Bratislava 19. apríla (TASR) – Od európskych krajín by malo Slovensko odpozerať, ako sa rieši parkovanie ťažko zdravotne postihnutých i motocyklov. Aj takéto rady chce od Európskej parkovacej asociácie (EPA) tá naša. Jej zástupcovia prišli v týchto dňoch po prvýkrát na Slovensko, aby sa podelili so skúsenosťami z Európy.
"Každá krajina a každé mesto je iné, ale problémy spojené s parkovaním sú podobné. Chýbajú parkovacie miesta, vodiči si myslia, že za parkovanie platia veľa, nesprávne odstavené autá blokujú premávku či parkovacie zariadenia nemajú dostatočnú kvalitu," hovorí o problémoch s parkovaním prezident EPA Nick Lester. Vďaka výmene informácií si však krajiny podľa neho vzájomne môžu pomôcť. "V každej nájdeme dobré témy, ktoré možno ponúknuť ďalším," pripomína.
Slovenská parkovacia asociácia (SPA) chce od Európy pomoc s parkovaním zdravotne ťažko postihnutých (ZŤP) aj motocyklov. Pre dvojkolesových Slovensko podľa predsedu SPA Milana Tašku potrebuje normu. "S preukazmi ZŤP nám zase dnes parkujú rôzni mladíci, ľudia, ktorí ani nevezú človeka na ošetrenie. Takéto auto však mestská polícia nemôže odtiahnuť, čo je správne. Zároveň by mal však jeho vodič preukázať, že tam je právom a ak stojí na mieste pre ZŤP desať hodín, nezaberá miesto ľuďom, ktorí sú ťažko zdravotne postihnutí,“ vysvetlil pre TASR predseda SPA. Takýto preukaz už vraj podľa neho našli aj v 28-miestnom autobuse. EPA tak bude hľadať medzi inými štátmi Európy riešenia, ktoré v týchto prípadoch uplatňujú. Slovensko by si z nich potom mohlo vybrať tie, ktoré preň budú vhodné.
Lester dnes rovnako podotkol, že každé mesto sa musí zaoberať parkovaním, lebo je to súčasť dopravnej stratégie. Podľa štatistiky len 11 percent zo svojho času auto jazdí, zvyšok parkuje. "Videli sme príliš veľa zlých výsledkov, keď sa na parkovanie zabúda. Výsledok je všade príliš veľa áut a komplikovaná doprava," upozorňuje. Vodičov pri riešení parkovania podľa neho netreba obchádzať, ale naopak, vtiahnuť do procesu. "Každý z nich si totiž myslí, že je expert na parkovanie, ale bežne sú tieto riešenia podstatne komplikovanejšie," podotkol.
Zatiaľ čo v 70. rokoch bolo na desať obyvateľov jedno vozidlo, dnes pripadajú podľa Tašku takmer dve autá na štvorčlennú rodinu. "Problém parkovania na Slovensku je asi 40-ročný, kedy sa zanedbalo budovanie parkovacích plôch," vysvetľuje. Slovensko sa podľa neho drží európskeho štandardu, pokiaľ ide o technológie, napríklad automaty či platby cez sms lístok. Čo mu však chýba sú dopravno-inžinierske analýzy a nejaký systém. "Ak chce mesto zaviesť parkovaciu politiku, musí vyriešiť asi 12 skupín ľudí. Nakupujúcich, turistov, rezidentov, zásobovanie, zdravotne postihnutých, taxíky, školákov, hotely, sanitky," vymenúva Taška. "Nájsť tam rovnováhu a zabezpečiť obrátkovosť parkovacieho miesta je problém. Ak nemáme dobré podklady, veľmi ťažko dobre rozhodneme."
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukový záznam.