Globálne previerku vykonávajú špecializované spoločnosti, ale o pripojenie k projektu môže požiadať akákoľvek spravodajská organizácia, ktorá bude za pomoci algoritmov vyhodnotená ako hodnoverný zdroj informácií. V zozname organizácií hodnotiacich pravdivosť informácií sa už nachádza BBC, CNN, The Guardian, The New York Times a ešte ďalších 111 spoločností, ktoré americký prezident Donald Trump označuje ako Fake news pre ich nepravdivé a klamárske spravodajstvo. CNN tak označil priamo, ale v princípe je pod týmto pojmom potrebné chápať dnešné mainstreamové médiá.
Internetová spoločnosť Google odštartovala systém kontrolovanie faktov, ktorý má pomôcť používateľom odhaľovať v informačnom toku pochybné a hodnoverné zdroje informácií. Factchecking je v médiách prijatý a vykonávaný proces preverenia hodnovernosti informácií pred ich publikáciou.
V tlačovom vyhlásení Google stojí, že na internete sa každú minútu objavujú tisíce nových materiálov, a množstvo obsahov sa stáva nezmerným.
“Bohužiaľ, nie všetky materiály sú pravdivé a majú faktický základ, čo komplikuje ľuďom možnosť odlíšiť pravdu od výmyslu”.
S týmto cieľom bolo uprostred roku 2016 informované o spustení funkcie fackcheckingu v spravodajskom agregáte Google News. Táto funkcia bola vtedy dostupná len pre používateľov aplikácií Google pre iOS a Android na území USA a Veľkej Británie.
Ako je uvedené v tlačovej správe spoločnosti Google, po vyhodnotení činnosti systému a dostatočnom množstve spätnej väzby od užívateľov a médií v spoločnosti urobili rozhodnutie rozšíriť sféru činnosti factcheckingu aj na požiadavky v spravodajskom agregátu Google News, a tiež na požiadavky vo vyhľadávači Google vo všetkých jazykoch.
Podstata online fackcheckingu je v nasledujúcom: po zadaní požiadavky do vyhľadávača Google či agregátora Google News sa vedľa správ, kde bola zo strany žurnalistov či špecialistov vykonaná previerka faktov, objaví značka Fact Check a zodpovedajúci komentár.
Teraz po vložení dotazu do Google či Google News sa vo výsledkoch budú niekedy zobrazovať informácie stránok, ktoré vykonávajú Fact Check. Budú sprevádzané komentármi ohľadom dopytu a výsledky podľa Facku Check (napríklad pravda – lož, pravdepodobné – nepravdepodobné).
V Google pritom zdôrazňujú, že fackchecking bude dostupný nie pre každý vyhľadávací dotaz. Nielen to, spoločnosť informuje, že na základe rovnakého dopytu môžu rôzne zdroje urobiť rôzne závery.
Pozornosť sa venuje tomu, že fackchecking nebude vykonávať Google, ale postranné spoločnosti. A dodatočné informácie sa používateľom poskytujú preto, aby mohli robiť viac uvážené rozhodnutia. Predpokladá sa, že diferenciácia názorov o rôznych zdrojoch má pomôcť získať jasnejší obraz.
“Keď budeme robiť preverovanie faktov pre užívateľov, ktoré bude viac viditeľné vo výsledkoch vyhľadávania, predpokladáme, že ľudia dostatočne ľahko budú môcť robiť analýzu a vyhodnotenie fackcheckingu a tým formovať svoju vlastnú, podloženú mienku,” stojí v správe Google.
Okrem špecializovaných stránok (PolitiFact, Snopes, FactCheck a pod.) môže o pripojenie k fackcheckingu požiadať akýkoľvek spravodajský portál, ktorý bude za pomoci algoritmov ohodnotený ako zdroj hodný autority. Tiež musí byť dodržaný rad technických požiadaviek.
Informuje sa, že k projektu factcheckingu sa už pripojilo 115 organizácií z celého sveta. Je pozoruhodné, že medzi nimi sú aj mainstreamové médiá, napríklad BBC, CNN, The Guardian, The New York Times a Associated Press. Pozorovatelia tieto médiá často obviňovali zo zaujatosti.
Zmieňuje sa, že ak používatelia či organizátori nesúhlasia s traktováním nejakej udalosti, môžu sa obrátiť na zdroj, ktorý označil danú informáciu za pravdivú či klamlivú. V prípade, že bude odhalené lživé či úmyselne poškodzujúci nakladanie s factcheckingem, môže Google použiť voči narušiteľovi rôzne prostriedky až do vymazania z vyhľadávača.
Teraz je systém fackcheckingu na Západe predstavený ako analýza vyhlásenia politikov, konkrétne – počas volebnej kampane cestou porovnávania týchto vyjadrení s reálnymi skutočnosťami či predchádzajúcimi vyjadreniami tých istých politikov.
Systém factcheckingu funguje v Googli iba niekoľko dní, preto je zatiaľ zložité nájsť nejakú otázku, kde by vyhľadávač vo výsledkoch ukázal na factcheck. Spoločnosť ale vkladá nádeje do budúceho rozvoja systému.
Facebook predtým informoval o spustení špeciálneho systému v 14 krajinách, ktorý bude pomáhať používateľom učiť sa odhaľovať nepravdivé informácie na svojej stene.
Spoločnosť Marka Zuckerberga si začala robiť starosti s bojom proti fakenews počas predvolebnej kampane v USA. Proti Facebooku sa začala ozajstná kampaň kvôli obvineniam z pomoci pri zvolení Trumpa za prezidenta, podľa oponentov vďaka šíreniu nepravdivých správ.