ohrozovať zdroje pitnej vody. Projekty sa podľa neho menia za pochodu tak, aby sa šetrilo bez ohľadu na životné prostredie.
“Namiesto toho, aby ste sa sústredili na tieto najvážnejšie dopravné problémy, projektujete luxusné riešenia na podstatne menej frekventovaných cestných úsekoch väčšinou na juhu Slovenska, napríklad, obchvat Komárna,” vyčítal Marosz ministrovi dopravy. Kritizoval aj zámer na zriadenie národného leteckého a lodného dopravcu, čo si vysníval šéf SNS Andrej Danko. “Nemajú opodstatnenie, minimálne, kým nezachránime jediného národného dopravcu, a to je železničný,” dodal Marosz. OĽaNO preto bude hlasovať za vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy.
Bugár vníma snahu opozície o odvolanie Érseka ako čisté politikárčenie
Podpredseda Národnej rady SR a predseda strany Most-Híd Béla Bugár vníma snahu opozície o odvolanie ministra Érseka ako čisté politikárčenie. Podporil ministra dopravy s tým, že na tento post nastúpil až pol roka po začiatku volebného obdobia v roku 2016 (v auguste) z pozície štátneho tajomníka, ale zvládol to výborne.
“Je to ministerstvo bez škandálov. Nepamätám si jeden finančný škandál, ktorý by bol spomínaný v súvislosti s týmto rezortom. Keby taký existoval, som na sto percent presvedčený, že je to v dôvodovej správe aj patrične vyzdvihnuté,” povedal Bugár v rozprave počas mimoriadnej 44. schôdze Národnej rady SR o odvolávaní šéfa rezortu dopravy. Na adresu opozičných poslancov uviedol, že chcú odvolávať ministra, ktorý nemá žiadny škandál.
Érsek podľa Bugára zároveň rieši problémy, ale nespôsobuje ich. “V čase, keď Arpád Érsek nastúpil na post ministra dopravy, napríklad nebolo jasné trasovanie najdôležitejšieho úseku D1 Turany – Hubová. Práce na výstavbe na kritickom úseku D1 pri Ružomberku boli pozastavené, chýbali kľúčové stavebné povolenia, napríklad na výstavbu D4 a R7,” poznamenal Bugár. Pripomenul, že parlament musel v skrátenom konaní prijať novelu zákona, ktorá zamedzila tomu, aby ziskuchtiví občania mohli účelovo zabrzdiť výstavbu D4 a R7.
“Opozícia ministra Érseka kritizuje, že za minulý rok neodovzdal ani jeden kilometer úseku diaľnic. Keď nastúpil, v zásobníku projektov na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa nenašiel nič,” upozornil Bugár. Aj preto bol rok 2018 rokom vyhlasovania súťaží, aby jeho nástupca nenašiel prázdny zásobník projektov. “To nie je len o tom, že zoženiete peniaze, ale aj o tom, že máte čo stavať,” dodal Bugár.
Arpád Érsek zostáva na poste ministra dopravy a výstavby
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek zostáva naďalej na svojom poste. Národná rada SR mu v piatok na záver mimoriadnej 44. schôdze pri hlasovaní nevyslovila nedôveru. Návrh časti poslancov opozície na odvolanie šéfa rezortu dopravy podporilo 44 poslancov, proti bolo 48 a zdržal sa jeden poslanec z 93 hlasujúcich. Mimoriadna schôdza parlamentu trvala od piatkového rána bez prestávky vyše sedem hodín a podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar ju následne uzavrel.