Zvolen 10. septembra (TASR) – Konferenciu, spojenú s pódiovou diskusiou na tému Cudzie jazyky v slovenskom vzdelávacom systéme a politika viacjazyčnosti v Európskej únii, usporiada v stredu, 12. septembra Technická univerzita (TU) vo Zvolene.
Predmetom pódiovej diskusie je vyučovanie cudzích jazykov na slovenských školách – postavenie prvého a druhého cudzieho jazyka v slovenskom vzdelávacom systéme, od základných a stredných škôl, až po postavenie cudzích jazykov na vysokých školách vo filologických a nefilologických odboroch.
Ako TASR informoval Marek Ľupták z Ústavu cudzích jazykov na TU vo Zvolene, podnetom pre pokračovanie odbornej diskusie k tejto téme je bývalým ministrom uskutočnená reforma v oblasti cudzojazyčného vzdelávania, na základe zmeny v zákone č. 245/2008 Z. z.
V zákone sa píše, že cieľom výchovy a vzdelávania je umožniť dieťaťu alebo žiakovi ovládať anglický jazyk a aspoň jeden ďalší cudzí jazyk vedieť používať. Toto ustanovenie zákona však štátny vzdelávací program nezabezpečuje.
Rámcové učebné plány štátneho vzdelávacieho programu, ktoré sú záväzné pre vypracovanie školského vzdelávacieho programu, neumožňujú na základe stanovenej dotácie hodín pre druhý cudzí jazyk zvládnuť tento ani na minimálnej komunikatívnej úrovni. Takisto stanovenie anglického jazyka ako výlučného prípadne jediného možného prvého cudzieho jazyka je v rozpore s politikou viacjazyčnosti Európskej únie.
Viacjazyčnosť má zabezpečiť zvládnutie aspoň dvoch cudzích jazykov na komunikatívnej úrovni súčasne. Fenomén viacjazyčnosti v tomto duchu rámcové učebné plány v štátnom vzdelávacom programe nezohľadňujú.
Podľa Ľuptáka sa odborná verejnosť zhodne na fakte, že terajšia koncentrácia cudzojazyčného vzdelávania na základných a stredných školách predovšetkým na povinný anglický jazyk, nie je správna z viacerých dôvodov. Na jednej strane je na Slovensku nedostatok kvalifikovaných učiteľov angličtiny a veľké počty žiakov a študentov v skupinách anglického jazyka, na druhej strane existuje zákonné ustanovenie, ktoré určuje pre včasnú výučbu výlučne anglický jazyk. "V súčasnej modernej dobe, keď vieme, že jazykové kompetencie sa sprostredkúvajú v komunikačno-kultúrnom kontexte, považujeme tento krok za sporný," uviedol.
Ústav cudzích jazykov (UCJ), ktorý existuje ako jedna z pôvodných katedier Vysokej školy lesníckej a drevárskej vo Zvolene už 60 rokov, garantuje výučbu cudzích odborných jazykov na všetkých fakultách univerzity. V súčasnosti sa na TU vo Zvolene vyučuje najmä angličtina a nemčina, ale aj francúzština a ruština, čo v budúcnosti bude možné iba v prípade, že sa výučba cudzích jazykov – okrem angličtiny – začne so vstupnou úrovňou A2 prípadne výnimočne B1 cudzojazyčnej kompetencie študentov prichádzajúcich zo stredných škôl. ÚCJ (ako aj iné katedry s filologickým a nefilologickým zameraním na slovenských univerzitách) nebude môcť udržať jazykovú rozmanitosť, ktorá sa stala tradíciou a neodmysliteľným atribútom technicky vzdelaných absolventov univerzity.
Pódiová diskusia a konferencia, ktorú organizuje Ústav cudzích jazykov na TU, sa koná pod záštitou ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Dušana Čaploviča.