Ako uvádza britský The Telegraph, “v rámci projektu budú k bielym mužom na vyšších akademických pozíciách priradené mladšie ženské kolegyne pôvodom z etnickej menšiny ako mentorky”, aby tak lepšie pochopili sociálnu diverzitu.
Profesor John Rowe, ktorý dohliada na projekt na Birminghamskej univerzite, dúfa, že to umožní vynikajúcim profesorom pochopiť ich nevedomú zaujatosť, aby tak nadobudli “úplne znepokojujúci pocit”. Aby tak neboli podvedome zaujatí voči niektorým menšinovým skupinám.
“Zatiaľ čo je dobre známe a zrejmé, že ženy a menšinové skupiny trpia neúspechom v ich kariérnom postupe, nikto skutočne nerozumie, prečo. Nie je to tak, ako keby existovali nejaké zjavné predsudky. Má to niečo spoločné so systémom alebo spôsobom, akým sa systém vyvinul, a potrebujeme zistiť, prečo,” vysvetľuje Rowe zámer projektu zameraného na boj proti predsudkom, financovaného Výskumnou radou pre inžinierske a fyzikálne vedy (EPSRC).
Vládna agentúra EPSRC financuje jedenásť projektov “Rovnosť, rozmanitosť a začlenenie” ako súčasť antidiskriminačného úsilia vo výške 5,5 milióna libier. Birminghamská univerzita bude v tomto smere spolupracovať s výskumníkmi z Aberystwyth University a z University Hospitals Birmingham NHS Foundation Trust.
Rowe tiež dúfa, že sa zistia “základné príčiny”, ktoré vedú k nedostatočnému zastúpeniu akademických pracovníkov z radov žien a etnických menšín: “Berieme na vedomie, že predchádzajúce pokusy o riešenie týchto nerovnováh neboli úspešné, preto skúmame nové spôsoby pochopenia, ako podporiť našich kolegov spomedzi žien a etnických menšín.”
Ako podotýka Daily Mail, zvyčajne to býva tak, že starší skúsenejší vzdelávajú mladých, ale v tomto projekte boja proti predsudkom je to naopak. “V normálnom mentoringu máte staršiu osobu, ktorej úlohou je vzdelávať mladých. Ak to však obrátime, napríklad mladá akademička černošského pôvodu vysvetlí staršiemu mužskému profesorovi bielej pleti, kto sú, čím sa zaoberajú a aké sú výzvy, ktorým čelia,” vysvetľuje Rowe.
Jeden z projektov, ktorý vedie univerzita Heriot-Watt, si ako menšinovú skupinu vybrala osoby so zdravotným postihnutím v tom, ako pomôcť univerzitám udržať si takýchto pracovníkov.
Vzdelávania “podvedomej zaujatosti” sa už realizujú u akademických pracovníkov na Oxfordskej univerzite, keďže aj tam sa objavili isté náznaky “zaujatosti”, či celkovo patria na vysokú školu študenti z etnických menšín.