Slovensko 19. mája 2016 (HSP/Foto:Facebook-Marek Ormandík)
Dvaja slovenskí maliari, Marek Ormandík a Erik Bindeör, protestujú proti rozhodnutiu Európskej komisie, ktorá vyradila ich obrazy z výstavy v Bruseli. Umelci uvádzajú, že ide o prejav cenzúry. Komisia svoje rozhodnutia zdôvodnila tvrdením, že vyvolávajú strach i negatívne myslenie a sú na nich náboženské motívy, informuje server Pravda.sk.
„Zaskočilo ma to. Myslel som si, že nová zástava Európskej únie už bude vyzerať tak ako tento môj obraz. Že bude menej o politických hviezdach, ale o rôznych ľuďoch,“ reagoval pre menovaný portál Erik Binder. Jeho obraz Ako by nás jedna mater mala, ktorým rozpráva o absencii povedomia, že všetci žijeme spolu na jednej planéte a mali by sme sa naučiť existovať spoločne, úradníci tiež odmietli vystaviť.
Diela oboch výtvarníkov podľa zástupcov Európskej komisie vyvolávajú strach a negatívne myslenie. Predstaviteľom komisie sa zároveň nepáčia náboženské motívy. V oficiálnom vyhlásení sa uvádza, že sa oceňuje expresívnosť a sila týchto diel, ale sú považované za príliš ťažké na vystavenie v pracovnom prostredí.
Zástupcovia Komisie svoje rozhodnutie zdôvodňujú aj tvrdením, že Berlaymonte pracuje dvetisíc ľudí z členských krajín Európskej únie a zároveň tam chodia návštevníci z celého sveta, ktorí sú rôznych kultúr a vierovyznaní. „Je to verejná budova, a preto sa musíme vyhnúť akémukoľvek riziku spojenému s ukazovaním diel, ktoré by mohli spôsobiť kontroverzie,“ pokračuje oficiálne vyhlásenie Európskej komisie.
Kurátorka výberu Eva Trojanová však pripomína, že roky sme na Slovensku poznali cenzúru z ideologických dôvodov. Zásah do výberu teda považuje za neprijateľný a prekvapujúci.
„Ak zadávateľ predpokladá obmedzenia zo svojej strany, je namieste ich dopredu špecifikovať. Ak sa tak nestane, môže zamietavé stanovisko pôsobiť ako cenzúra,“ zhodnotila pre portál Pravda.sk kauzu riaditeľka Slovenskej národnej galérie Alexandra Kusá. Dodala, že ide o výstavnú prezentáciu v priestoroch administratívnej budovy, teda dekoráciu.
Marek Ormandík, autor obrazov “Stôl” a “Trest” v reakcii na rozhodnutie komisie uviedol, že kedysi u nás existovali tiché zákazy alebo sa šepkalo, kto nemôže vystavovať. „Ale napísať na papier, že umelecké dielo je politicky nekorektné a mohlo by pobúriť, je otrasné,“ dodal.
Erik Binder zas chápe „cenzorský zásah“ ako reakciu na rozruch, ktorý v Bruseli vyvolalo dielo českého výtvarníka Dávida Černého Entropa. „Bruselskí úradníci začínajú byť paranoidní vo svojej politickej korektnosti,“ dodal.
Dielo Dávida Černého Entropa v roku 2009 spôsobilo vášnivé debaty a v niektorých krajinách aj pobúrenie. Dielo ironicky zobrazilo členské štáty. Portál pripomína, že Bulhari kritizovali spojenie s tureckými toaletami, túto časť plastiky nakoniec zahalili. Slovensko malo zase tvar salámy, ktorá bola omotaná maďarskou trikolórou. Proti tomuto znázorneniu protestovalo naše ministerstvo zahraničných vecí, ale zakrytie alebo zmenu diela nepožadovalo.